InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Gratis MOOC volgen aan Harvard, MIT of Stanford University

Gratis MOOC volgen aan Harvard, MIT of Stanford University

Gratis MOOC volgen aan Harvard, MIT of Stanford University MOOC staat voor Massive Open Online Course, oftewel een online cursus waaraan vele duizenden geïnteresseerden meedoen. Zonder dat je ervoor hoeft te betalen kun je op die manier een cursus volgen bij een internationale topuniversiteit zoals Harvard, MIT of Stanford University. Sommigen geven ook een certificaat uit waarmee je kunt bewijzen dat je hebt deelgenomen. Dit kan erg goed staan op je cv en je net een streepje voor geven wanneer je in het buitenland een opleiding wilt gaan volgen. Dus waar wacht je nog op?

Online MOOC volgen

Wat is een MOOC?

Een Massive Open Online Course (MOOC) is een cursus die online wordt aangeboden voor een ongelimiteerd aantal deelnemers. Hoeveel mensen deelnemen maakt niet uit voor de inhoud of het verloop van het programma. Naast regulier cursusmateriaal zoals video's, readers (literatuurbundels), en huiswerkopdrachten is er vaak ook een forum waarop deelnemers aan de cursus gerelateerde vraagstukken met elkaar kunnen bespreken. Soms wordt zo'n forum ook gemodereerd door een assistent die vragen van studenten kan beantwoorden. MOOC is een vorm van distance learning of onderwijs op afstand.

MOOCs werden vanaf ongeveer 2011 erg populair in de Verenigde Staten, zeker toen een aantal van de meest prestigieuze universiteiten van het land de cursussen begonnen aan te bieden. Zo kwam Stanford University in dat jaar met de cursus Introduction Into AI over kunstmatige intelligentie, gegeven door Peter Norvig. Hieraan deden meer dan 160.000 cursisten gratis mee. De lectoren zijn vaak eminente wetenschappers of prominente figuren uit het bedrijfsleven met veel ervaring als spreker voor publiek.

Weinig verrassend hebben veel van deze online cursussen een thema dat met moderne technologie te maken heeft. Zo zijn er bijvoorbeeld MOOCs in programmeren, entrepreneurship, data mining, digitale marketing, app design, cybersecurity en data-analyse.

Coursea en edX

Naar aanleiding van het succes van de collegereeks aangeboden door Stanford werd het bedrijf Coursera opgericht, dat zich op een commerciële manier ging richten op het aanbieden van MOOCs. Onder andere Princeton University, University of Pennsylvania en University of Michigan sloten zich hierbij aan. Uit bezorgdheid over de vercommercialisering van dit type onderwijs richtte MIT in onder de naam MITx een niet-commercieel bedrijf of dat zich ging richten op het gratis online aanbieden van kwalitatief goede MOOCs. Nadat Harvard zich bij dit initiatief aansloot is het bedrijf omgedoopt tot edX. Ook de University of California, Berkeley, Wellesley College en Georgetown University bieden nu via dit platform cursussen aan.

Volledige master via MOOCs

Sinds 2013 bestaat in de Verenigde Staten ook de mogelijkheid om een volledige mastergraad te behalen via het volgen van MOOCs. Het collegegeld bedraagt ongeveer $ 7,000 dollar: slechts een fractie van het jaarlijkse collegegeld aan een Amerikaanse universiteit.

Certificaat na het volgen van een MOOC

Veel aanbieders geven na het succesvol afronden van een Massive Open Online Course een certificaat uit. Vervolgens kun je deze prestatie vermelden op je CV en LinkedIn profiel. Wordt ernaar gevraagd dan kun je middels het tonen van het certificaat bewijzen dat je de cursus met goed gevolg hebt afgerond. Werkgevers en onderwijsinstellingen die selectieve programma's aanbieden kunnen dit wellicht als een pluspunt zien.

Aanbieders van MOOCs

Sinds het ontstaan van het concept zijn de aanbieders van dit soort cursussen als paddenstoelen uit de grond geschoten. De binding met universiteiten blijft echter vaak wel gewoon een garantie voor goede kwaliteit. Je kunt de kwaliteit van de cursussen namelijk vaak afmeten aan de kwaliteit van de universiteiten waarmee de aanbieder verbonden is. Zeker Amerikaanse topuniversiteiten zullen hun naam natuurlijk niet zo maar te grabbel gooien. De volgende aanbieders/ (top)universiteiten bieden MOOCs aan:
  • edX (o.a. MIT, Harvard University, Dartmouth College, UC Berkeley, Caltech, Boston University, Cornell, Wellesley, McGill, Karolinska Institutet, University of Queensland, Kyoto University, IIT Bombay, TU Delft)
  • Coursera (o.a. Wharton School, Stanford University, John Hopkins University, Duke University, Icahn School of Medicine, Universiteit Leiden, Universiteit van Amsterdam, Technische Universiteit Eindhoven)
  • Udacity (Georgia Institute of Technology, San Jose State University)
  • Stanford Online (Stanford University)
  • Canvas Network (University of Utah, Santa Clara University, Université Lille 1)
  • OpenLearning (University of New South Wales, University of Canberra, Taylor's University)
  • Academic Earth (Oxford University, MIT, Yale, Harvard, Princeton Univerisity, UCLA, UC Berkeley, University of Michigan)
  • FutureLearn (Monash University, University of Birmingham, Open University, Trinity College Dublin, University of Reading, Warwick University, University of Southampton)
  • NovoEd (Stanford University, Carnegie Foundation, Universidad Católica de Chile)
  • France Université Numérique (Conservatoire National des Arts et Métiers, University of Paris-Sud, École normale supérieure de Cachan)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe volg ik gratis online colleges aan een universiteit?Hoe volg ik gratis online colleges aan een universiteit?Steeds meer universiteiten bieden het aan: online colleges. Deze colleges zijn ontwikkeld op basis van videolectures die…
Coursera: Online studeren met een MOOCCoursera: Online studeren met een MOOCHet Amerikaanse bedrijf Coursera biedt colleges online aan van top universiteiten zoals Princeton en Stanford. Dit doet…
VU: online zelfhulp goed effect bij gedachten zelfdodingVU: online zelfhulp goed effect bij gedachten zelfdodingOnline zelfhulp is effectief bij gedachten aan zelfdoding. Dit blijkt uit onderzoek door psychologen van de Vrije Univer…
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Online zelfhulp bij slapeloosheid na borstkankerOnline zelfhulp bij slapeloosheid na borstkankerVeel mensen tobben met slaapproblemen. Inslapen of doorslapen is moeilijk of zelfs onmogelijk. Vrouwen die behandeld zij…
Bronnen en referenties
  • EdX - https://www.edx.org/
  • Coursera - https://www.coursera.org/
  • Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course

Reageer op het artikel "Gratis MOOC volgen aan Harvard, MIT of Stanford University"

Reactie

Vermeiren, 30-09-2018 14:20 #1
Je hebt op edx een cursus gekozen, je klikt en dan krijg je een kort promofilmpje over die cursus… Wat moet je dan doen om die ook te kunnen volgen? Dat is daar niet nop te zien.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-04-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Studie
Reacties: 1
Schrijf mee!