Managementtool: SWOT-Analyse

Achtergrondinformatie
Regelmatig evalueren ondernemingen of hun strategie nog in lijn staat met de ontwikkeling op de markt. Hiervoor worden vaak de sterke en zwakke kanten van de onderneming in kaart gebracht. Daarnaast bekijken ondernemingen de ontwikkelingen op de markt, om van eventuele kansen te profiteren en om bedreigingen te ontlopen. De sterke en zwakke kanten van een onderneming betreffen het interne onderzoek van de onderneming, terwijl de kansen en bedreigingen het externe onderzoek van de onderneming betreffen. Hierna kan de onderneming haar strategie analyseren op basis van de combinatie van intern en extern onderzoek. Deze combinatie wordt de SWOT-analyse (Strenght, Weakness, Opportunity, Threat) genoemd.Toepassing
Bij de SWOT-analyse wordt als eerste de externe analyse toegepast om vast te stellen of de markt wel mogelijkheden biedt voor de onderneming om zaken te doen. Als er absoluut geen kansen op de markt zijn, is het niet interessant om de sterke en zwakke kanten van de onderneming te onderzoeken in het kader van marktsegment. Als de markt wel mogelijkheden biedt, kan de onderneming verder met het intern onderzoek om de sterke en zwakke kanten van de onderneming te inventariseren.Kansen
Hierbij is de vraag van welke ontwikkelingen in de markt, de onderneming zou kunnen profiteren. Kansen hebben betrekking op zaken die in de markt of de directe omgeving van de onderneming plaatsvinden. Bijvoorbeeld wanneer de behoefte van klanten vergroot, wanneer een concurrent failliet gaat of wanneer de overheid subsidies aanbied.
Bedreigingen
De vraag hierbij is welke ontwikkelingen in de markt hinder kunnen veroorzaken voor de onderneming. Bedreigingen hebben betrekking op zaken die in de markt of de directe omgeving van de organisatie plaatsvinden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er nieuwe concurrenten op de markt komen of wanneer er door overheidsregels producten niet meer verkocht kunnen worden.
Sterke kanten
De vraag die hierbij gesteld dient te worden is "waarin is de onderneming werkelijk goed?" Sterke kanten betreffen altijd interne zaken van de onderneming. Alles wat met de markt te maken heeft valt buiten het interne onderzoek. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat de onderneming producten van zeer hoge kwaliteit heeft of een goed imago op de markt heeft.
Zwakke kanten
De vraag die bij dit onderzoek gesteld dient te worden is "waarin is de onderneming niet goed?" Zwakke kanten betreffen altijd interne zaken van de onderneming. Alles wat met de markt te maken heeft valt dus buiten dit onderzoek. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat de onderneming een slechte leverbetrouwbaarheid heeft.
Resultaat
Op basis van het uitzetten van de onderzoeken in de SWOT-analyse kan de onderneming haar strategie gaan formuleren. De volgende strategieën zijn mogelijk:Groeien
De combinatie van sterke kanten van de onderneming en de kansen uit de markt biedt de onderneming de mogelijkheid om haar activiteiten in de markt verder uit te breiden. Hierbij gebruikt de onderneming haar core competenties om de kansen in de markt op te pakken
Terugtrekken
Het kan ook zo zijn dat de ondernemingen op een aantal gebieden niet goed is. Wanneer er ook nog een aantal bedreigingen in de markt zijn, zal het voor de onderneming moeilijk worden om winstgevend te blijven opereren. Het is dan zaak om de juiste strategie op te zetten om zich langzaam met zo min mogelijk verlies terug te trekken uit de markt en geld te investeren in markten die nog wel kansen bieden op basis van de sterke kanten van de onderneming.
Verdedigen
Wanneer er bedreigingen op de markt naar voren komen, maar de onderneming erg sterk in haar schoenen staat, is het mogelijk om te verdedigen tegen deze bedreigingen. Wanneer bijvoorbeeld een concurrent zijn prijzen verlaagd, kan de onderneming hetzelfde doen of een andere tegenactie bedenken. Niets doen leidt in de meeste situaties tot verlies van omzet en winst.
Versterken
Het is goed om te weten welke zwakke punten in de onderneming aanwezig zijn. Vooral omdat de zwakke kanten de oorzaak kunnen zijn van het feit dat een kans die zich in de markt voordoet niet benut wordt of kan worden. Het is dan belangrijk dat de onderneming, wil zij de kans pakken, de betreffende zwakke kant gaat versterken.