Management activiteiten en de benodigde vaardigheden

Een manager moet verschillende activiteiten uitvoeren en heeft daarbij managementvaardigheden nodig. 5 gesprekken die een manager vaak moet houden zijn, beoordeling, loopbaan, functionering, persoonlijke probleem en slecht nieuws gesprekken. Het bemiddelen en onderhandelen van een manager wordt vergelijkt. De fases voor het samenstellen van een team, forming, storming, norming, performing worden behandeld. Daarnaast wordt de vergadering die een manager vaak moet houden besproken.

5 gesprektechnieken

Beoordelingsgesprek:

  • 1 zijdig
  • Demotie
  • Promotie
  • Consequenties
  • Goede en slechte punten
  • Terug kijkend
  • ongelijkwaardig

Functioneringsgesprek:

  • 2 zijdig
  • Hoe het gaat
  • Verbeterpunten
  • Gevoelens
  • Betere samenwerking
  • Ideeën
  • Oplossingen voor probleempjes
  • Toekomstgericht
  • gelijkwaardig

Slecht nieuws gesprekken:

  • 1 zijdig
  • Consequenties
  • Probleem
  • Oplossing
  • Ongelijkwaardig
  • Terug kijkend

Loopbaangesprekken:

  • 2 zijdig
  • Vorderingen
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Plek in de organisatie
  • Toekomst
  • Gelijkwaardig

Persoonlijke probleem gesprekken:

  • 2 zijdig
  • Probleem
  • Oplossing
  • Gelijkwaardig
  • Toekomst en terug kijkend

Management vaardigheden die nodig zijn bij de 5 gesprektechnieken

Beoordelingsgesprek:

  • Feedback kunnen geven
  • Analyseren
  • Delegeren
  • Besluitvaardig

Functioneringsgesprek:

  • Luisteren
  • Samenwerken

Slecht nieuws gesprek:

  • Besluiten nemen
  • Consequenties nemen

Loopbaangesprekken:

  • Analyseren
  • Beoordelen
  • Evalueren
  • Motiveren

Medewerkers ontwikkelen

  • Coachen

Persoonlijke probleem gesprekken:

  • besluiten nemen
  • plannen
  • coachen

Het verschil tussen onderhandelen en bemiddelen

Bemiddelen:

Het bemiddelen van een onderhandeling is een serieuze zaak, de bemiddelaar moet zorgen voor dat de inbreng van beide personen gelijk is, dat ze elkaar respecteren en luisteren. Hij moet er voor zorgen dat de onderhandeling goed verloopt en gestructureerd is. Hij moet neutraal blijven ten alle tijden ook al vind hij een partij beter.

Vaardigheden

  • gezag
  • orde scheppen
  • luisteren
  • analyseren

Onderhandelen:

Een onderhandeling is bedoelt om een conflict tussen 2 groepen of personen uit te praten en met een oplossing te komen. Dit is het beste mogelijk door een win-win situatie te creëren. Je moet je eigen standpunt goed verdedigen en oplossingen proberen te vinden voor het probleem. Het is wel de bedoeling dat je de andere partij ook probeert te begrijpen.

Vaardigheden

  • Creatief
  • Argumenteren
  • Luisteren
  • Overtuigingskracht

Hoe stel je een goed team op

Waar moet opgelet worden:

Er zijn verschillende factoren die goed in de gaten gehouden moeten worden.

  • De rollen die verdeelt moeten worden
  • De fasen van het groepsproces
  1. Forming
  2. Storming
  3. Norming
  4. Performing
    • De grootte van de teams
    • Zelfde missie, visie en doelen
    • Goede teamcoaching
    • Goede begeleiding, vooral bij het opstarten van een team
  5. Loopbaangesprekken
  6. Vergaderingen
  7. Functioneringsgesprekken
  8. Beoordelingsgesprekken
  9. Informele uitjes, om samen werken te bevorderen (teambuilding)

Het houden van vergaderingen

Factoren die een rol spelen bij vergaderingen.

  • Soort voorzitter
  1. Ben je een interne voorzitter (uit de organisatie) of een externe (van buiten)?
  2. Mag je in de groep meedenken en meebeslissen?
  3. Ben je gekozen door de groep zelf of door bestuur/directie?
  4. Vloeit de voorzitterstaak voort uit je functie?
  5. Wat zijn de richtlijnen die je moet volgen?
  6. Wat voor soort leider wil je zijn?
  7. Wat voor soort leider heeft de groep nodig?
    • Goed aan de stappen houden die belangrijk zijn bij een vergadering
    • Luisteren
    • Oplossingen bedenken
    • Anderen uit laten praten
    • Je accepteert de genomen besluiten
    • Je doet wat je hebt gezegd
    • De grote van de groep
    • Blijft bij het onderwerp
    • Houdt je aan de agenda punten

Valkuilen bij een vergadering

  • Afdwalen van het onderwerp
  • Elkaar niets gunnen, alles er uit willen halen wat er in zit.
  • Geen oplossingen bedenken
  • Blijven steken bij de zelfde argumenten
  • Geen duidelijk doel van de vergadering

Taken als voorzitter van een vergadering

  • organiseren van vergaderingen
  • zorgen dat de vergadergroep gemotiveerd en doelgericht is
  • structureren van het overleg
  • bewaken van processen en procedures (regelgeving)
  • bewaken van de uitvoering van taken van de groep
  • Zorgen voor vorderingen
  • Het houden aan de agendapunten

Taken als deelnemer van een vergadering

  • Oplossingen bedenken
  • Luisteren
  • Argumenten geven
  • Win-win situatie creëren
  • Doel proberen te behalen
  • Goed voorbereiden
  • Actief deelnemen 
© 2009 - 2024 Aron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is een beoordelingsgesprek?Wat is een beoordelingsgesprek?Wat is een beoordelingsgesprek? Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek? Welke o…
Beoordelingsgesprek voorbereidenBeoordelingsgesprek voorbereidenEen goede voorbereiding van het beoordelingsgesprek is essentieel, zowel voor de medewerker als voor de leidinggevende.…
Verschillen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprekVerschillen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprekAfhankelijk van de organisatie waar je werkt houd en/of krijg je elk jaar een functioneringsgesprek of een beoordelingsg…
Goed voorbereid je beoordelingsgesprek inGoed voorbereid je beoordelingsgesprek inEen beoordelingsgesprek is een overleggesprek. Hierin wordt je functioneren besproken. Zijn er punten van verbetering? W…

Het nut van processen beschrijvenHet nut van processen beschrijvenElk bedrijf, firma of overheidsinstantie wil weten wat er binnen de organisatie gebeurt en hoe efficiënt de processen zi…
Prince2: Alles over de standaard in project managementPrince2 stamt al uit 1996 maar de methodiek is nog steeds wereldwijd de standaard op het gebied van project management.…
Aron (60 artikelen)
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.