Zorg voor een rustige homepagina van uw bedrijfswebsite

Zorg voor een rustige homepagina van uw bedrijfswebsite Een rustige homepagina van uw bedrijfswebsite nodigt klanten uit tot rondkijken. Veel websites openen echter met een pagina die vol staat met foto’s, kleurtjes, bewegende beelden, enzovoort. Het lijkt wel alsof vooral zakenmensen hun best doen om zoveel mogelijk van hun bedrijf en hun producten al op de eerste pagina willen laten zien, zodat de bezoekers toch vooral verder klikken. Het tegendeel gebeurt meestal. Er wordt juist snel weg geklikt, omdat de hoeveelheid informatie juist zorgt voor een onoverzichtelijk geheel. Het is genoeg om de hoofdonderwerpen van uw bedrijf te benoemen en/of te laten zien en de mogelijkheid te bieden om op een van die onderdelen door te klikken.

Hoe trekt u bezoekers naar uw bedrijfswebsite

Een goede raad is om zelf eens te gaan surfen op internet en te bekijken op welke websites u blijft “hangen”. Wedden dat u langer blijft op een website die een homepagina heeft met een rustige, klantvriendelijke en overzichtelijke uitstraling? Als de bezoeker al op de openingspagina van uw website door de bomen het bos niet meer ziet en veel te veel informatie tegelijk voor ogen krijgt, klikt hij meestal snel weg.

Een duidelijke, rustige landingspagina doet het beter

De bezoeker zoekt dan liever een andere website met een kalmere, gedegen uitstraling en met overzichtelijke informatie over de rest van de website. Een verduidelijkende foto erbij helpt vaak beter dan een uitgebreide tekst. Natuurlijk moet er op de homepagina wel een mogelijkheid zijn om door te klikken, maar teveel van het goede is altijd fout.

Geef uw klanten op de website meteen een goede indruk van uw bedrijf

Hebt u meer dan een product in huis, laat de bezoeker dan op de homepagina de keuze om door te klikken naar het product van zijn/haar keuze. Besteed aan elk belangrijk product een pagina en prijs dit op die pagina kort, maar duidelijk in goede, zorgvuldige en foutloze taal aan.

Bezoekers worden geërgerd door veel taalfouten

Veel mensen klikken immers al weg als er taalfouten in de tekst staan. Vooral mensen die een goed gevoel voor taal hebben, blijven niet lang hangen op een website met taalfouten. Men denkt dan dat degene die zo schrijft ook wel niet erg slim zal zijn en zoeken dan meteen een andere site voor het zelfde onderwerp.

Gebruik de spellingcontrole

Taalfouten in een tekst zijn in de tegenwoordige tijd ook te voorkomen. Daarvoor biedt elk tekstverwerkingsprogramma de mogelijkheid van spellingcontrole, waarmee u de teksten kunt controleren. Gebruik daarom bij het opstellen van de tekst altijd even de spellingcontrole. U kunt nog zo goed zijn in taal, maar iedereen maakt wel eens een typefout en die haalt de spellingcontrole er meestal wel uit.

Google kijkt naar de inhoud en de kwaliteit van de tekst

Google houdt immers van goede “content”, taalinhoud dus. Taal zonder fouten en taal die past bij het product dat op de foto staat. Met alleen plaatjes bereikt u meestal niet genoeg, of het moet al een website van een fotograaf zijn. Bezoekers die daar naar toe gaan willen juist foto’s zien en weinig of geen content.

Maak het de bezoekers op uw homepagina niet te moeilijk

Gebruik op de homepagina van uw website nuchtere taal, die iedereen kan begrijpen en voer dat ook door op de andere pagina’s. Als u ingewikkelde taal met veel moeilijke en buitenlandse woorden gebruikt, geeft een groot deel van de bezoekers het al op als ze even zijn komen kijken. Een elitaire website zal niet veel kooplustige klanten trekken. Wilt u een drukbezochte website, zorg dan voor een goede, harmonische en rustig ingedeelde homepagina, en vooral een duidelijk en correct gebruik van taal.

Films kunnen helpen, maar ook bezoekers afschrikken

Een filmpje om uw product uit te leggen kan goed zijn, maar er zijn ook bezoekers die daar niet van houden. Zet het filmpje daarom nooit helemaal bovenaan het begin van uw homepagina, maar liever iets verderop naar beneden. U kunt het in het begin van de tekst wel al vermelden, zodat bezoekers die het willen zien ook meteen door kunnen scrollen naar het schermpje.

Goed testen en zorg er voor dat de fouten eruit gehaald worden

Laat eens een aantal familieleden, vrienden en kennissen als proefbezoekers uw website bekijken. Laat hen zonder voorbehoud vertellen wat ze er goed aan vinden, wat hen stoort en wat zij er nog bij zouden willen zien. Bezoekers zonder kennis van uw bedrijf of kantoor kijken vaak heel anders naar uw website dan u zelf. U bekijkt de website immers vanuit het oogpunt van het bedrijf en de verdiensten die daaruit voort moeten vloeien.

Proefbezoekers

Uw bezoekers kijken echter vanuit hun eigen interesse en die kan heel anders zijn dan u denkt. Proefpersonen zijn daarom onmisbaar om de website en vooral de homepagina daarvan te beoordelen, waarna u de meest voorkomende “ergernissen” en mankementen kunt aanpassen.

Test ook via sites op internet

Gebruik ook een paar testen van internet om de website in zijn geheel te testen. Er zijn verschillende gratis testen, waar u alleen maar het www adres van uw website hoeft in te geven, waarna u al na een paar seconden of een enkele minuut resultaten kunt zien. De W3 validator van Google is een van die testen, maar als u 'gratis test website' in de zoekregel invult, rollen er direct al meer dan een uit.

Alleen testen op veilige testpagina's

Pas wel op dat u alleen laat testen op een zo veilig mogelijke pagina. Een testpagina waar een groen vinkje naast staat is vaak al op veiligheid getest door veiligheidsprogramma's, bijvoorbeeld door uw eigen antivirusprogramma, maar ook daar kan soms nog een addertje onder het gras zitten. Sommige virussen kunnen goed verborgen zijn, zodat niet elk programma het vindt en er dan toch een groen vinkje naast zet. Loop dus zo min mogelijk risico. Vaak kunt u echter uit een goed testprogramma nog aanwijzingen halen, waarmee u de website nog kunt verbeteren.

Welke doelgroep wilt u met uw bedrijfswebsite bereiken?

Ook de doelgroep van uw bedrijf is belangrijk. Als u een bedrijf in trapliften en voorzieningen voor ouderen hebt is het goed om daar ook de homepagina en de rest van de website op in te richten. Dat betekent niet dat deze ouderwets ingericht moet zijn, maar wel dat het taalgebruik correct en beleefd is en er op de plaatjes en foto’s niet alleen jonge mensen te zien zijn.

Een website gericht op jongeren moet een bepaalde uitstraling hebben

Een website die vooral gericht is op jonge mensen moet een moderne en vlotte uitstraling hebben. Gebruikt u foto's erbij, zorg dan dat eventuele personen modern gekapt en gekleed zijn. Probeer u dus zoveel mogelijk in te leven in de doelgroep die u wilt benaderen.

Lees verder

© 2013 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Een goede website: Hoe pak je dit aan?Een goede website: Hoe pak je dit aan?Voor iedere onderneming is het het heel erg belangrijk om er een goede website op na te houden. Zeker voor een startende…
Een succesvolle website voor je bedrijf opzettenEen succesvolle website voor je bedrijf opzettenAls je besluit dat je een website voor je bedrijf wilt maken, moet je weten waaruit een succesvolle website bestaat. Uit…
Verkopen via je eigen webwinkel: aandachtspuntenVerkopen via je eigen webwinkel: aandachtspuntenSteeds meer mensen doen het: hun artikelen verkopen via het internet, oftewel online winkelen. Van tweedehandsboeken tot…

Inzicht in Marketing: Marktbeschrijving Bavaria Witbier 0.0%Inzicht in Marketing: Marktbeschrijving Bavaria Witbier 0.0%In dit artikel wordt aandacht besteedt aan het product ‘Bavaria Witbier alcoholvrij’. Het product is een tijd geleden ge…
Inzicht in marketing: Marketing Communicatie strategie GOMInzicht in marketing: Marketing Communicatie strategie GOMOntdek het GOM-effect. Deze slogan wordt veel gehanteerd door het bedrijf in haar reclame-uitingen. GOM staat voor Gebou…
Cornelissens (323 artikelen)
Laatste update: 18-03-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.