Voorbeeld Corporate Story: Rijnstate

U hebt er vast al eens van gehoord: een corporate story. Het is voor organisaties belangrijk om er een vastgesteld te hebben, zodat deze naar buiten gebracht kan worden. Zo leert iedereen de organisatie op de juiste manier kennen. Het is belangrijk om hiermee mensen te informeren, maar hen ook te binden. In principe wordt hiermee de identiteit van de organisatie gecommuniceerd. Daarom is het belangrijk voor een organisatie om een corporate story zo duidelijk mogelijk samen te stellen, zodat deze begrijpelijk is voor de medewerkers en de klanten. Daarnaast moet deze goed naar buiten te brengen zijn. Ook is het van belang dat het duurzaam is, zodat de corporate story op lange termijn inzetbaar is. Hier leest u een voorbeeld Corporate Story voor Rijnstate. Ziekenhuis Rijnstate (Arnhem), Kliniek Velp en Ziekenhuis Zevenaar werken sinds 2001 met elkaar samen. Daarnaast zijn er nog vestigingen in Arnhem-Zuid en Dieren te vinden. Eerder werkten zij samen onder de naam Alysis Zorggroep, maar dit is 1 maart 2011 veranderd naar de naam Rijnstate. De organisatie Rijnstate bestaat dus uit meerdere locaties. Drie van de vijf locaties zijn het grootst en met deze is de hele organisatie ontstaan, om deze reden wordt dieper ingegaan op deze locaties. Omdat het over de geschiedenis van de vestigingen gaat, worden de namen gebruikt die toen van toepassing waren.

Ziekenhuis Rijnstate

In Arnhem bestonden de drie ziekenhuizen St. Elisabeth’s Gasthuis, het Hervormd Diaconessenhuis en het Gemeenteziekenhuis. In 1986 gingen de eerst- en laatstgenoemde samen, ze fuseerden, dit werd De Malberg. Het Diaconessenhuis kwam hier twee jaar later ook bij. De ziekenhuisorganisatie die hierdoor ontstond was het grootste algemene ziekenhuis van de regio. Ziekenhuis Rijnstate had dus al drie vestigingen. De zorgverlening ging in 1991 naar het Diaconessenhuis en het St. Elisabeth’s Gasthuis, op de derde locatie kwam nieuwbouw. In 1995 werden officieel de deuren geopend van het nieuwe Ziekenhuis Rijnstate.

Kliniek Velp

Een aantal artsen uit Velp waren aan het eind van de 19e eeuw erg begaan met hun zieke dorpsgenoten. Ze wilden de zieken echt helpen, niet alleen spreekuren houden en een aantal patiënten bezoeken. Om deze reden wilden ze een pand huren, dit gebeurde in 1892 aan het Kerkpad in Velp en dit gebouw werd ingericht als ziekenhuis. Er konden maar zeven patiënten tegelijkertijd terecht, maar dit was het begin van Ziekenhuis Velp. Het was een goed begin, maar er was al snel meer ruimte nodig.

In 1894 liet het bestuur een nieuw ziekenhuis bouwen aan de Tramstraat, dit gebouw werd met de tijd steeds groter. Zo’n zestig jaar later waren er honderd bedden beschikbaar en werkten er zeventig medewerkers. Jaren later was dit weer niet groot genoeg, dus ze verhuisden in 1971 naar een nieuw en modern ziekenhuis waarin plaats was voor 238 patiënten. Deze bevond zich aan het Velperbroekcircuit. Inmiddels is het omgebouwd tot Kliniek Velp, vanwege een hoogwaardig en veelzijdig aanbod van poliklinische zorg en er was de mogelijkheid van meerdaags verblijf.

Ziekenhuis Zevenaar

Dit ziekenhuis bestond al meer dan honderd jaar geleden, deze was gevestigd aan de markt in Zevenaar en had de naam ’t Weezenhof. Dit was maar een kleine locatie. Daarom gingen in 1908 zes verpleegsters met een aantal patiënten naar een nieuw pand: een herenhuis aan de Didamseweg. Dit werd het Consolatio Afflictorum genoemd en had 28 bedden. Daarnaast hadden zij nog een barak voor personen met een besmettelijke ziekte. Stichting De Katholieke Ziekeninrichtingen bepaalde het beleid van het ziekenhuis is 1967: het ziekenhuis heette nu Ziekenhuis Zevenaar.

In 1980 zijn ze weer verhuisd naar een nieuwe locatie, namelijk de Hunneveldweg waar het ziekenhuis tegenwoordig nog staat. Hier hebben ze ook nog veel bij moeten bouwen, onder andere een nieuwe polikliniekvleugel die in 1992 werd gebouwd. In 1998 kwam er een nieuwe intensive care en in 2003 een nieuwe Spoedeisende Hulp. In 2008 kwamen er nog een operatiekamercomplex en een personeelsrestaurant bij. Daarbij is ook het interieur gemoderniseerd.

Huidige situatie

Op de locaties in Arnhem, Zevenaar, Velp, Dieren en Arnhem-Zuid wordt uitstekende ziekenhuiszorg van topklinische kwaliteit geboden. Door de verschillende locaties en specialisaties binnen Rijnstate kunnen patiënten en cliënten voor bijna alles over de zorg bij Rijnstate terecht. De belangrijkste punten voor het bedrijf zijn de kwaliteit van de zorg, uitgebreide service bieden en goede toegankelijkheid. Hier werken alle vrijwilligers, medewerkers en specialisten aan mee. Van deze eerste groep heeft Rijnstate 550 personen, het heeft 5.100 medewerkers en daarnaast nog 260 specialisten. Samen zorgen zij jaarlijks voor ruim een half miljoen patiënten, waarvan er ruim 40.000 worden opgenomen voor diagnostiek of behandeling.

Missie en visie

De missie van Rijnstate is: “Vanuit onze gezonde instelling bieden wij patiënten hoogwaardige diagnostiek, behandeling en zorg. Met onze gezonde instelling verhogen wij het niveau van de gezondheidszorg en daarmee het welzijn van de inwoners van onze regio.” Dit doen zij door het persoonlijk begeleiden bij het verbeteren, herstellen en behouden van de gezondheid van de patiënten. Daarbij wordt vertrouwen en veiligheid geboden in een warme omgeving.

De visie van Rijnstate is:
  • Wij bieden uitstekende ziekenhuiszorg van topklinische kwaliteit.
  • Wij werken op basis van een gezonde bedrijfsvoering.
  • Wij bieden een aantrekkelijke en inspirerende werkomgeving.
  • Wij vervullen landelijk een voorbeeldfunctie met onze opleidingen en doen hoogwaardig toegepast wetenschappelijk onderzoek.

Kernwaarden en strategie

Rijnstate heeft kort gezegd drie kernwaarden: warm, vernieuwend en samen. De eerste betekent dat de klant centraal staat. Zij moeten zich bij dit bedrijf warm, vertrouwd, veilig en zeker voelen. Bijvoorbeeld de deskundigen zorgen ervoor dat de klant er vertrouwen in heeft dat hij of zij in goede handen is. De tweede staat voor het altijd verbeteren van de zorg, door bijvoorbeeld onderzoeken, nieuwe methodes toepassen en samenwerken met andere zorgverleners. De laatste kernwaarde vormt de basis van de dienstverlening: samen kunnen zij de allerbeste zorg bieden. Dit gebeurt door het bundelen van de kennis van specialisten met die van cliënten.

Deze kernwaarden vormen tevens de strategie van Rijnstate om hun doelstellingen te kunnen bereiken. Medewerkers zijn hierbij een belangrijke factor: zij voegen waarde toe aan de organisatie om patiënten tevreden te maken en te houden. Hiervoor moeten zij zelf ook tevreden zijn, maar ook productief, kundig en loyaal. Zo kunnen goede resultaten worden behaald.
© 2014 - 2024 Qzweers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het imago van een organisatie sturen met de CI-mixHet imago van een organisatie sturen met de CI-mixVoor een sterk imago van een organisatie moet eerst de identiteit van de organisatie op orde zijn. Dit is wat de corpora…
Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?Corporate image: hoe wordt gedacht over jouw organisatie?Voor organisaties is het handig goed te communiceren met hun publieksgroepen. Dit gaat het beste wanneer de organisatie…
Corporate image: Het STIP-model door Vos & SchoemakerCorporate image: Het STIP-model door Vos & SchoemakerHet STIP-model is een model ontwikkeld door Vos & Schoemaker in 2006. Het model geeft vier randvoorwaarden die gelden vo…
CommunicatiemixCommunicatiemixDe communicatiemix bestaat uit tal van communicatie-instrumenten om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. We maken o…

Het onderhouden van een loyaliteitsplanHet onderhouden van een loyaliteitsplanEr worden constant goede plannen geschreven door organisaties, met betrekking op loyaliteit of marketingcommunicatie. Al…
Markt, vraag en aanbodEen belangrijk begrip binnen de economie is het concept 'Markt'. De markt en het marktmechanisme gaan in op de belangrij…
Qzweers (6 artikelen)
Gepubliceerd: 29-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.