InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Hoe maak je een paper prototype?

Hoe maak je een paper prototype?

Een prototype wordt vaak onbewust verward met het daadwerkelijke eindproduct. Dit is fout want een prototype is een representatie van het idee. Zo krijgen betrokkenen inzicht in het project. Een prototype ondersteunt de ontwikkeling van een project doordat de beeldvorming vaak leidt tot een nieuw kijk op het eindproduct. Het eerder genoemde paper prototype is een tastbare visualisatie in de vorm van schetsen. Maar hoe maak je nou een goed paper prototype?

Stel je voor...

Je wil eigengemaakte kleding aanbieden in de toekomst. Na enige inspanning heb je een bak met waardevolle informatie en gegevens. Je weet, of denkt te weten hoe het eindproduct er in grote lijnen uit komt te zien. Deze gegevens hebben voornamelijk betrekking op het functionele gedeelte van het eindproduct. In je hoofd zie je het al voor je, een mooie webshop! Vanaf dit punt kan er begonnen worden met de eerste stap van het paper prototype.

Stap 1. Hoofdniveau: wat is de definitie van het product?

In deze stap leg je vast wat het voorlopige eindproduct is. Waar ga jij je eigengemaakte kleding aanbieden. Zoals net genoemd is dat middels een webshop. Dat betekent een online en digitaal eindproduct. Probeer het product zo duidelijk mogelijk te definiëren (en te verantwoorden). Dus: het wordt een webshop met .nl domein, het is te gebruiken op zowel een mobiel als op een laptop etc.

Wat moet ik doen?

Maak alvast een kunstmatig platform. In dit geval kan dat een uitvergrote mobiele telefoon en laptop van karton zijn bijvoorbeeld.

Voorbeeld
Om elke stap te verduidelijken wordt een voorbeeldcase per stap uitgewerkt. Het is een simpele weergave van dit onderwerp om het elke stap te verduidelijken. De uitspraken berusten niet op exacte waarheid, het gaat om het idee. De case is als volgt: Jan zoekt een verblijfplaats (zoals we hierboven opzoek zijn naar een product om eigengemaakte kleding te verkopen).
Jan weet heel goed waar hij wil wonen. Hiervoor heeft hij veel informatie verzameld. Hij had de keuze tussen vele opties zoals een woonboot, een huis, een flat, een hotel etc. Jan heeft besloten om in een flat te gaan wonen aan de grachten van Amsterdam. De eisen aan de flat is dat deze minstens 15 vierkante meter is en dat het een koopwoning is. Met deze definitie is de eerste stap voor Jan afgerond.

Stap 2. Moduleniveau: welke functies heeft het nodig?

Deze stap loopt nauw parallel met de eerste stap. Aan het woord webshop kunnen allerlei functies gerelateerd worden. Het is aan te raden om hier goed over na te denken. Deze functionaliteiten deel je vervolgens op in modules. Een voorbeeld van een functie is online betaling. Noem dit de online-betaalmodule of specifieker de iDeal-module (betalingswijze). Besteed geen aandacht aan het design, dit komt pas aan bod bij de volgende stap.

Wat moet ik doen?

Begin met schetsen, het is niet erg dat je in het begin nauwelijks functionaliteiten kan toewijzen. Schets op een A4 hoe jij de webshop voor je ziet met al haar functionaliteiten. Gaandeweg maak je jezelf bekend met het eindproduct. Je komt problemen tegen, en lost deze op. Het is een continu proces van dataverzameling (analyseren) en visualiseren (paper prototype uitbreiden).

Voorbeeld
Jan wil graag een keuken die doorloopt naar de woonkamer. Een tuin is voor hem overbodige luxe en dit neemt hij dan ook niet mee in zijn eisenpakket. Verder wenst hij een badkamer te hebben, en daarbij een aparte wc. Dit zijn alle functionaliteiten die Jan opneemt in zijn eisenpakket.

Stap 3. Componentniveau: hoe ziet het design eruit?

De laatste stap legt de focus op het design. Welke kleur krijgt de ‘next-button’? Welke lettertype ga je gebruiken? Hoeveel foto’s komen er op één pagina te staan etc. Verwacht hierbij niet dat het eerste paper prototype een perfecte weergave is van het eindresultaat. Zeker niet, maar hier leer je juist van. Het is net zo goed om te weten hoe het niet moet, om te achterhalen hoe het wel moet!

Wat moet ik doen?

Maak een definitieve schets. Of je deze nou mooi/lelijk of goed/slecht vind. Het is maar een eerste versie! Probeer door te gaan, en evalueer tussendoor of na de tijd wat beter kan. Het prototype is een leerproces.

Voorbeeld
Jan schildert de muren donkerbruin en legt een pakketvloer in de woonkamer. De keuken en badkamer schildert hij helemaal wit. Tevens koopt Jan een grote televisie die hij in de woonkamer aan de muur monteert. Tot slot hangen er op de badkamer foto’s van vakanties en fijne herinneringen.
© 2014 - 2019 Tweno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtFiets van de toekomstHet is nog een prototype maar technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat wellicht binnen niet al te lange tijd door…
Transit Elevated Bus: De bus die over het verkeer rijdtTransit Elevated Bus: De bus die over het verkeer rijdtNa een ontwikkeling van vele jaren werd het idee van de Transit Elevated Bus onthuld tijdens Beijing High-Tech Expo in 2…
recensieNintendo Wii U review: Wii’s opvolgerDe razend populaire Nintendo Wii heeft zijn beste tijd alweer gehad en is aan het verouderen. Nintendo zit natuurlijk ni…
De paarden jacuzziDat paarden de laatste jaren steeds meer verwend worden door hun baasjes is algemeen bekend. Als u tegenwoordig een paar…
De allereerste smartphone: IBM Simon Personal CommunicatorDe allereerste smartphone: IBM Simon Personal CommunicatorDe IBM Simon Personal Communicator uit 1994 (ook bekend als IBM Simon) kan beschouwd worden als 's werelds allereerste s…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_prototyping

Reageer op het artikel "Hoe maak je een paper prototype?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Tweno
Gepubliceerd: 29-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!