InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > De vragen in een sollicitatiegesprek

De vragen in een sollicitatiegesprek

De vragen in een sollicitatiegesprek Bij elke toekomstige baan die je kunt krijgen, zul je pittige vragen verwachten van je aankomend werkgever. Als je niet teveel wilt stotteren tijdens je gesprek is het slim om je goed voor te bereiden op zo’n sollicitatiegesprek. Waar moet je allemaal op letten bij een sollicitatiegesprek?

Bereid je sollicitatiegesprek goed voor

Natuurlijk zul je altijd goed je CV moeten voorbereiden, dat komt altijd aan bod in het sollicitatiegesprek. Meestal is ook je laatste baan ook onderwerp van gesprek. Waarom ben je daar bijvoorbeeld weg gegaan? Daarnaast zul je nog veel pittige vragen kunnen verwachten. Deze vragen gaan vaak wat dieper in op onderwerpen als je ambitie, creativiteit, daadkracht en aanpassingsvermogen. Al deze persoonlijke kwaliteiten zijn voor je potentiële werkgever van belang om zodoende meer van je te weten. Veel van de vragen die gesteld kunnen worden hebben te maken met voorbeelden uit de praktijk. Hier kun je denken aan je huidige of aan je vorige baan.

De belangrijkste vragen bij een sollicitatiegesprek

Er zijn veel moeilijke vragen te bedenken, die je kunt verwachten in een sollicitatiegesprek. Een vraag als ‘noem eens drie goede en drie slechte eigenschappen van jezelf’ is een vraag die bijna altijd wordt gevraagd tijden je sollicitatiegesprek. Onderstaande vragen kun je verwachten bij een sollicitatiegesprek. Tevens lees je meer over de belangrijkste aandachtspunten.

Ambitie

Vraag: Wat denk je nieuwe werkgever te bereiken in de toekomst?

  • Maak ze duidelijk dat je graag wilt groeien en graag binnen hun bedrijf.
  • Geef duidelijk aan dat je hebt nagedacht over de ontwikkeling van je loopbaan
  • Laat weten dat je binnen je loopbaanplanning een belangrijke rol ziet voor dit bedrijf

Creativiteit

Vraag: Vindt je jezelf creatief?

  • Ben je zeer creatief? Laat ze dat dan ook duidelijk weten. Kom enkel wel professioneel over. Ga niet over je knutselwerk thuis praten.
  • Geef voorbeelden waarin je lastige situaties in het verleden hebt opgelost. Denk hieraan een creatieve oplossing en maak verhaal spannend om aan te horen.

Flexibiliteit

Vraag: Hoe goed pas je jezelf tijdens je werk aan als de omstandigheden plotseling veranderen en waar blijkt dat uit?

  • Toon je creativiteit door goede voorbeelden te geven.
  • Denk bijvoorbeeld aan bepaalde vorige functies waarin je veel verschillende taken moest uitvoeren

Durf

Vraag: Noem een groot risico dat je bent aangegaan in je leven?

  • Zorg ervoor dat je een voorbeeld neemt waaruit blijkt dat het een verantwoord risico was

Besluitvaardigheid

Vraag: Geef ons een voorbeeld van situatie, waarin je snel een besluit moest nemen.

  • Een snel besluit hoeft niet altijd goed te zijn. Laat merken dat je jezelf daar bewust van bent en duidelijk maakt hoe je daar in staat
  • Mocht je nu niet zo besluitvaardig zijn, is dat niet meteen een ramp. Je zou ook kunnen aangeven dat je altijd weloverwogen je besluiten neemt

Kom zelfverzekerd over tijdens je sollicitatiegesprek

Het is belangrijk dat je het sollicitatiegesprek goed voorbereid en dat je altijd een antwoord snel paraat hebt. Hierdoor hoef je niet te liegen tijdens je gesprek en kun je werkelijk laten zien waar je kwaliteiten liggen. Als je zelfverzekerd overkomt kan je toekomstige werkgever alleen maar positief zijn over je. Probeer het gesprek over te nemen en probeer ook vragen te stellen. Niet teveel, maar gewoon net genoeg. Je komt dat geïnteresseerd over.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verboden vragen sollicitatiegesprekOp grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vrag…
Veelgestelde vragen sollicitatiegesprekWat zijn veelgestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek? Welke vragen kun je verwachten en hoe kun je het beste ant…
Sollicitatievragen komen uit uw eigen briefSollicitatievragen komen uit uw eigen briefEen sollicitatiegesprek kunt u goed voorbereiden aan de hand van uw eigen sollicitatiebrief. De meeste vragen zullen nam…
Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietHet sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietSoms worden tijdens een sollicitatiegesprek allerlei persoonlijke vragen gesteld. Het is goed om te weten dat dit helema…
Dertien vragen sollicitatiegesprek plus antwoordenDertien vragen sollicitatiegesprek plus antwoordenBij een sollicitatie is een goede voorbereiding zeer belangrijk. Zeker in 2019 en 2020. Daarom hier dertien vragen op ee…
Bronnen en referenties
  • www.jobtrack.nl
  • www.werk.nl
  • www.slimmesollicitant.nl

Reageer op het artikel "De vragen in een sollicitatiegesprek"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 30-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!