Het maken van een huisstijl
De huisstijl is voor een bedrijf heel belangrijk. Een goede huisstijl straalt een bepaalde boodschap uit naar de buitenwereld. Een huisstijl ligt vaak voor minstens een aantal jaar vast. De kracht van een goede huisstijl is dus eigenlijk dat de huisstijl de doelgroep trekt.
Om een huisstijl te kunnen maken heb je ten eerste heel veel informatie over het bedrijf nodig en ten tweede moet je je voor de volle honderd procent in kunnen leven in zowel de doelgroep als in de mensen achter het bedrijf. Daarom is de eerste stap die je zet dan ook het verzamelen van informatie. Je verzameld informatie over de concurrenten en de huisstijl van de concurrent. Ook ga je kijken naar de boodschap achter de huisstijl van de concurrent. Daarna ga je je richten op de doelgroep van het bedrijf. Je zoekt onder andere uit wat voor soort klanten het bedrijf heeft, wat de gemiddelde leeftijd van de klanten is, wat de interesses zijn, wat het opleidingsniveau is, wat de doelgroep te besteden heeft en waardoor de doelgroep gedreven wordt. Je verdiept je dus volledig in de klant. Waarom zou de klant nou juist voor dit bedrijf kiezen?
Het logo
Het logo van een huisstijl moet zo simpel mogelijk zijn. Je moet kunnen herkennen voor wat voor soort bedrijf het is en het logo mag geen uitleg nodig hebben. Het karakter van het bedrijf moet je ook weer terug kunnen vinden in het logo. Zelfs in zwart wit moet een logo dus herkenbaar zijn. Hij moet er toch ook professioneel uitzien en tegelijkertijd moet het ook overeenkomen met de boodschap en de informatie die je erover gevonden hebt. Wat ook wel voorkomt is dat mensen een heel ingewikkeld logo hebben gemaakt. Het is belangrijk dat je hierin blijft kijken of het nog simpeler kan. Iedereen moet het kunnen snappen zonder dat er uitleg nodig is. De kracht zit hem hier in principe dus in de simpelheid. Hoe simpeler, hoe beter. Ook het kleurgebruik in een logo is heel belangrijk. Door verkeerd kleurgebruik kan het logo namelijk andere associaties oproepen bij de doelgroep en dat is niet de bedoeling.
Brainstormen
Een probleem bij ontwerpen is dat je snel blijf hangen bij je eerste idee. Als je vast zit hierin kan je het beste gaan brainstormen. Je gaat dan nadenken over hoe het logo eruit moet komen te zien en bij het brainstormen is het belangrijk dat je zoveel mogelijk ideeën verzameld. Bij brainstormen schrijf je alles op wat in je opkomt als je aan het bedrijf denkt waarvoor je een logo moet ontwerpen.
Als je er zelfs op deze manier niet uitkomt kan je hetzelfde doen maar dan met een ander onderwerp. Dan kan je een onderwerp nemen dat er totaal niets mee te maken heeft. Zo focus je je even op iets anders waardoor je even los komt van het onderwerp. Als je vervolgens weer verder gaat met het brainstormen voor het bedrijf waarvoor je een huisstijl moet maken, zal je waarschijnlijk weer verder komen.
De huisstijl van een bedrijf kan uit de volgende dingen bestaan:
- Visitekaartje
- Briefpapier
- Enveloppen
- Offertemappen
- Brochures/ folders
- Nieuwsbrief
- Formulieren
- Memovellen
- Stickers
- Website
- Banners op internet
- Auto- reclame
- Advertenties voor drukwerk
- Vlaggen en spandoeken
- Bedrijfskleding
- Relatiegeschenken
Lees verder