InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Starters ongelukkig met eerste baan; wel of niet stoppen

Starters ongelukkig met eerste baan; wel of niet stoppen

Vele starters ervaren in de eerste baan een ongelukkige periode. Past het werk wel bij de studie en is dit wel wat ik wil zijn de meest voorkomende vragen in een dergelijke eerste periode. Enkele starters worden doodongelukkig van het werk en staan voor de keuze; wel of niet stoppen met deze baan? Het goede werk vinden is vaak lastiger dan gedacht wordt. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de starters zijn of haar eerste baan binnen één of twee jaar stopt en overstapt naar een andere baan. Het hebben van een baan die niet bij je past kun je erg ongelukkig van worden. Maar wat doe je dan? Stop je, zonder direct uitzicht op een andere baan of blijf je doorploeteren?

Voorkomen is beter dan genezen

Het kennen van je persoonlijkheid is essentieel in het vinden van een passende baan. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen verrassend weinig zelfinzicht hebben. 'Wie ze denken te zijn, komt niet overeen met hoe ze echt zijn', zegt Jaap Denissen, die per 1 maart 2012 aan de Universiteit Tilburg is benoemd als hoogleraar ontwikkelingspsychologie. Hierdoor ontstaat vaak een mismatch tussen persoonlijkheid en het dagelijks werk en rollen veel mensen van baan naar baan, zonder zelfreflectie.

Weten wat je wilt en je persoonlijkheid kennen is dus belangrijk in het vinden van een passende baan. Echter, in deze economische tijden moet je soms al blij zijn met werk, ongeacht je eigen niveau. In je huidige functie kan een gesprek met je leidinggevende helpen. Probeer uit te leggen waar je tegen aan loopt en wees open. Openheid is belangrijk voor wederzijds begrip. Wellicht is er binnen de organisatie een functie die beter bij je past of zijn er op korte termijn doorgroei mogelijkheden.

Een baan die bij je past

Probeer eventuele impulsiviteit te voorkomen door naar willekeurige andere banen te solliciteren, zonder een moment van reflectie. Maar ga bij jezelf te raden wat de voor- en nadelen zijn bij je huidige functie en je eigen sterktes en zwaktes. Houd je bezig met jezelf, je eigen ontwikkeling, wat je bijdraagt en wat je leert. Hulp van een loopbaanadviseur kan hierbij helpen. Zij helpen je uit te zoeken wat bij je past en hoe je kunt ontdekken dat werken energie kan geven in plaats van ellende.

Toch stoppen?

Lukt het niet en kom je er met je werkgever niet aan uit is stoppen wellicht toch een goede optie. Door te blijven hangen in een negatieve spiraal wordt niemand beter. Het dagelijkse werk bestaat uit overleven en ís avonds ben je uitgeput van het overleven. Hierdoor ontstaat weinig ruimte voor zelfreflectie en solliciteren. Stoppen met werken kan een goede reden zijn om je volledig te richten op te onderzoeken wat daadwerkelijk bij je past.

En dat gat in je CV? Dat kun je vullen met vrijwilligerswerk, persoonlijk evaluatiemoment en andere persoonlijke ontwikkelingsstappen die je hebt genomen. Toekomstige werkgevers zullen alleen maar blij zijn als je voor jezelf duidelijk hebt waar je passie ligt. Beschouw het gat op je CV als iets positiefs en benadruk dat wat je geleerd hebt, zoals voor jezelf opkomen, ontdekken van je passie, grenzen stellen en relativeren. Zorg er hoe dan ook voor dat je jezelf niet neerzet als slachtoffer, behoud je eigenwaarde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
WW-uitkering - wat is een passende baan?WW-uitkering - wat is een passende baan?Een WW-uitkering is een opgebouwd recht. Tijdens uw werkzame periode is er premie betaald om in geval van ontslag een va…
WW-uitkering en passende arbeidWW-uitkering en passende arbeidEen WW-uitkering wordt verstrekt op voorwaarde dat degene die de uitkering krijgt ook passende arbeid accepteert. Mensen…
Gemiddeld inkomen van starters HBO of WOGemiddeld inkomen van starters HBO of WOStarters met een afgeronde opleiding op HBO of WO niveau moeten in eerste instantie genoegen nemen met een relatief laag…
Werken met plezier: wat kun je er zelf aan doen?Werken met plezier: wat kun je er zelf aan doen?Er zijn veel mensen die meer tijd door brengen met collega's dan met zijn of haar eigen partner. Velen van hen brengen h…
Maakt geld de mens gelukkig?Maakt geld de mens gelukkig?Je kunt er niet omheen, geld is belangrijk in het leven. Waar sommige mensen aangeven wel degelijk gelukkig(er) te worde…
Bronnen en referenties
  • * Intermediair: http://www.intermediair.nl/artikel/functioneren/111863/mijn-traineeship-is-een-drama.html
  • * Intermediair: http://www.intermediair.nl/artikel/arbeidsmarkt/321301/professional-die-ongelukkig-wordt-van-werk-weet-vaak-niet-waarom.html
  • * Ikki: http://www.ikki.nl/groepen/Starter/272-die_gewraakte_eerste_baan

Reageer op het artikel "Starters ongelukkig met eerste baan; wel of niet stoppen"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 16-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!