Promotiemateriaal en affiliate marketing
Affiliate marketing is een vorm van marketing die heel belangrijk is geworden voor de bedrijfswereld. Via affiliates of publishers kan immers de verkoop gestimuleerd worden van de website van de adverteerder. Affiliate partners zorgen mee voor de publiciteit van je eigen website via hun website. De adverteerder zorgt voor promotiemateriaal dat de affiliate kan gebruiken. Het gaat hier over banners, tekstlinks, kortingscodes enzovoort. Het volume van verkeer op je website, dat binnenkomt via affiliates, kan ook de ranking van je website in Google verhogen. Uitbetalingen gebeuren door de adverteerder aan de affiliates op basis van gegenereerde sales, kliks, leads of pageviews.
Wat is affiliate marketing?
Bij affiliate marketing gaan de affiliates of “publisher websites” reclame maken voor jouw webwinkel, waarbij zij op hun beurt een vergoeding krijgen voor de geleverde prestatie. Wanneer de affiliate bijvoorbeeld een banner of tekstlink plaatst op de eigen website met als gevolg een klik of een verkooptransactie, dan zal de affiliate hiervoor een vergoeding krijgen van de adverteerder. De verkoop of kliks worden gemeten en afhankelijk van het type affiliate programma zal een commissie worden uitgekeerd. Meestal wordt er uitbetaald op basis van verkoop, meer bepaald een vast percentage van de aankoopwaarde. Voorbeelden van affiliate marketing concepten zijn nieuwsbrieven,
prijsvergelijkingssites of
cashbacksites.
Soorten beloningsstructuren in affiliate marketing?
- Pay per click (PPC): hierbij zal de affiliate een commissie ontvangen bij iedere klik op bijvoorbeeld een banner of tekstlink
- Pay per lead (PPL): hierbij zal de affiliate een leadvergoeding krijgen voor iedere bezoeker die bijvoorbeeld een e-mailadres nalaat of een formulier invult.
- Pay per sale (PPS): dit is de meest gangbare vorm van uitbetaling via affiliate marketing. De affiliate ontvangt een vergoeding op basis van een aankoop van de bezoeker. De adverteerder keert een percentage uit van de aankoopwaarde van het product of dienst.
- Pay per view (PPV:) Hierbij wordt een vergoeding uitbetaald aan de affiliate of publisher door de adverteerder per keer dat een advertentie bekeken is.
Adverteerders, publishers, affiliate platformen en promotiemateriaal affiliate marketing
Bij affiliate marketing zal de adverteerder een affiliate platform kiezen. Voorbeelden van affiliate platformen in België en Nederland zijn Tradetracker, Tradedoubler of Zanox. Via de affiliate platformen kan de adverteerder banners, tekstlinks, kortingscodes enzovoort opladen in het platform. De affiliate kan zich aanmelden op het affiliate programma van de website die hij wil stimuleren en vervolgens het promotiemateriaal gaan gebruiken. De tracking van de kliks, sales, leads of pageviews gebeurt bij het affiliate platform. Zij zullen ook instaan voor een maandelijkse facturatie. De adverteerder betaalt het affiliate platform, die op zijn beurt ook een commissieloon afhoudt. Vervolgens betaalt het affiliate platform de affiliates elk apart uit volgens de afgesproken commissievoorwaarden.
Banners
Een banner bestaat uit een grafisch concept waarmee de aandacht wordt getrokken van de bezoeker op een internetpagina. Als je op een banner klikt, zal een webpagina worden geopend waar meer te lezen is over het onderwerp van de banner. Een banner wordt meestal opgemaakt in JPEG, GIF, animated GIF of Flash. Een banner die beweegt (Animated GIF of Flash), trekt automatisch meer de aandacht en zal in vele gevallen voor een hogere conversie zorgen. De meest gangbare bannerformaten zijn 120 X 600, 250 X 250, 300 X 250, 468 X 60 en 728 X 90.
Tekstlinks
Een tekstlink bestaat uit een soort advertentie uit tekstvorm (woord of zin) waaraan een hyperlink is gekoppeld. De tekstlink is puur gebaseerd op tekst. Bij een banner gaat het eerder om het creatieve, visuele aspect.
HTML advertorials
Bij een HTML advertorial wordt een stukje HTML code opgemaakt om vervolgens op de website van de affiliate te plaatsen. Vaak gaat het hier over een zoekmodule op de homepagina van de affiliate website, waarbij men onmiddellijk de gegevens van de aankoop kan ingeven. HTML advertorials kunnen bij efficiënt gebruik veel verkopen genereren. Het staat namelijk centraal op de website van de affiliate om de bezoeker van de website te laten boeken. Deze HTML kan opgemaakt worden naar de wensen van de affiliate (kleur, afmeting enzovoort).
Kortingscodes
Bij kortingscodes wordt een procentuele of absolute korting gegeven door de adverteerder voor een bepaald product of dienst. De adverteerder kan bijvoorbeeld beslissen om met een bepaalde affiliate een deal te sluiten om 250 kortingscodes weg te geven aan de klanten van een affiliate website. De affiliate zal deze actie ten volle ondersteunen en heel wat trafiek en boekingen kunnen aanbrengen. Kortingscodes kunnen enkel toegepast worden door de adverteerder op producten waar de marge heel hoog is. Bij lage marges zou je immers een product of dienst met verlies verkopen.
Productfeeds
Bij een productfeed wordt door de adverteerder een soort lijst beschikbaar gesteld met bijvoorbeeld de karakteristieken en prijzen van wasmachines of droogkasten in een elektrozaak. Deze worden meestal aangeleverd in Excel of XML-vorm en laten de affiliate gemakkelijk de kerndata van je producten of diensten gebruiken.
White label
Bij een white label kan de booking flow van een adverteerder worden geplaatst op de website van de affiliate. Deze booking flow kan gepersonaliseerd worden hoe de affiliate het wil. De “look and feel” kan volledig bepaald worden via CSS. White label verkoop geeft de bezoeker van de website echt het gevoel dat hij rechtstreeks bij de adverteerder boekt. Dit is de reden waarom verkoop via white label een van de beste promotiematerialen is voor adverteerders en affiliates.