De kaizen-filosofie
Kaizen is een Japanse filosofie. Deze filosofie zegt dat een onderneming zichzelf moet blijven verbeter met behulp van kleine verbeterstappen. Deze verbeteringen worden bedacht en uitgevoerd door de medewerkers zelf.
Definitie kaizen
Kaizen is een gedachte, die in Japan tot stand is gekomen na de Tweede Wereldoorlog. Het woord kaizen betekent “continuous improvement”. Het Japanse woord 改 ("kai") betekent “veranderen” en 善 ("zen") betekend “goed”.
Wat is kaizen
Kaizen is een systeem waarin alle medewerkers betrokken zijn, van het management tot de schoonmaakploeg. Iedereen is gemotiveerd om kleine verbeteringen voor te stellen op een zeer regelmatige basis. Dit betekent niet eens per maand of eens per jaar, maar continu. Japanse bedrijven, zoals Toyota en Canon, realiseren 60 tot 70 verbetervoorstellen per medewerker per jaar. Deze worden genoteerd, besproken en eventueel ingevoerd. In de meeste gevallen gaat het om kleine verbeteringen. Kaizen is gebaseerd op het implementeren van kleine verbeteringen, op een regelmatige basis.
Voor wie
Kaizen is geschikt voor vrijwel alle productie en assemblage bedrijven. De vraag die resteert is, wie gaat dit uitvoeren? Het beste resultaat is te behalen, wanneer iedereen aan kaizen meewerkt. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld kaizen events te houden. Een kaizen event is een dag of dagdeel, waarbij verschillende werknemers een werkplek onder de loep gaan nemen. Ze bespreken met elkaar wat er verbeterd kan worden. Hierbij zijn de werknemers van de vloer tot de werknemers van het management bij vertegenwoordigd. De managers hebben vaak mooie en grote ideeën. De werknemers van de vloer zien echter de praktische beperkingen. Door goed samen te werken kunnen deze partijen dan toch tot een resultaat komen.
Niet alleen een tool
Belangrijk bij de implementatie van kaizen, is dat men weet dat het niet alleen een tool is. Kaizen kan gebruikt worden om verspillingen te elimineren, maar de gedachte daarachter is echter cruciaal. Kaizen werkt niet zonder dat men hier bewust van is. Vele tools, zoals 5S kunnen gebruikt worden, maar niet zonder de kennis van de achterliggende gedachte. Het hele team moet dan ook achter deze gedachte staan.
Continu verbeteren
Westerse gedacht is vaak ‘als het niet slecht gaat, hoeven we het niet te verbeteren.’ De kaizen-filosofie staat voor “doe het beter, maak het beter, verbeter iets ook als het al goed gaat, want als we dat niet doen, kunnen we niet concurreren met degene die het wel doen”. Kaizen staat voor het opstellen van standaards en deze standaard continu verbeteren. Om deze standaards te ondersteunen, moedigt kaizen ook training van alle medewerkers aan, wat nodig is om standaards op te stellen en continu te verbeteren. Het komt dus voor dat een werkplek meerdere keren verbeterd wordt. Dit is niet erg, maar juist aan te raden.
Masaaki Imai
Masaaki Imai is een van de kaizen-goeroes. In zijn boek 'KAIZEN' beschrijft hij de filosofie. Hierbij geeft hij praktijkvoorbeelden en tips. Het is een erg prettige boek om de achterliggende gedachte van kaizen te leren begrijpen. Als u meer wilt weten over dit onderwerp is dit boek zeer aan te raden.
Auteur: Masaaki Imai
Titel: Kaizen
3e druk, 2003
ISBN: 9014079850
Lees verder