PESTEL-analyse: Definitie en voorbeelden

De PESTEL-analyse is een bedrijfskundig model dat wordt gebruikt voor het identificeren van de invloed van externe factoren op een organisatie. Meer bekend is de PEST-analyse maar deze wordt vaak uitgesplitst of aangevuld met meerdere factoren waardoor er andere acroniemen worden gevormd. Door het toegenomen belang van juridische en ecologische factoren is de PESTEL-analyse gebruikelijker dan het standaard model.

Definitie

Zoals reeds vermeld dient de PESTEL-analyse om de omgevingsfactoren die invloed kunnen hebben op een organisatie in kaart te brengen. PESTEL staat voor politiek, economische, sociologisch, technologisch, ecologisch en legal (juridisch). Aanvankelijk werd het model opgericht als PEST-analyse maar het belang van juridische en ecologische factoren zijn de laatste tijd enorm toegenomen waardoor deze twee letters standaard zijn toegevoegd aan het model. Als een organisatie de mogelijkheid heeft om zowel interne als externe invloeden te identificeren, zal het daar ook sneller op kunnen inspelen en veranderingen kunnen doorvoeren waardoor het zijn positie tegenover de concurrentie zal versterken.

Een PESTEL-analyse kan heel nuttige informatie opleveren over de omgeving waarin de organisatie operationeel is. Meer specifiek is deze analyse een nuttig instrument voor het begrijpen en identificeren van de risico’s als onderdeel van de risicobeoordeling of SWOT-analyse. Het is belangrijk voor een organisatie om zowel de behoefte aan een product of dienst als de groei of daling van de markt te kunnen beoordelen en zo richting geven of bijsturen van het bedrijf of de organisatie.

De onderdelen van de PESTEL-analyse worden ook wel de “drivers of change” van elke organisatie genoemd omdat ze zorgen voor de identificatie van de oorzaak waarom een organisatie veranderingen moet doorvoeren. Niet reageren op deze identificatie kan nefaste gevolgen hebben. Bijvoorbeeld: Een belangrijke factor is het juridische aspect. Wanneer er bepaalde wetten veranderen en de organisatie speelt hier onvoldoende op in, zal het sowieso ingehaald worden door de concurrentie die hier wel gevolg aan heeft gegeven. De PESTEL-analyse is ontworpen om juist die verandering in factoren te onderzoeken.

Hoe en waarom wordt deze analyse gebruikt?

De PESTEL-analyse zal een organisatie bijstaan in het identificeren van kansen en bedreigingen en het maximaliseren of minimaliseren van de impact hiervan op de organisatie. Deze analyse is zeer handig voor het ontdekken van trends en kan daarnaast ook helpen bij het maken van geïnformeerde en berekende beslissingen voor de toekomst. Bovendien is het een essentieel hulpmiddel bij het inspelen op of aanpassen aan externe factoren bij de penetratie van een nieuwe markt, land of milieu.

Gebruiken van een PESTEL-analyse om externe factoren te identificeren is slechts de eerste stap. De volgende stap bestaat eruit de potentiële impact op de organisatie te analyseren. Vaststellingen moeten voortdurend worden getest en aangepast aan de reële ervaringen uit de omgeving.

Voorbeelden van factoren

De lijst hieronder toont enkele voorbeelden per risicofactor. Het is echter wel maar een beginpunt. Aangepaste analyses dienen worden uitgevoerd in de context van je eigen bedrijf of organisatie.

Politiek

  • Stabiliteit van de overheid.
  • De vrijheid van meningsuiting, mate van corruptie, heersende partij
  • Trends binnen de regelgeving
  • Fiscaal beleid en controle op handel
  • Oorlog
  • Overheidsbeleid
  • Verkiezingen
  • Terrorisme
  • Verwachte wijzigingen van het politieke klimaat.

Economisch

  • Fase van de conjunctuurcyclus
  • Huidige en verwachte economische groei
  • Internationale trends
  • Creatie van jobs
  • Inflatie en rente
  • Werkloosheid en arbeidsaanbod
  • Distributie.
  • Globalisering.
  • Verwachte wijzigingen van de economische omgeving

Sociologisch

  • Bevolkingsgroei en demografische factoren
  • Gezondheid, onderwijs en sociale mobiliteit van de bevolking
  • Consumentgedrag
  • Reclame en media
  • Nationale en regionale cultuur
  • Lifestyle keuzes en gedrag
  • Gezondheids- en onderwijsniveau
  • Grote evenementen
  • Sociaal-culturele veranderingen

Technologisch

  • Impact van nieuwe technologieën
  • Uitvindingen en innovaties
  • Internet en zijn invloed op de bedrijfswereld
  • Licenties en octrooien
  • Financiering van onderzoek en ontwikkeling

Juridisch

  • Lokale wetgeving
  • internationale wetgeving
  • Arbeidsrecht
  • Nieuwe wetten
  • Wettelijke instanties
  • Milieuwetgeving
  • Industrie-specifieke verordeningen
  • Bescherming van de consument

Ecologisch

  • Milieu
  • Internationale milieuvraagstukken
  • Nationale milieuvraagstukken
  • Lokale milieuproblemen
  • Milieuwetgeving
  • Organisatiecultuur
  • Moreel en gedrag van het personeel
© 2014 - 2024 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
SWOT-analyse en ConfrontatiematrixSWOT-analyse en ConfrontatiematrixDe SWOT-analyse is een van de meest bekende, en meest gebruikte marketinginstrumenten. Het is dan ook een zeer nuttig in…
Van de SWOT-analyse tot het centraal probleemVan de SWOT-analyse tot het centraal probleemHet bepalen van een centraal probleem is belangrijk voor het maken van een ondernemingsplan. Hiervoor moet een SWOT-anal…

Online marketingactiviteiten binnen E-CommerceOnline marketingactiviteiten binnen E-CommerceOnline marketing is een manier om online een bepaalde website te positioneren via e-marketingtechnologieën. Er bestaan v…
Boerderijmini’s bij Albert Heijn - uitgekiende marketingBoerderijmini’s bij Albert Heijn - uitgekiende marketingGrootgrutter Albert Heijn bedacht een campagne met boerderijdieren die gespaard konden worden bij de boodschappen in de…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/STEP-analyse
  • https://www.scribbr.nl/modellen/pest-analyse-step-analyse/
Robin990 (260 artikelen)
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.