InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Tips voor het bepalen van de communicatiemix?

Tips voor het bepalen van de communicatiemix?

Als de marketeer het communicatiebudget heeft bepaald, volgt de volgende stap. Nu moet de marketeer gaan bepalen via welke instrumenten de boodschap bij de consument komt. Hij kan hierbij gebruik maken van reclame, sponsoring, public relations enz. Omdat veel van deze instrumenten veel op elkaar lijken is het een ware uitdaging om de communicatiemix te maken. Hieronder volgt een handvat dat kan worden gebruikt om een goede communicatiemix te maken.

Bepaal de doelstelling

Het allerbelangrijkste dat gedaan moet worden aan het begin, is het formuleren van doelstellingen. Deze doelstellingen dienen smart te worden geformuleerd. Smart staat voor: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdsbegrensd. Een goede doelstelling kan dus zijn: 'Binnen een periode van drie maanden onze spontane naamsbekendheid verhogen van 10% naar 20%.' Deze doelstellingen bevat de eisen die worden gesteld aan een doelstelling om hem smart te formuleren. Een slechte doelstelling zou zijn: 'Onze spontane naamsbekendheid verhogen.' Deze doelstelling is niet tijdsbegrensd, specifiek en meetbaar. Als de doelgroep goed is geformuleerd wordt duidelijk welke middelen een beter resultaat op zullen leveren.

Het kiezen van de doelgroep

Als de doelstellingen zijn geformuleerd moet de doelgroep in kaart worden gebracht. Het is erg belangrijk om te weten op wie de communicatie wordt gericht. Grote multinationals richten zich meestal op de grote massa consumenten. In dit geval kan de onderneming het beste voor een pullstrategie gaan, en zich met reclame op de consument richten. Als de doelgroep van de onderneming andere ondernemingen zijn. De zogeheten business 2 business, moet er meer aandacht worden besteed aan persoonlijke verkoop. Hierbij bezoekt een vertegenwoordiger de onderneming om ze te informeren over het product of dienst. Deze strategie heet ook wel de pushstrategie.

Productkenmerken

Als de doelstellingen en de doelgroep zijn geformuleerd moet de marketeer kijken wat voor type product hij heeft. Hierbij wordt er naar drie factoren gekeken. Het risico, de service en de complexiteit.

Risico

Als de marketeer een product of dienst heeft waar veel risico aan zit, denk aan een dure investering. Is het de taak van de marketeer ervoor te zorgen dat deze risicoís worden weggenomen door een goede uitleg van de verkoper over hoe het product of dienst werkt. Hoe meer punten de marketeer kan bedenken die risicoís voor de verkopende partij verminderen hoe groter de kans wordt dat de partij over gaat tot een aankoop.

De service

Om de kopende partij over te halen het product of de dienst aan te schaffen moet de marketeer zorgen dat er een uitstekende service wordt geboden bij het product. Denk aan de mogelijkheid om het te ruilen. Het speelt ook een rol wie de installatiekosten voor haar rekening neemt. Hoe meer goede service punten de marketeer bedenkt, hoe groter de kans wordt dat de kopende partij tot een aankoop overgaat.

Complexiteit

Bij een ingewikkeld product dat veel technische kennis vereist is het beter om via persoonlijke verkoop een verkoop te realiseren dan door gebruik te maken van advertenties. Een vertegenwoordiger kan namelijk het product in aanwezigheid van de kopende partij demonstreren, en vragen beantwoorden. Deze voordelen vervallen als de marketeer ervoor kiest via een advertentie een verkoop te realiseren.

Het beschikbare budget

Een marketeer kan de beste strategie bedenken, maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven. Daarom is het erg belangrijk dat de marketeer op de hoogte is van het beschikbare budget. Als een marketeer niet op de hoogte is van het beschikbare budget, en deze erover heen gaat betekent dit dat de onderneming geld misloopt.
© 2014 - 2019 Mrpromoteboy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor het bepalen van de communicatiemix?"

Infoteur: Mrpromoteboy
Gepubliceerd: 13-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!