InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Het Ansoff-model

Het Ansoff-model

Bij het ontwikkelen van een strategie die tot een groter marktaandeel leidt is het logisch een logisch begin om na te gaan of de huidige producten en markten potentieel hebben voor een verhoging van de omzet. We spreken dan van een intensieve groeistrategie. Er zijn drie mogelijke expansie richtingen:(markt)penetratie, marktontwikkeling en productontwikkeling. Ze staan als eerste van de drie product-marketingstrategieën weergegeven in de Ansoff-matrix

Penetratiestrategie

Met een penetratiestrategie blijven we door middel van de verkoop van bestaande producten op bestaande markten inspelen op de behoeften van onze afnemers. We proberen op deze markten dieper door te dringen. Bijvoorbeeld door grotere verpakkingen te verkopen of de aankoopfrequentie op te voeren. Dit is een strategie van marktverdieping. Een andere methode- marktverbreding- is om ons te richten op nieuwe afnemers op de markt, die ons product nog niet gebruiken of die van de concurrent. Om ons marktaandeel te verhogen via een strategie van marktpenetratie moeten we waarschijnlijk het promotie, distributie en prijsbeleid aanpassen. Zo kunnen we bijvoorbeeld een reclamecampagne ontwikkelen die de doelgroep echt aanspreekt,vaker adverteren, een betere schappositie in de winkels verwerven, acties bij de detailhandel voeren of de prijs- al dan niet tijdelijk- verlagen.

Marktontwikkelingstrategie

Een tweede strategische optie uit het Ansoff-model is marktontwikkeling. Hierbij proberen we nieuwe markten te vinden of nieuwe toepassingen voor bestaande producten. Een marktontwikkelingsstrategie is dikwijls mogelijk zonder veranderingen in het productaanbod. We proberen met ons huidige assortiment nieuwe marktsegmenten te bereiken. Voorbeelden zijn het bewerken van nog niet bewerkte demografische groepen (tieners), geografische markten (export) of institutionele markten (verpleeghuizen). Voor de beste resultaten zijn meestal extra verkooppunten en verkopers nodig. Om nieuwe toepassingen aan de man te brengen moet een effectieve promotiecampagne worden gevoerd.

Productontwikkelingsstrategie:

Als we een sterk verbetererd product of een nieuw product lanceren spreken we van een productontwikkelingsstrategie
Door het verhogen van kwaliteit hopen we kopers op de reeds bewerkte markt naar ons toe te trekken. Voorbeelden van productontwikkeling zijn het ontwerpen van eigentijdse verpakkingen, het introduceren van een nieuwe smaak of zelfs het wijzigen van de merknaam. Ook kunnen bedrijven door een simpele of goedkopere uitvoering van hun product zich op de massamarkt richten.

Diversificatiestrategie:

Deze strategie bevat het verkopen van nieuwe producten op nieuwe markten of het inspelen op nieuwe consumentenbehoeften. Om de nodige (marketing)kennis en ervaring te verwerven en het assortiment snel uit te breiden kunnen we bijvoorbeeld een bestaand bedrijf overnemen of fuseren. Daarmee verminderen we het aantal concurrenten en vergroten we ons marktaandeel. Andere reden voor diversificatie zijn het streven om bij een aantrekkelijke groeimarkt voet in de grond te krijgen, het risico te spreiden en de effecten van seizoen en cyclische patronen te verminderen.

Uit onderzoek bij Nederlandse bedrijven blijkt dat twee-derde aan marktpenetratie doet. Ze willen dus meer omzet in een bestaande markt. Op twee komt productontwikkeling. Minder dan 10% volgt een marktontwikkeling- of diversificatiestrategie.
© 2006 - 2019 Hendrik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Grondslagen van de Marketing, Prof. dr. Bronis Verhage Professor of Marketing - Georgia State University - Atlanta, Georgia, Verenigde Staten

Reageer op het artikel "Het Ansoff-model"

Infoteur: Hendrik
Laatste update: 01-04-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!