InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Affiliate Marketing

Affiliate Marketing

Affiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van marketing wordt voornamelijk gebruikt via het internet, bij e-commerce. Deze marketingtechniek is voornamelijk populair door zijn grote toegankelijkheid, en lage kosten.

Wat is Affiliate Marketing?

Affiliate marketing is het promoten van producten of diensten van derden. Dit gebeurt door middel van online marketing, zoals websites, banners, email of Google Adwords (zoekmachine campagne). Degene die het product of de dienst levert, betaalt de affiliate die zijn producten/diensten promoot een bepaald bedrag voor iedere bezoeker, lead of verkoop. Affiliate marketing is hiermee adverteren op basis van het “no cure no pay”-principe. Alleen als er verkopen worden gegenereerd, wordt de affiliate betaald.

Affiliate en Merchant

Bij affiliate marketing zijn twee partijen betrokken, die al genoemd zijn: het bedrijf dat producten of diensten levert (merchant of adverteerder) en het bedrijf of persoon die product of dienst promoot via zijn website (affiliate). Daarnaast is er het affiliate netwerk, het bedrijf dat de tracking en betalingen verzorgt, en de agency, die de communicatie tussen merchant en affiliate verzorgt. Een affiliate netwerk traceert met speciale software van welke website een bezoeker komt en kan hiermee registreren hoeveel bezoekers van een affiliate afkomstig zijn.

Het idee achter affiliate marketing is het promoten van producten of diensten van anderen. Dit wordt gedaan door het opzetten van een eigen website en online advertenties. Vooral Google Adwords en het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines is een belangrijk middel voor affiliates om bezoekers te lokken. Een affiliate kan met Google Adwords speciale advertenties maken en online zetten. Met deze advertenties, die werken op zoekwoord, kunnen vervolgens potentiële klanten gelokt worden. Zij kunnen door het klikken op de advertentie direct doorgestuurd worden naar de website van de merchant (bv een webwinkel) of naar de website van de affiliate. Een website moet wel bestaan uit een zogenoemde landingspagina, waarop in tekst en beeld uitleg over het product of de dienst staat. Belangrijk is het gebruik van zoekwoorden en een roep tot actie. Google Adwords kent een groot aantal regels en voorwaarden voor het opzetten van een promotiecampagne. Een goede Adwords campagne vergt daarom tijd en onderzoek.

Beloningsstructuren

Affiliate marketing kent verschillende beloningsstructuren waarmee de affiliate betaald kan worden. Meest voorkomend zijn Pay Per Lead (PPL) en Pay Per Sale (PPS) of Payed Per Action (PPA). Hierbij wordt voor een potentiële dan wel betalende klant betaald. Ook bestaat er Pay Per View (PPV), een vast bedrag per 1000 advertentieweergaven, en Pay Per Click (PPC), een vast bedrag per doorklik naar de adverteerder. Affiliates en merchants maken onderling afspraken over de wijze van betaling. Er kan gedacht worden aan bijvoorbeeld 4% tot 6% van de aanschafprijs van een product.

Wanneer iemand graag een affiliate wil worden, kan hij op bepaalde websites op zoek naar bedrijven hiervoor. Ook kan iemand actief bedrijven werven door simpelweg binnen te stappen of vakbeurzen en conferenties te bezoeken. Bedrijven kunnen daarnaast ook zelf een affiliateprogramma, of partnerprogramma, opzetten en personen of bedrijven zoeken die dit willen uitvoeren.
© 2009 - 2018 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Affiliate Marketing"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!