InfoNu.nl > Zakelijk > Management > DMAIC, verbetermethode vanuit Six Sigma

DMAIC, verbetermethode vanuit Six Sigma

DMAIC, verbetermethode vanuit Six Sigma DMAIC is een verbetermethode die binnen de 6 sigma toolset een belangrijke plaats inneemt. Naast de wat bekendere PDCA (Plan Do Check Act) wordt DMAIC steeds breder toegepast. DMAIC, wat staat voor Design, Measure, Analyze, Improve en Control, is een continue cyclus waarmee producten en diensten verbeterd kunnen worden.

Six Sigma

Six Sigma is een kwaliteitssysteem. Het is gebaseerd op het idee dat continue verbetering bereikt kan worden door structureel resultaten te meten, plannen te maken om te verbeteren, deze uit te voeren en vervolgens te controleren of deze het gewenste resultaat tot gevolg hebben. Deze Plan, Do, Check, Act (PDCA) cyclus is vooral erg geschikt voor processen met een productie-achtig karakter. Hier zijn vaak goed meetbare parameters beschikbaar waarop gestuurd kan worden. Wat er ontbrak, was een methodiek die bruikbaar was bij ontwikkelprojecten. Daar komt DMAIC om de hoek kijken.

DMAIC in het kort

DMAIC is een afkorting die de verschillende fases in het proces aangeven.
  • Define: Definieer het probleem
  • Measure: Maak de belangrijkste parameters meetbaar
  • Analyze: Analyseer deze gegevens
  • Improve: Verbeter het proces
  • Control: Controleer de parameters die het proces beïnvloeden

We gaan de verschillende stappen nader bekijken.

Define: Definieer het probleem[

Misschien wel de belangrijkste fase van het DMAIC process is de beschrijving van het probleem. Een veel gemaakte fout is dat een symptoom van een probleem gezien wordt als "het probleem" zelf. Dit leidt er dan toe dat de vervolg analyse weliswaar tot verbeteracties leiden, maar dat na implementatie de resultaten niet beter worden. Om tot een duidelijke analyse van het probleem te komen (en dus tot de parameter die uiteindelijk gemeten en verbeterd ) kan bijvoorbeeld een Visgraatdiagram gebruikt worden.

Measure: Maak de belangrijkste parameters meetbaar

De volgende stap in de DMAIC methode is het meetbaar maken van de belangrijkste parameters. Meten is weten, maar daar kun je aan toevoegen: als je weet wat je meet. Het meetbaar maken van belangrijke parameters van een proces is niet altijd makkelijk. Een temperatuur van een vloeistof in een vat lijkt bijvoorbeeld makkelijk te meten, maar is de temperatuur overal in vat wel gelijk? En hoe nauwkeurig is de temperatuur eigenlijk. Als je met een gewone thermometer zou meten, kun je bijvoorbeeld als een behoorlijk afleesfout maken. In sommige gevallen zijn met het meten ook kosten gemoeid. Als je klanttevredenheid wilt meten, moet je wellicht een onderzoeksbureau inschakelen.

Analyze: Analyseer deze gegevens

De volgende stap is het verbeterproces is de analyse van de gegevens. Hiervoor kunnen eenvoudige statistische bewerkingen als gemiddelde en spreiding gebruikt worden. Maar vaak is er meer nodig. Met een programma als MAthCad kunnen correlaties tussen gegevens gevonden worden, maar ook een programma als Excel kan er uitermate geschikt voor zijn. De analyse van de gegevens moet er toe leiden dat de achterliggende oorzaken zichtbaar worden gemaakt. Een valkuil kan zijn dat een enorme hoeveelheid data het vaak niet makkelijk maakt om doelgericht te zoeken. Vaak zal men meerdere keren op een dwaalspoor gezet worden. Een pareto-diagram kan helpen het juiste pad te vinden.

Improve: Verbeter het proces

Dan komt de fase waar het allemaal om draait, het verbeteren van het proces. De analyse van de data heeft hopelijk de knoppen gevonden waaraan gedraaid kan worden. In deze fase is de mening van experts erg belangrijk. Als je conclusies alleen maar trekt op basis van gegenereerde meetdata, is de kans groot parameters te vinden die geen oorzakelijk verband hebben met de te sturen performance. In veel gevallen zal het verband indirect zijn. Met methodes als de 5-Why's kan gecontroleerd worden of de voorgestelde verbeteringen potentieel goed zijn.

Control: Controleer de parameters die het proces beïnvloeden

Uitermate belangrijk is het om de lus te sluiten en om na de invoering van een verbetering te blijven controleren of het proces onder controle blijft. Door de bepalende parameters te blijven monitoren wordt voorkomen dat het proces weer out-of-control raakt.

Tot slot

DMAIC is een klein element uit de six-sigma methodiek. De toepassing van DMAIC alleen als middel om processen te verbeteren, is niet voldoende. Een bedrijf dat kwaliteit wil verbeteren, zal in haar hele organisatie de six-sigma methodiek moeten verspreiden en toepassen.
© 2011 - 2019 Hmneverl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "DMAIC, verbetermethode vanuit Six Sigma"

Infoteur: Hmneverl
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!