Reclamestrategieën & doelstellingen

Er zijn verschillende soorten reclame, deze hebben hun eigen kenmerken. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten reclamestrategieën bij internationale merken, deze hebben ook zo hun eigen kenmerken. Vervolgens worden ook de volgende vragen behandeld: ' Hoe maak je een reclameplan?' en ' Welke soorten reclamedoelstellingen zijn er?' Dit wordt allemaal beschreven in dit artikel over reclame.
Er zijn 5 verschillende soorten reclame te onderscheiden. Deze hebben hun eigen functie.

Soorten reclame en functie

  • Consumentenreclame: bekendheid, imago, koopgedrag
  • Retailreclame (onderdeel consumentenreclame): klanten lokken
  • Business-to-business reclame: nadruk techniek en functie
  • Personeelsreclame: werven werknemers
  • Collectieve reclame: op totale productcategorie gericht (brood en melk)

Het ene merk gebruikt in ieder land dezelfde strategie, concept en uitvoering zoals Coca Cola, andere landen pakken dit heel anders aan. Hier zijn vier verschillende reclame strategieën te onderscheiden.

Vormen van reclamestrategieën bij internationale merken

Globale: Ieder land dezelfde strategie, concept en uitvoering-
Bijv. Coca Cola

Adaptie: Ieder land zelfde strategie en concept maar andere uitvoering-
Bijv. in ieder land vertaling of andere presentator zoals Shell

Differentiatie: Ieder land zelfde strategie maar ander concept en uitvoering.
Bijv. Mc Donald en Volvo

Lokale: Elk land andere strategie, concept en uitvoering.
Bijv.vaak bij Japanse merken, levensmiddelen en banken bijv. Nestlé

Waarom merken voor een pebaalde strategie kiezen hangt af van vijf factoren:
  • Doelgroep
  • Positionering
  • Aard van het product
  • Omgeving
  • Organisatie

Om de juiste strategie vast te stellen maakt men gebruikt van een reclameplan. Deze bevat de volgende stappen:
[OLIST]Onderzoek
Reclamedoelgroep
Reclamedoelstelling
Voorlopig budget
Reclamestrategie
  • campagneontwikkeling
  • strategiekeuze
  • Definitief budget
    Uitvoering campagne
    Reclameonderzoek = accountability[/OLIST]

    Stap 3 van het reclameplan is het kiezen van de reclamedoelstelling. Reclamedoelstellingen zijn er in verschillende vormen en hebben dan ook een andere opbouw als communicatiedoelstellingen.

    Welke soorten reclamedoelstellingen zijn er?

    • Mediumdoelstellingen: bereik en contactfrequentie
    • Reclameprocesdoelstellingen: directe reacties consument
    • aandacht trekken
    • acceptatie & appreciatie creëren = likeability
    • informatieverwerking
    • Reclame – effect doelstellingen
    • categoriebehoefte
    • merkbekendheid
    • merkenkennis
    • merkattitude
    • gedragsintentie
    • gedragsfacilitaire
    • gedrag
    • tevredenheid
    © 2010 - 2025 Noelerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
    Bronnen en referenties
    • Boek: Marketingcommunicatiestrategie van Floor en van Raaij