Nut en opstellen van een SWOT-analyse

Een SWOT-analyse is een integraal onderdeel van het strategische planningsproces van bedrijven omdat het een volledig overzicht geeft van actuele en toekomstgerichte situaties. De sterktes (Strengths) en zwaktes (Weaknesses) geven een kijk op de huidige positie van de organisatie terwijl de kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) de mogelijkheden en uitdagingen in kaart brengt. Identificatie van de SWOT-analyse is belangrijk omdat ze informeren over latere stappen in het planningsproces waardoor doelstellingen kunnen worden bereikt.

SWOT

Ondernemers die weten wat hen bedrijf te wachten staat, hoe ze de concurrentie altijd een stap voor kunnen zijn, welke marktpositie nog moet worden versterkt, welke niches nog moeten worden onderzocht zullen meer kans hebben op succes. Zonder SWOT-analyse, realistische financiële prognose en adequate marketing zal zelfs het grootste bedrijf gedoemd zijn om te mislukken.

Strengths (sterktes)

Het sterkte aspect van de SWOT-analyse verwijst naar de voordelen die een bedrijf heeft door een bepaalde werkmethode of product waardoor ze een voorsprong krijgt op de concurrentie. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Octrooien
  • Sterke merknaam
  • Goede reputatie
  • Sterke verkopers
  • Innovatiekracht

Weaknesses (zwaktes)

De afwezigheid van bepaalde sterktes kan gezien worden als een zwakte. Neem bijvoorbeeld een bedrijf met een grote productiecapaciteit. Dit kan gezien worden als een sterkte omdat concurrerende bedrijven hier niet over beschikken. Het kan ook beschouwd worden als een zwakte omdat het bedrijf minder snel zal kunnen reageren op veranderingen binnen het strategische milieu door de grote investeringskost van deze productiecapaciteit. Andere voorbeelden van zwaktes zijn:
  • Hoge kosten
  • Afhankelijkheid van één marktsegment
  • Kleine organisatie dus meer kwetsbaar
  • Onvoldoende eigen vermogen

Opportunities (kansen)

De kansen benadrukken de mogelijkheden waarop een bedrijf zijn marktaandeel kan opbouwen. Deze kansen gaan vaak gepaard met de sterke punten van het bedrijf. Eenvoudig gezegd zijn kansen de manieren waarop een bedrijf zal profiteren van haar sterkte punten. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Stijgende behoefte van de consument
  • Nieuwe technologieën
  • Internationale handelsmogelijkheden
  • Groeiende markt

Threats (bedreigingen)

Bedreigingen omvat alle factoren die voorkomen dat een bedrijven zal kunnen ontwikkelen of groeien. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Nieuwe wetgevingen
  • Dalende behoefte van de consument
  • Toename van de concurrentie

Nut van SWOT

Een SWOT-analyse onderzoekt zeer grondig elk van de bovengenoemde onderwerpen. Het detecteert fundamentele problemen die de groei van de organisatie kunnen belemmeren en stelt de ondernemer in staat om zijn bedrijf volledig te ontdekken. Kleine ondernemers hebben echter de neiging om de uitvoering hiervan te verwaarlozen omdat ze reeds een uitgebreide kennis en ervaring hebben opgebouwd over hun werkzaamheden. Ook is het voltooien van een SWOT-analyse heel tijdrovend waardoor veel ondernemers afhaken of het budget niet hebben om dit uit te besteden.

Bovendien is de SWOT-analyse noodzakelijk voor het verkrijgen van een financiering. Het is de ideale manier om banken en investeerders over de streep te trekken. Zelfs al ken je het bedrijf, de markt en de concurrentie door en door, de analyse is essentieel om de geloofwaardigheid van het project aan te tonen.

Opstellen van een SWOT-analyse

Bij het opstellen van de SWOT-analyse draait alles rond de informatie die je analyse effectief maakt. Die kan enkel worden verkregen door grondige research.

Informatie over de sector

De informatie over de sector zal doorgaans vallen onder bedreigingen en kansen. Bij het zoeken naar gegevens stellen we ons volgende vragen:
  • Hoe is de economische situatie in de sector? Stijgt deze? Hoeveel? Waarom?
  • Welke trends of maatschappelijke factoren bevorderen deze groei?
  • Indien de economische situatie niet zo gunstig is, wat is de reden hiervoor? Hoe kan ik aantonen dat het bedrijf toch zal groeien ondanks de slechte economische situatie?
  • Zijn er bepaalde niches die lucratief en vergelijkbaar zijn?
  • Wordt de markt reeds gedomineerd door machtige spelers die een mogelijke bedreiging kunnen vormen?

Informatie over de markt en doelgroep

De informatie over de markt en doelgroepen zal doorgaans vallen onder bedreigingen en kansen.
  • Informatie over de doelgroep is essentieel voor de analyse. Identificeer je doelgroep, hoe je deze zult bereiken en overtuigen om met jou zaken te doen.
  • Demografische gegevens beschrijven de bevolking binnen een bepaalde regio op basis van leeftijd, geslacht, kinderen, opleidingsniveau, tewerkstelling enzovoort.
  • Psycho-grafische gegevens omschrijft de redenen waarom je doelgroep met jouw bedrijf in zee zal gaan. Vergelijk dit met de reden waarom mensen van een bepaalde leeftijdscategorie veel waarde hecht aan familie.
  • Informatie over wettelijke vereisten zijn ook relevant, zeker als er bepaalde vergunningen nodig zijn of als bepaalde wetten interfereren met de werkzaamheden binnen jouw bedrijf.

Informatie over eigen organisatie

Als je bovenstaande onderwerpen reeds hebt behandeld resten er enkel nog de sterke en zwakke punten van je eigen bedrijf. Als je bovenstaande zaken reeds grondig hebt onderzocht zal dit waarschijnlijk vrij vlot gaan. Je zal rekening houden met de reeds verworven informatie over de kansen en bedreigingen, omschrijven waarom deze kansen perfect mogelijk zijn binnen het bedrijf en hoe je je zal bewapenen tegen externe bedreigingen.
© 2014 - 2024 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
SWOT-analyse en confrontatiematrixDe SWOT-analyse is onderdeel van het marketingplan en de strategieontwikkeling. Deze analyse kan voor elk bedrijf gemaak…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Het maken van een duidelijke SWOT-analyseHet maken van een duidelijke SWOT-analyseTegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigi…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…

Gratis MOOC volgen aan Harvard, MIT of Stanford UniversityGratis MOOC volgen aan Harvard, MIT of Stanford UniversityMOOC staat voor Massive Open Online Course, oftewel een online cursus waaraan vele duizenden geïnteresseerden meedoen. Z…
Hoe maak je een paper prototype?Een prototype wordt vaak onbewust verward met het daadwerkelijke eindproduct. Dit is fout want een prototype is een repr…
Bronnen en referenties
  • http://www.salesgids.com/marketing/swot-analyse/
  • http://www.frankvanormondt.nl/advies/innovatie/wiki/swot-analyse/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterkte-zwakteanalyse
Robin990 (260 artikelen)
Gepubliceerd: 13-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.