Elementen van een Marketingplan

Elementen van een MarketingplanHet schrijven van een goed marketingplan is niet eenvoudig. Het moet kort en bondig zijn en alle essentiële onderdelen moeten aanwezig zijn. De essentiële componenten van een marketingplan zijn onder meer een executive summary, een SWOT-analyse, ondernemingsstrategie en -doelstellingen en een marketingstrategie.

Titelpagina

Zorg voor een goede lay-out. De volgende elementen moeten vermeld worden op de voorpagina:
  • De naam van het product
  • De periode waarvoor het plan is opgesteld (meestal een jaartal)
  • Je eigen naam en functie
  • De persoon voor wie het plan is bedoeld (de marketingmanager bijvoorbeeld)
  • De datum waarop het plan wordt ingediend

Executive Summary

De executive summary is zeer belangrijk, omdat de meeste mensen alleen deze lezen, en niet de rest van het plan. Het is een korte samenvatting (maximaal 2A4) van de belangrijkste punten uit het plan.

Inhoudsopgave

Dit spreekt voor zich. Zorg voor een net en duidelijk overzicht.

Inleiding

Dit is niet altijd nodig. Beschrijf hierin bijvoorbeeld het nieuwe product, en iets over de markt en de concurrentie.

Situatie- en SWOT-analyse

In de situatieanalyse bestaat uit een externe en een interne analyse. In de externe analyse worden de voornaamste omgevingsfactoren benoemd die effect hebben op de onderneming. In de interne analyse komen de uitgangspunten van het bedrijf en het product naar voren. De externe analyse beschrijft dus de kansen en bedreigingen, de interne de sterktes en de zwaktes. Deze worden vervolgens tegenover elkaar gezet in de SWOT-analyse.

Ondernemingsstrategie en -doelstellingen

Hier worden de strategie van de onderneming en haar doelstellingen toegelicht. Deze zijn meestal te vinden in het ondernemingsplan van het bedrijf.

Strategische opties

Hier wordt beschreven welke opties er mogelijk zijn voor het bedrijf. Met behulp van de situatie- en SWOT-analyse wordt vervolgens bekeken welke opties als beste uit de bus komen.

Marketingdoelstellingen

Beschrijf hier wat het bedrijf het komende jaar (jaren) wil bereiken op marketinggebied. Bijvoorbeeld het verhogen van de naamsbekendheid van een product. De doelstellingen moeten SMART geformuleerd worden (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.)

Marketingstrategie

Dit is de manier waarop we de doelstellingen willen gaan verwezenlijken. Welke instrumenten gaan we hiervoor inzetten? Een veelgebruikt model bij de marketingstrategie is het Ansoff-model, dit model bevat vier groeistrategieën (marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie.)

Marketingmixinstrumenten

Dit is een verdere uitwerking van de marketingstrategie en bestaat uit vier onderdelen:
  • Productbeleid (kwaliteit, verpakking, imago)
  • Marketingcommunicatiebeleid (reclame, persoonlijke verkoop, promotieactiviteiten)
  • Prijsbeleid
  • Distributiebeleid (distributiekanalen)

Budgetten, controle en bijsturing

Dit onderdeel bevat een overzicht van de kosten en baten, een evaluatiesysteem, en de manier hoe eventueel bijgestuurd moet worden.

Bijlagen

Een marketingplan bevat meestal als bijlage een contingentieplan. Dit is een plan waarin wordt beschreven hoe problemen opgelost gaan worden, bijvoorbeeld de introductie van een concurrerend product.
© 2007 - 2025 Funkyfish, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Grondslagen van de marketing door Verhage