InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Beroep onder de loep: kapper

Beroep onder de loep: kapper

Beroep onder de loep: kapper Kapper, kapster, opleiding of cursus: Opleidingen zijn er genoeg in het kappersvak. Het salaris van een kapper is modaal te noemen. Dit houdt in dat het inkomen gemiddeld is aan wat andere Nederlanders verdienen. De kapper kent afwisselend werk en komt met veel verschillende soorten mensen in contact. Er zijn meerdere beroepsorganisaties voor de kapper. Het woord kapper kan, indien van toepassing, vervangen worden door kapster en dient dan als zodanig gelezen te worden, Beroep onder de loep: kapper.

Opleidingen kapper

Om een volleerd kapper te worden is de kappersopleiding nodig, waarin ook veel stage verwerkt zit om praktijkervaring op te doen. Deze opleiding wordt in bijna alle grote steden gegeven. er is geen specifieke vooropleiding voor nodig.

Salaris

Afhankelijk van het aantal uren dat een kapper werkzaam is, de leeftijd en de werkervaring, kan het salaris ook verschillen. Duidelijk is wel dat je van knippen niet rijk wordt, tenzij je beroemdheden mag gaan knippen. Een leuk inkomen om maandelijks van rond te kunnen komen is voor de meeste al voldoende. Hieronder staan enkele voorbeelden:

Kapper1:

  • maandsalaris: 1.000 euro
  • werkuren: 20 uur per week
  • werkervaring: 20 jaar
  • soort contract: vast dienstverband

Kapper 2:

  • maandsalaris: 1.670 euro
  • werkuren: 40 uur per week
  • werkervaring: 2-3 jaar
  • soort contract: inleenkracht

Kapper 3:

  • maandsalaris: 2.750 euro
  • werkuren: 40 uur per week
  • werkervaring: 6 jaar
  • soort contract: vast dienstverband

Leeftijd speelt ook een belangrijke rol bij het salaris: tot het 23ste levensjaar blijft het salaris groeien, daarna spelen ervaringsjaren een rol. Let op: bovenstaande bedragen zijn voorbeelden van drie kappers. Dit betreft bedragen uit het jaar 2010. Aan deze bedragen kunnen geen rechten ontleend worden.

Functie kapper

De knappe kapper knipt en kapt knap, maar de knappe knecht van de knappe kapper knipt en kapt nog knapper dan de knappe kapper knipt en kapt. Een leuke tongbreker die eigenlijk wel zegt wat een kapper doet: het knippen van haar. Toch houdt het veel meer in. Ten eerste is er het advies naar de klant toe, en goed luisteren wat de klant zelf wil. Knippen in verschillende modellen, verven en permanenten van haar. Scheren, wassen, watergolven, invlechten. Ook het knippen van oren en neushaar behoort tot de functies, alsmede het scheren van snorren en baarden. Eigenlijk alles wat met de hoofdbeharing te maken heeft. Het afrekenen met de klant en (nieuwe) afspraken maken, het onderhouden van contacten met leveranciers, voorraden aanleggen en onderhouden. Daarnaast komt er een stuk schoonmaak bij kijken: haar opvegen, scharen schoonmaken, materiaal opruimen etc. In sommige kapperszaken hebben ze hier apart personeel voor of doet de stagiaire dit.

Beroepsorganisatie

Er zijn verschillende beroepsorganisaties voor kappers en kapsalons. Een ervan is ANKO. Deze organisatie onderhandeld in de CAO voor kappers en behartigt de belangen van kappers en kapsters. Een andere organisatie is de GNK. Ook deze komt voor haar leden op.

Kapper in het nieuws

Maart 2009: een Zweedse vrouw die niet tevreden was over het knipresultaat van haar kapper, beet de kapper. Ze was niet tevreden na een knipbeurt en eiste haar geld terug. Dat kreeg ze niet, en toen stak razernij de kop op, waarna ze de kapper beet. Deze moest met bijtwonden naar het ziekenhuis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beroep onder de loep: kapper"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Beroepen
Schrijf mee!