Verschillen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek
Afhankelijk van de organisatie waar je werkt houd en/of krijg je elk jaar een functioneringsgesprek of een beoordelingsgesprek en soms vinden beide gesprekken plaats. Wat is precies een functioneringsgesprek? Wat kun je verwachten bij een beoordelingsgesprek? Welke onderwerpen kunnen besproken worden?
Het functioneringsgesprek
In een functioneringsgesprek bespreken de leidinggevende en de medewerker hoe het functioneren van de medewerker wordt ervaren. Er wordt gekeken naar wat goed gaat en waar de medewerker eventueel ondersteuning nodig heeft om (nog) beter te functioneren. Het is een gesprek waarin de medewerker ook duidelijk kan aangeven waar hij/zij tegenaan loopt. De medewerker kan in dit gesprek ook eventuele wensen kenbaar maken. Er is input van zowel de leidinggevende als de werknemer. Afhankelijk van het functioneren van de medewerker en de behoefte kunnen er meerdere functioneringsgesprekken per jaar plaatsvinden.
Mogelijke gespreksonderwerpen functioneringsgesprek
Het werk
- het soort werk
- de variatie in het werk
- overwerk
- de informatie voorziening
- de uitvoering van het werk
- de aantrekkelijkheid van het werk
De werksfeer
- de sfeer in het algemeen
- de relatie met bepaalde collega's/leidinggevende
- de reorganisatie
De werkomstandigheden
- verlichting
- apparatuur
- voorzieningen
De werkuitvoering
- de kwaliteit van het uitgevoerde werk
- de werkverdeling
- de organisatie van het werk
- de hoeveelheid werk
- het werktempo
Overig
- meer of minder uren willen werken
- uitbreiding werkzaamheden
- thuiswerken
- opleidingen
- et cetera
Het beoordelingsgesprek
Bij een beoordelingsgesprek worden de van te voren vastgestelde prestaties beoordeeld door de leidinggevende. Het gaat erom of iemand de van tevoren omschreven doelen heeft gehaald zoals deze eerder in bijvoorbeeld het functioneringsgesprek zijn afgesproken. In feite wordt de balans opgemaakt. Bij de beoordeling kan ook gekeken worden naar het proces. Het kan zijn dat de prestaties (nog) niet voldoende zijn, maar het proces/de inzet wel en daarom wordt besloten het contract nog een halfjaar te verlengen. Beoordelingsgesprekken zijn vaak gekoppeld aan eventuele salarisverhoging, promotie of bonus.
Opbouw beoordelingsgesprek
Inleiding
- doel van het gesprek
- wat wordt beoordeeld
- hoelang duurt het gesprek
Gesprek zelf
- het uitspreken van de beoordeling door leidinggevende
- reactie werknemer
- per item motivatie door leidinggevende en waarom deze beoordeling
- ruimte voor reactie werknemer
Afronding
- afspraken voor vervolg
- samenvatting van de consequenties (einde proeftijd, bonus et cetera)
- wat gebeurt er met de gegevens
Niet eens met beoordeling
Het is belangrijk om het beoordelingsgesprek ook zelf voor te bereiden. Niet elke leidinggevende zit dicht bij het proces en de dagelijkse werkzaamheden. Het kan daardoor gebeuren dat sommige belangrijke taken niet zijn meegenomen in de beoordeling en deze anders uitpakt dan verwacht. In het beoordelingsgesprek zelf is niet altijd tijd en ruimte om dit te bespreken, maar laat het één en ander rustig bezinken. Wacht met het tekenen van de beoordeling en vraag nog een gesprek aan waarin je je leidinggevende van deze (extra) werkzaamheden op de hoogte stelt. Geef aan dat je het niet eens bent met de beoordeling en waarom. De leidinggevende kan de beoordeling dan eventueel nog aanpassen.
Lees verder