InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren, de juiste houding en de juiste vragen

Solliciteren, de juiste houding en de juiste vragen

Solliciteren, de juiste houding en de juiste vragen De juiste opleiding en ervaring is belangrijk om een functie te bemachtigen. Het is echter nog veel belangrijker om een juiste indruk van uzelf achter te laten. Ze moeten u mogen om u de functie te gunnen. In een sollicitatiegesprek kunt u veel verpesten door vragen te stellen die u niet zou moeten stellen. Er zijn bepaalde vragen waar u graag een antwoord op zou willen hebben, maar die u gewoon niet kunt stellen. Indien u één van onderstaande vragen stelt in een sollicitatiegesprek, gaat u de functie mogelijk niet krijgen door de vraag. Ondanks het feit dat u geschikt bent voor de functie, willen ze u gewoon niet binnen het team hebben. Dergelijke vragen zeggen namelijk iets over de persoon die ze stelt.

U moet ook letten op de juiste houding. Iemand die in een gesprek al niet de juiste houding kan aanhouden, gaat dat ook niet doen op de werkvloer.

Een arrogante houding voorkomen

Het is belangrijk om in een sollicitatiegesprek zelfverzekerd te zijn, het is echter niet de bedoeling om een arrogante houding aan te nemen. Een zelfverzekerde houding is belangrijk, maar daar moet u niet in doorslaan. U bent niet overal goed in en u hebt uw minpunten.

Voorkom dat u ongeïnteresseerd over komt

Ga niet onderuit gezakt in de stoel zitten en zorg voor geschikte kleding voor de gelegenheid. Vooraf moet u zich goed verdiepen in het bedrijf en in de functie. Hierdoor kunt u laten zien dat u zich interesseert voor de functie en voor het bedrijf.

Vragen voorbereiden

De meeste sollicitatievragen komen uit de top twintig van meest gestelde sollicitatievragen, dus bereid u goed voor op het gesprek door alvast na te gaan denken over de vragen. U hoeft de antwoorden niet uit uw hoofd te leren, maar doordat u er al een keer over na hebt gedacht, zijn de vragen eenvoudiger te beantwoorden. Hiermee voorkomt u dat u domme dingen gaat zeggen.

Vragen voorbereiden die u zelf wilt stellen

Maak vooraf een aantal vragen, die u zou willen stellen. Door zelf ook vragen te hebben geeft u aan dat u er vooraf over hebt nagedacht, en u kunt antwoorden krijgen op vragen waar u nog mee rondloopt.

Foute vraag vraag stellen over het bedrijf die uzelf zou moeten kunnen beantwoorden

U kunt vragen stellen over het bedrijf, maar zorg ervoor dat het vragen zijn die u niet eenvoudig had kunnen beantwoorden door op het internet te zoeken. U moet bijvoorbeeld niet vragen waar ze in gespecialiseerd zijn.

Foute vraag in het eerste gesprek beginnen over het salaris

Het salaris is een belangrijk onderwerp, maar u moet niet gelijk gericht gaat vragen naar de hoogte van het salaris. Ten eerste zullen ze u daar geen antwoord op kunnen geven. Ten tweede worden dergelijke vragen in een eerste gesprek niet op prijs gesteld. In een tweede gesprek kunt u de vraag stellen, maar het onderwerp komt waarschijnlijk wel ter sprake zodra u één van de laatste kandidaten bent die nog in de sollicitatieprocedure zit.
Gerelateerde artikelen
Sollicitatiegesprek, wat moet u wel en niet doen?Een sollicitant die op papier perfect bij de beschikbare functie past, kan het tijdens het sollicitatiegesprek nog volle…
De vragen in een sollicitatiegesprekDe vragen in een sollicitatiegesprekBij elke toekomstige baan die je kunt krijgen, zul je pittige vragen verwachten van je aankomend werkgever. Als je niet…
De STAR-methodeDe STAR-methodeAls je gaat solliciteren wordt er vaak de STAR-methode gehanteerd. De STAR-methode is een gesprekstechniek om te kijken…
Sollicitatievraag  Waarom moeten wij jou aannemen?Sollicitatievraag Waarom moeten wij jou aannemen?Een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek is van cruciaal belang. Sommige vragen komen vrijwel in ieder sollici…
Sollicitatiegesprek: De eerste indrukIn economisch slechte tijden is het lastig om aan een baan te komen. De één wordt misschien al na het schrijven van één…

Reageer op het artikel "Solliciteren, de juiste houding en de juiste vragen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!