InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat of hoeveel verdient een...?

Wat of hoeveel verdient een...?

Wat of hoeveel verdient een...? Wat verdient een bepaald beroep? Hoeveel inkomen krijgen bepaalde functies? We willen bijna allemaal wel weten wat de buurman verdient, of hoeveel we kunnen verdienen als we een ander beroep kiezen of een opleiding gaan doen. In sommige gevallen is het goed om hiernaar te informeren.

We willen weten wat iemand verdient

Waarom willen we weten wat de buurman verdient, of een ander? Drie kwart van de mensen wil weten wat de ander verdient, en wil dit vergelijken met zijn eigen salaris. Echter, uit een onderzoek dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Economic Journal, blijkt dat een vergelijken van salarissen ongelukkig maakt. We voelen afgunst, jaloezie of onvrde over ons eigen inkomen, wanneer blijkt dat een ander meer verdient. Het weten dat een ander luxueuzer kan leven, maakt ons soms groen van jaloezie.

Waarom toch salaris vergelijken?

Sommigen willen een carrièreswitch maken: het veranderen van baan. Soms gaat hier een opleiding aan vooraf, soms is dit niet nodig wanneer er voldoende ervaring is of er niet zoveel ervaring wordt geëist. Een carrièreswitch kan je helpen om meer te gaan verdienen, maar kan ook helpen om een leukere baan te vinden. Niet iedere gekozen baan is namelijk wat je ervan verwacht had: soms kan het werk dermate vies tegenvallen dat je wilt overstappen op een geheel andere baan of functie.

Vóór het veranderen van baan of het starten van een bepaalde opleiding, is het soms handig om te weten wat je ongeveer gaat verdienen. Wanneer blijkt dat je er flink op achteruit zal gaan, zal de keuze nog eens heroverwogen moeten worden, tenzij je graag minder wilt gaan verdienen.

Wat verdient een..?

Er is een lijst samengesteld met de meest opgevraagde beroepen. Wat verdient bijvoorbeeld een advocaat, een wielrenner of een tandarts? Er zijn minstens 25.000 beroepen, waarvan niet alle salarissen opgenoemd kunnen worden. Vaak is er binnen een beroep ook nog een afzonderlijke functieverdeling: assistent, leidinggevende, directeur etc, wat telkens een andere benaming krijgt. Toch zijner een aantal beroepen die vaak opgevraagd worden wat betreft salaris: deze staan in onderstaande tabel.

De bedragen zijn per maand bij een fulltime baan. Fulltime is 38 tot 40 uur per week. De salarissen kunnen soms erg uiteenlopen en zijn afhankelijk van de functie, de werkervaring en de leeftijd. Ook is er een verschil tussen dienstverband of werken als zelfstandige.

BeroepSalaris per maand, bij fulltime werkOpmerking
Advocaat3.200 tot 6.000 euroHet salaris tussen advocaten verschilt enorm.
Buschauffeur1.800 tot 2.600 euroAfhankelijk van het busbedrijf en de regio.
Chirurg5.000 tot 10.000Vaak werkweken van 45 uur. Salaris is afhankelijk van dienstverband of zelfstandige. Ook het specialisme telt mee.
Dierenarts3.500 tot 5.500 euroEen dierenarts maakt soms lange dagen en werkt ook in het weekend en op feestdagen.
Elektromonteur2.200 tot 3.500 euroVast dienstverband of zelfstandige telt mee.
Fysiotherapeut2.100 tot 3.300 euroAfhankelijk van de CAO en het soort instelling.
Gastouder720 tot 800 euroDit geldt voor de opvang van één kind, en is een adviessalaris, meerdere kinderen opvangen geeft een hoger salaris.
Huisarts4.000 tot 6.500 euroLeefytijd en ervaring speelt een rol, ook het draaien van een weekenddienst.
ICT-er2.100 tot 3.300 euroHoger opgeleide verdienen meer.
Jurist3.200 tot 6.000 euroZie advocaat.
Kok1.700 tot 2.600 euroVerschil zit hem in zelfstandig werkende, sous en chef-kok.
Leraar1.800 tot 3.300 euroAfhankelijk van het soort onderwijs en de ervaring.
Makelaar1.600 tot 3.300 euroEen makelaar werkt veelal op provisiebasis.
Notaris3.800 tot 5.000 euroRuim tien procent van de makelaars verdient minder dan 50.000 euro per jaar.
OK-assistent1.900 tot 3.500 euroSalaris verschilt per ziekenhuis: de functie is overal anders.
Piloot1.800 tot 3.500Geen groter verschil in de salarissen dan bij de piloot. Soms loopt het salaris op tot wel 6.000 euro per maand of zelf meer, dit is wel uitzonderlijk.
Rij-instructeur1.800 tot 2.800 euroVaak veel uren maken als zelfstandige. Een rij-instructeur in dienstverband zit veelal aan de onderste helft van de salarisindeling.
Schilder1.900 tot 2.200 euroIn dienstverband.
Tandarts3.500 tot 5.500 euroEr is een verschil tussen een zelfstandige of in loondienst werken.
Uitvoerder2.200 tot 4.400 euroEen hoofduitvoerder verdient meer dan een uitvoerder: een assistent uitvoerder verdient tussen de 2.000 en 2.2000 euro.
Vrachtwagenchauffeur1.600 tot 2.400 euroDit is het basissalaris zonder overuren en onkostenvergoeding.
Wielrenner2.250 tot 12.000 euroEen ProTour-renner verdient veel meer dan een continentale-prof.
ZZP-er4.000 tot 5.500 euroMede afhankelijk van de fiscale regelgeving.

Is jouw salaris anders dan in aangegeven tabel? Maak de lijst compleet door hieronder een reactie achter te laten en vermeld wat jouw salaris is. Hiermee help je andere zoekenden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2016 of 2017, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Salaris en opleiding gastouderSalaris en opleiding gastouderAan welke eisen moeten gastouders voldoen? En hoeveel krijg je betaald als gastouder? Je salaris kan oplopen tot 2000 b…
Best betaalde beroepen 2012Best betaalde beroepen 2012De website Loonwijzer.nl heeft een lijst samengesteld van best betaalde beroepen van mannen en voor vrouwen. De verschil…
Salaris in het onderwijsHoeveel verdient een docent? Voor salarissen in het voortgezet onderwijs zijn er drie salarisschalen, namelijk LA, LB, L…
Wat verdient een?Wat verdient een?Iedereen is nieuwsgierig hoeveel de buurman verdient. Vragen heeft geen zin, hij gaat het toch niet vertellen. In dit ar…
Bronnen en referenties
  • Youchooz.nl
  • Salariswijzer.nl

Reageer op het artikel "Wat of hoeveel verdient een...?"

Reacties

Anita, 24-04-2016 20:11 #2
Zijn de genoemde bedragen netto of bruto?

H., 25-05-2014 16:18 #1
Dierenartsen salaris is behoorlijk hoog ingeschat. startend dierenarts (A) is volgens CAO 2575,- tot max 4300 (dierenarts B), Erkend specialist dierenarts in loondienst verdient inderdaad tussen de 3500 en 5000 euro. Helaas is de CAO geknapt en verdienen de starters lager dan dit bedrag.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 06-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!