InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Ontslag nemen: Rechten en plichten

Ontslag nemen: Rechten en plichten

Je kunt vrijwillig ontslag nemen, of omdat er sprake is van een conflict. Hoe doe je dat precies en wat zijn je rechten en plichten? Vaak heb je namelijk te maken met een wettelijke opzegtermijn.

Vrijwillig ontslag nemen

Stel je voor: je hebt een nieuwe baan gevonden. Je hebt gesolliciteerd en bent aangenomen. Nu is het tijd om je oude baan op te zeggen. Hiervoor onderneem je de volgende stappen:
  • Zorg ervoor dat je baas als eerste te horen krijgt dat je weggaat. Vraag een persoonlijke gesprek aan.
  • Schrijf een formele ontslagbrief. Dit is een brief, die meer informatie bevat dan alleen “ik neem ontslag”.
  • Referenties regelen. Als je werkgever tevreden over je kan zijn, kun je hem vragen om in te toekomst als referentie op te treden. Dit kun je ook aan collega’s vragen.
  • Vraag een getuigschrift aan. Hierin staan de werkzaamheden die je verricht hebt, en of je deze naar tevredenheid hebt verricht.

Ontslag nemen bij een conflict

Schrijf een formele ontslagbrief, teken die, maak een kopie en bewaar het verzendbewijs.

Ontslag tijdens proeftijd

Tijdens de proeftijd kunnen zowel werkgever als werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigen, zonder opzegtermijn.

Direct ontslag nemen

Er kunnen redenen zijn om direct ontslag te nemen. Een bijbaantje in de supermarkt valt je tegen, je hebt een conflict met je leidinggevende enzovoort. Direct ontslag nemen is mogelijk, maar dan moet je hier wel dringende redenen voor hebben, bijvoorbeeld dat je leidinggevende je seksueel lastigvalt.

Opzegtermijn

Maar als je ander werk hebt gevonden, of als er andere, minder dringende redenen meespelen, is er sprake van een wettelijk verplichte opzegtermijn. Deze opzegtermijn ligt vast in de CAO. Vaak is de opzegtermijn een maand tot zes weken.

Schadevergoeding

Als je je niet aan deze opzegtermijn houdt, kan de werkgever een schadevergoeding eisen. Dit geldt niet alleen voor een vaste baan, maar ook voor tijdelijk werk of zelfs vakantiewerk!

Conclusie

Denk dus goed na voor je een contract überhaupt ondertekent. Let op de opzegtermijn, want sommige werkgevers doen daar erg moeilijk over.
Gerelateerde artikelen
Beëindigen van de arbeidsovereenkomstWelke onderscheid is er met betrekking tot de arbeidsovereenkomsten, welke rechten en plichten heeft een werknemer en wa…
Opzegtermijn arbeidsovereenkomst werkgever en werknemerAls de werkgever of werknemer de arbeidsovereenkomst wil beëindigen, moet er een opzegtermijn in acht worden genomen. In…
Ontslagrechten: waar heb je recht op als je wordt ontslagen?Ontslagrechten: waar heb je recht op als je wordt ontslagen?Wordt er gedreigd met ontslag, dan dien je als werknemer te weten wat je rechten zijn. De reden van ontslag moet namelij…
Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet?Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet?Iemand die op staande voet wordt ontslagen doet er verstandig aan om zijn ontslag direct aan te vechten. Er zijn verschi…
Procedure ontslag ambtenaarDe ontslagprocedure in het ambtenarenrecht is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht. Een ambtenaar is eenzijdig aan…

Reageer op het artikel "Ontslag nemen: Rechten en plichten"

Reacties

Monique Lindeman, 25-10-2017 22:29 #5
Ik heb zelf ontslag genomen vanwege gezondheidsredenen. Ik had een maand opzegtermijn. Heb ik nu recht op een uitkering?

Robin, 24-02-2016 07:33 #4
Goedemorgen,
Het bedrijf waar ik werk heeft geen ontslag beding in het contract staan. Er zou dus geen mogelijkheid zijn tot opzeggen. Nu is er een collega die graag weg wil (ik ook ondertussen) echter doen ze enorm moeilijk en ze dreigen hem een rekening te sturen. Nu vraag ik me af of evt., nog andere redenen kunnen zijn om ontslag te nemen waarin deze schadeloosstelling door de werkgever niet opeisbaar is?

Alvast Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Robin

Verbeken Johan, 16-10-2015 09:56 #3
Als ik zelf ontslag neem heb ik dan recht op betaald verlof om te solliciteren?

Rebeccahoogers (infoteur), 06-10-2010 18:49 #2
Dat klopt, uw dochter hoeft alleen die 4 contracturen vol te maken.

Sandra, 04-10-2010 18:04 #1
Hallo, ik heb een vraagje. Mijn dochter van 18 had een contract tot 12 september maar nog geen nieuwe onderdtekend. Vandaag ging zij haar ontslag indienen werdt er gezegd dat al heeft ze haar nieuwe contract nog niet ondertekend is deze dan toch stilzwijgend verlend is, oke prima. Nu heeft ze dus een opzeg termijn van 1 maand. Haar contract is gebasseerd op 4 uur. Alle uren die ze daar buiten maakt zijn dan toch extra? In die maand uitwerken hoeft ze dan toch alleen die 4 uren van het contract vol te maken?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-07-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 5
Schrijf mee!