Een eigen onderneming opzeggen, hoe gaat dat in zijn werk?
Er zijn meerdere redenen waarom u wellicht uw eigen onderneming op zal moeten zeggen. Een onderneming opzeggen is al een hele onderneming opzich. Het is daarom verstandig om alles waar u aan moet denken te noteren. In dit artikel leest u stappen die onder andere moeten gebeuren bij het staken van een eigen bedrijf.
Waar begint u als u wilt stoppen met uw bedrijf?
Een eigen bedrijf opzeggen is niet iets wat u zomaar doet. Er kunnen vele redenen zijn waardoor u moet of wilt stoppen met uw bedrijf. Als u na goed nadenken uw bedrijfsvoering wilt beëindigen zult u veel moeten regelen. Een aantal dingen waar u rekening mee moet houden zijn:
- de datum - wanneer wilt u dat alles ongeveer geregeld is?
- verkopen - kunt u het bedrijf verkopen of stopt het gehele bedrijf?
- het pand - gaat u deze verkopen of huurt u?
- het personeel - wanneer laat u het weten en hoe gaat u hier verder mee om?
- vergunningen - welke heb ik lopen en welke moeten er afgezegd worden?
Opzeggen
Als u wilt stoppen met uw bedrijf zullen er een hoop dingen opgezegd moeten worden. Probeer alles op een rijtje te zetten zodat alles ongeveer rond dezelfde datum stop zal worden gezet. Het zou bijvoorbeeld onhandig zijn als u een telefoonabonnement al heeft afgezegd terwijl u nog klanten in moet lichten. Laat vooral uw personeel tijdig weten wat er gaande is. Zo heeft het personeel in ieder geval nog de tijd om naar iets anders te zoeken voor ze hun baan verliezen. Om personeel te ontslaan moet u een goed onderbouwde ontslagaanvraag indienen bij het UWV.
Zoek ook voor uzelf uit of u wellicht recht heeft op een uitkering. U kunt bij uw gemeente terecht met uw vragen rondom uw uitkering. Doe dit wanneer het bedrijf nog ingeschreven staat in het handelsregister.
Uitschrijven
U kunt via internet of bij de Kamer van Koophandel het bedrijf uitschrijven. Via internet kunt u formulieren downloaden die u kunt invullen en opsturen met daarbij een kopie van uw identiteitsbewijs. Na ongeveer een week zal de opzegging verwerkt zijn en zal uw bedrijf uitgeschreven zijn. De Kamer van Koophandel laat uw uitschrijving weten aan de belastingdienst. U zou de belastingdienst eventueel voor de zekerheid telefonisch kunnen benaderen maar in principe wordt de belastingdienst automatisch ingelicht.
Administratie
Na het uitschrijven zult u waarschijnlijk nog één keer de kwartaal aangifte moeten doen bij de belastingdienst. Vervolgens wordt de inkomstenbelasting nog gedaan. Het kan zijn dat u recht heeft op stakingsaftrek. Deze aftrek geldt echter alleen voor de ondernemers en niet voor de medegerechtigden. Bewaar alle administratie vervolgens goed en overzichtelijk. De belastingdienst wilt dat de administratie in ieder geval zeven jaar bewaard blijft.
Wat wilt u daarna doen?
Als de gedachten bij u binnenkomen om een bedrijf op te zeggen is het heel verstandig om vast te gaan nadenken over wat u daarna wilt gaan doen. Probeer het stil te houden als u al overweegt ergens anders te gaan solliciteren. Het solliciteren kan geen kwaad maar u wilt natuurlijk niet dat uw personeel en klanten het nieuws dat u stopt via andere te horen krijgen.
Reactie
Sibel, 28-02-2013
Goede avond,
mijn vraag is ik heb een bedrijf die wil ik uitschrijven, wat moet ik mee nemen om uit te laten schrijven? Ik ben de eigenaar van de bedrijf en ik wil er mee stoppen, partner ook. Moet mijn partner mee om het bedrijf mee te gaan stoppen of ben ik als eigenaar voldoende om op te zeggen bij kamer van koop handel?
Zou u mijn graag willen laten weten hoe het nou eigenlijk zit.
Vriendelijke groet Sibel
Reactie infoteur, 03-03-2013
Hallo sibel,
Zoals vermeld in het artikel kunt u simpelweg formulieren om uit te schrijven downloaden via de website van de kvk. Daarbij voegt u een kopie van uw ID en dat is voldoende.
Ik hoop u bij deze verder op weg geholpen te hebben.
Mvg