InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Waarom is marketing zo belangrijk?

Waarom is marketing zo belangrijk?

Waarom is marketing zo belangrijk? Marketing is niet alleen maar een reclamespotje of een krantenartikel, die tijd zijn wij allang voorbij. Marketing is veel meer dan dat. Nog belangrijker is de vraag waarom marketing zo belangrijk is. Schroom niet om geld te investeren in het gebruik van marketing voor uw onderneming. Dit is een veelvoorkomende fout van beginnende ondernemers. U moet juist marketing gebruiken om uw bedrijf in deze tijd te doen onderscheiden.

Het tijdperk van de marketing

Het aantal bedrijven stijgt vandaag de dag nog steeds. Het is dus zeer belangrijk dat u uw onderneming onderscheidt van uw concurrenten. Met behulp van marketing kan u uw onderneming kenbaar maken aan de consument. Verder kunt u niet meer om het gebruik van Social Media heen. Vrijwel iedereen gebruikt wel één vorm van Social Media. Dit geeft u de kans als ondernemer, uw onderneming goedkoop (zelfs gratis) te promoten.

Wat houdt marketing in?

Marketing is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te doen stijgen. Er zijn vele soorten marketing, maar waarom is marketing nou zo belangrijk?

Imago

Allereerst is marketing belangrijk voor uw imago. Met behulp van marketing kunt u laten zien waar uw bedrijf voor staat en wie u bent. Dit dient overgebracht te worden op de doelgroep. Met een effectieve marketingstrategie kunt u het juiste beeld creëren bij de desbetreffende doelgroep.

Vergroten van de naamsbekendheid

Uw bedrijf promoten doet de naamsbekendheid vergroten. Veel bedrijven zeggen: ik maak winst en heb vaste klanten, waarom zou ik meer klanten willen als me dat juist geld kost? Ten eerste hoeft marketing niet altijd geld te kosten. Ten tweede kunt u met behulp van marketing meer betrouwbare klanten kweken. Uw bedrijf valt in de smaak bij de desbetreffende klant en kan een klant voor 'altijd' worden. In dit geval haalt u de kosten er zeker uit. Kijk dus niet alleen naar de verwachten kosten en inkomsten op korte termijn, maar ook op lange termijn. Bij een goede dienstverlening zullen de klanten geheid over uw bedrijf praten, dat ook weer de naamsbekendheid doet vergroten.

Verbeteren bereikbaarheid

Dit bereikt u met een vorm van marketing zoals het oprichten van een website. Heeft u een eigen onderneming, maar geen website, dan bent u lastig te bereiken voor de klant. De klant komt moeilijk aan achtergrond informatie en mogelijk aan uw gegevens.

Social Media is nu de tijd ook een optie voor het verbeteren van de bereikbaarheid. Aangezien vrijwel alle leeftijdscategorieën op bijvoorbeeld Facebook aanwezig zijn, is dit een goed hulpmiddel voor het verbeteren van uw bereikbaarheid. Bovendien is het aanmaken van een Facebookpagina snel gedaan en kost óók geen geld.

Sales en marketing liggen nauw samen

De gedachte bij veel ondernemers: marketing is toch hetzelfde als sales? Nee, dat is het niet. Echter zijn zij wel zeer nauw met elkaar verbonden. Wanneer de marketingafdeling goed hun werk doet, vinden zij potentiële klanten. Deze klanten worden doorgestuurd naar de sales-afdeling. De potentiële klanten zijn wel verzameld door de marketingafdeling, maar dat betekent niet dat al deze klanten geïnteresseerd zijn in het bedrijf. De sales moet in dit geval moeite doen voor klanten die ze mogelijk niet eens vast kunnen leggen. Vaak is hier geen tijd voor of heeft het personeel geen zin in al die moeite. Hier gaat de samenwerking dus mis.

Wanneer deze twee goed samenwerken, trekt het bedrijf meer klanten. Het is van belang dat de marketing afdeling zorgt voor een effectieve strategie, zodat zij daadwerkelijk bij geïnteresseerden terecht komen. De sales-afdeling zal tevreden zijn als veel van deze geïnteresseerden de verbintenis met het bedrijf leggen.

Conclusie

Marketing is goed voor het uitten van het imago van uw onderneming, het verbeteren van de bereikbaarheid, het vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van de sales. Kort gezegd zijn al deze factoren weer goed voor het vergroten van uw omzet en dat is toch waar het allemaal uiteindelijk om draait?
© 2014 - 2019 Cemarketing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…
Business to business marketing (B2B)Waarom is business to business marketing (B2B) anders dan consumenten marketing? Waar zitten de verschillen en waar moet…

Reageer op het artikel "Waarom is marketing zo belangrijk?"

Infoteur: Cemarketing
Gepubliceerd: 05-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!