InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Van de SWOT-analyse tot het centraal probleem

Van de SWOT-analyse tot het centraal probleem

Van de SWOT-analyse tot het centraal probleem Het bepalen van een centraal probleem is belangrijk voor het maken van een ondernemingsplan. Hiervoor moet een SWOT-analyse gemaakt worden, een confrontatiematrix en een strategie keuze. Er wordt gekeken naar de interne sterktes en zwaktes van het bedrijf, maar ook naar de externe kansen en bedreigingen voor het bedrijf. Deze interne en externe factoren worden tegenover elkaar gezet in de confrontatiematrix.

Wat is een SWOT-analyse?

SWOT-analyse staat voor de Strenghts (Sterktes), de Weaknesses (zwaktes), de Oppurtunities (kansen) en de Threats (bedreigingen) van de onderneming. De sterktes en zwaktes stromen uit de interne analyse van de onderneming, de kansen en bedreigingen uit de externe analyse van de onderneming. De analyse is een veelgebruikt hulpmiddel voor het bepalen van de juiste strategie voor de onderneming.

Strenghts

Bij het bepalen van de sterktes van het bedrijf kan onder andere gekeken worden naar: de kwaliteit, de prijs, het personeel of de dienstverlening. Staat het bedrijf bekend om zijn hoge kwaliteit producten of juist om de fijne dienstverlening van het bedrijf?

Weaknesses

Ook hier draait het onder andere om de kwaliteit, de prijs, het personeel en de dienstverlening. Waar liggen de zwakke punten van het bedrijf?

Oppurtunities

Waar liggen de kansen voor verbetering van de onderneming? Is er een gedeelte van de markt die nog niet beïnvloed wordt door de onderneming, maar waar wel een grote mogelijkheid voor is?

Threats

Wat zijn de bedreigingen voor de onderneming? Kijk vooral naar de concurrenten, aangezien zij vaak de grootste bedreiging opleveren voor de onderneming.

De confrontatiematrix

Na het opstellen van de SWOT analyse moet er een confrontatiematrix gemaakt worden. In deze matrix worden de sterktes en zwaktes geconfronteerd met de kansen en bedreigingen. De interne analyse wordt geconfronteerd met de externe analyse. Hiervoor worden vier kwadranten gebruikt:

Kwadrant 1: sterktes tegenover kansen

De strategie die bij het eerste kwadrant hoort is groeien. Bekijk hier de externe factoren waar het bedrijf dankzij zijn sterke punten goed op kan inspelen.

Kwadrant 2: sterktes tegenover bedreigingen

De strategie die bij het tweede kwadrant hoort is verdedigen. Bekijk hier de externe factoren waar het bedrijf dankzij zijn sterke punten een goede verdediging voor kan opbouwen.

Kwadrant 3: zwaktes tegenover kansen

De strategie die bij het derde kwadrant hoort is verbeteren. Bekijk hier de externe factoren waar het bedrijf door zijn zwakke punten zichzelf moet verbeteren.

Kwadrant 4: zwaktes tegenover bedreigingen

De strategie die bij het vierde kwadrant hoor is terugtrekken. Bekijk hier de externe factoren waartegen het bedrijf zich moet verdedigen, maar niet mogelijk is door zijn zwakke punten.

Het centrale probleem

Uit de confrontatiematrix stromen diverse probleemvelden van het bedrijf. Zoek hier het belangrijkste probleem uit en beschrijf deze specifiek. Het is belangrijk dat de oorzaken van het centrale probleem beschreven staan. Beschrijf vervolgens ook de mogelijke gevolgen van het centrale probleem.

Keuze strategie

Dankzij de confrontatiematrix zijn er diverse strategieën bekeken. Bepaal voor het bedrijf nu de beste strategie. Denk hierbij goed aan de volgende factoren: de haalbaarheid en de aanvaardbaarheid. Is de keuze van de strategie een oplossing voor het centrale probleem? Zo ja, dan heeft u de juiste strategische keuze gemaakt.
© 2014 - 2019 Cemarketing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrixHoe maak ik een duidelijke confrontatiematrixU bent bezig met een marketingplan voor uw bedrijf, een moeilijke maar ook leuke klus. U wilt graag een zo goed mogelijk…
Het maken van een duidelijke SWOT-analyseHet maken van een duidelijke SWOT-analyseTegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigi…
Marketingplan: SWOT-analyse en confrontatiematrixMarketingplan: SWOT-analyse en confrontatiematrixAls de sterktes en zwaktes bekend zijn geworden uit de interne analyse en de kansen en bedreigingen uit de externe analy…
SWOT-analyse en ConfrontatiematrixDe SWOT-analyse is een van de meest bekende, en meest gebruikte marketinginstrumenten. Het is dan ook een zeer nuttig in…
SWOT-analyse en confrontatiematrixDe SWOT-analyse is onderdeel van het marketingplan en de strategieontwikkeling. Deze analyse kan voor elk bedrijf gemaak…

Reageer op het artikel "Van de SWOT-analyse tot het centraal probleem"

Infoteur: Cemarketing
Gepubliceerd: 03-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!