Inzicht in marketing: Marketing Communicatie strategie GOM
Ontdek het GOM-effect. Deze slogan wordt veel gehanteerd door het bedrijf in haar reclame-uitingen. GOM staat voor Gebouwen Onderhoud Maatschappij. Het bedrijf is opgericht in 1966 en opereert internationaal onder de naam Facilicom Services Group. Een schoonmaakbedrijf kent concurrenten op verschillende niveaus. Het is daarom van belang dat GOM de concurrentie voorblijft. Een goede marketingcommunicatiestrategie is daarbij al de helft van het werk. De manier van positioneren speelt hierbij een grote rol. GOM zal zich moeten aanpassen aan bijvoorbeeld haar doelgroep. In dit artikel worden de facetten van de marketingcommunicatiestrategie van GOM besproken.
Marketingcommunicatiestrategie
De marketingcommunicatiestrategie die toegepast zal worden op GOM, zal de strategie van het volwassen product zijn. In deze fase zijn er een aantal strategieën die gevolgd kunnen worden. Voor de GOM is er gekozen om van de volgende gebruik te maken.
- Merkgebruik
- Merkbekendheid
- De attitude ten opzichten van het merk transformeren
Aan de hand van deze strategieën wordt er een marketingcampagne ontwikkeld die zowel onderscheidend als consistent is. De campagne zal vooral gericht zijn op de attitude en merkbekendheid van de consument ten opzichten van GOM. Om het merkgebruik te boosten zal het merk eerst bekend moeten worden, GOM is al een redelijk bekend merk maar moet nog meer en beter bekend worden bij de consument. “een schoon bedrijf is een goed bedrijf” is voor de attitude de richtlijn van de campagne, dit wil zeggen dat de attitude van de consument zo gevormd moet worden dat zij bij GOM en schoonmaak denken aan een betere werkplek en verhoogde productiviteit.
Positioneren
Positioneren is kortweg de wijze waarop het bedrijf zich in de markt zet. Dit is gedaan op basis van de doelgroep, de behoeften van de doelgroep en de wijze waarop deze behoefte vervult wordt.
Doelgroep
De doelgroep voor het bedrijf GOM is zeer divers. GOM is actief op de volgende branches:
De gezondheidszorg, horeca en recreatie, industrie, onderwijs, overheid, retail, transport en logistiek en als laatste de zakelijke dienstverlening. Zoals men kan zien is dit een zeer diverse doelgroep. Wel is dit allemaal op de zakelijke markt.
Behoeften van de doelgroep
De doelgroep eist expertise in het schoonmaken. Zo is er speciale apparatuur nodig om in de industrie schoon te kunnen maken. Specialistische reiniging is dus een vereiste. Zo moet men aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen om bijvoorbeeld op plaatsen waar Food geproduceerd wordt te kunnen schoonmaken.
De wijze waarop je de behoefte vervult
GOM heeft speciale afdelingen voor specialistische reiniging in de industrie en in de Food sector. Zo vervult Gom de behoefte hierin. Ook beschikt GOM over een grote diversiteit in apparatuur waarmee men kan reinigen. Door deze diversiteit kan men GOM voor veel schoonmaakactiviteiten inschakelen. Uiteraard heeft Gom bij deze apparatuur de juiste mensen in huis die hier mee overweg kunnen.
Propositie van GOM
Een propositie is kortweg een bondig en aantrekkelijk verhaal over hoe dat product de behoefte van de consument vervult, om bestaande en nieuwe klanten geïnteresseerd te maken en te houden. Een succesvolle propositie is gebouwd op zes elementen:
- Doelgroep
- Behoefte van de doelgroep
- Belofte
- Concurrenten
- Onderbouwing van de belofte
- Onderscheidend vermogen
De mogelijke verkooppropositie van GOM luidt als volgt: ‘GOM voorziet de klant van behoeften die gericht zijn op reiniging. Dit zal gerealiseerd worden door uitstekend materiaal en resultaatgerichte medewerkers waarbij klantvriendelijkheid en service op de eerste plaats komt. Daarnaast wordt de klant nooit teleurgesteld wat betreft het nakomen van afspraken. GOM verricht zowel reinigingsarbeid op grote als op kleine schaal en is met name gespecialiseerd in het reinigen van kantoren, onderwijsgebouwen, zorginstellingen, evenementsgebouwen, luchthavens en industriële panden. Het GOM-team bestaat uit specialisten die vooruitdenken, uitgekiende werkmethodes gebruiken en een waterdicht controlesysteem hanteren. Kortom GOM is een betrouwbaar, professioneel en resultaatgericht schoonmaakbedrijf.
Creatief Concept
Het creatieve concept is de creatieve vertaling van de propositie. Het is de wijze waarop de marketingcommunicatiepropositie aan de doelgroep wordt overgebracht. Er wordt een concept bedacht en dit concept brengt de propositie het best over. Om een goed creatief concept te hebben moeten de elementen passen bij:
- Identiteit van de onderneming
- Behoefte en belevingswereld van de consument
Het is niet nodig om een creatieve slogan te bedenken voor het schoonmaakbedrijf GOM. Het bedrijf heeft namelijk al een slogan, die luidt als volgt: “ Schoonmakers die vooruitdenken ”. Met deze slogan wil het bedrijf aangeven dat de consument niet alle details van schoonmaken te kennen. Ze geven aan dat zij die vakkennis graag inbrengen, zij denken niet alleen met u mee maar ze denken ook vooruit. GOM komt tot een schoonmaakprogramma waarmee ze exact de kwaliteit realiseren die de consument wenst.
De nadruk ligt dus vooral op het inleven van de klant. GOM leeft zich in en op die manier zorgen ze dat de klant geen moeite hoeft te doen wat ze nu daadwerkelijk nodig hebben etc. Hierdoor komt de relatie met de klanten ten goede.