InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden? Naast primaire voorwaarden zijn er secundaire voorwaarden, zoals een auto van de zaak, een reiskostenvergoeding en een dertiende maand. Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden: wat is de betekenis? Wat zijn voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden? Hoe kun je onderhandelen over arbeidsvoorwaarden?

Wat zijn primaire arbeidsvoorwaarden?

Primaire arbeidsvoorwaarden bestaan uit het salaris of loon en de arbeidsduur (hoeveel uren per week je gaat werken). Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek is er ruimte om te onderhandelen over primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden? Betekenis secundaire arbeidsvoorwaarden

“Prima secundaire arbeidsvoorwaarden” is bijna een standaardzin geworden binnen vacatures. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn extra “beloningen” die je naast het salaris van de werkgever kunt krijgen.

Secundaire arbeidsvoorwaarden: voorbeelden

Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een eindejaarsuitkering, fietsplan, auto van de zaak, kinderopvang, vervroegd pensioen, reiskostenvergoeding, flexibele werktijden en studiefaciliteiten.

13e maand

13e maand, ook wel “eindejaarsbonus” of “eindejaarsuitkering genoemd. Dit is een eenmalige jaarlijkse uitkering die aan de werknemers wordt uitgekeerd. De hoogte is de bruto-uitkering van een maandloon.

Leaseauto

Een leaseauto is een auto van de werkgever, die de werknemer in gebruik neemt. Als de leaseauto ook privé wordt gebruikt, geldt een fiscale bijtelling.

Fietsplan

Met een fietsplan betaalt de werkgever mee bij de aanschaf van de fiets. Voorwaarde is uiteraard wel dat de werknemer regelmatig met de fiets naar het werk gaat. Er ontstaat fiscaal voordeel: het aankoopbedrag van de fiets mag van het brutosalaris worden afgetrokken, waardoor een lager brutoloon ontstaat. Zo hoeft de werknemer minder loonbelasting te betalen. Er zit echter wel een addertje onder het gras, want de grondslag voor een eventuele uitkering is ook lager

Reiskostenvergoeding

Vrijwel alle werkgevers vergoeden volledig of gedeeltelijk de reiskosten van hun medewerkers. Voor het openbaar vervoer kan de werkgever er ook voor kiezen om de werkelijke reiskosten te vergoeden.

Flexibele werktijden

De ene dag werk je van 7.00 tot 16.000, de volgende dag besluit je om een uur langer in bed te blijven liggen. Je hebt vrijheid over hoe je je tijd indeelt, minder stress en werk en privé zijn beter te combineren. Met name overheidsinstellingen beginnen zo langzamerhand met het invoeren van flexibele werktijden. Flexibele werktijden zijn tegenwoordig een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde.

Overige secundaire arbeidsvoorwaarden

De lijst met secundaire arbeidsvoorwaarden kan verder worden aangevuld. Er komen er steeds meer bij.
  • Bonus
  • Winstdeling
  • Overwerktoeslag
  • Telefoon van de zaak
  • Laptop van de zaak
  • Ouderschapsverlof
  • Vergoeding voor kleding
  • Scholing en studiefaciliteiten
  • Extra ADV dagen
  • Kinderopvang
  • Sporten via het werk
  • (enzovoort)

Onderhandelen over arbeidsvoorwaarden

Bij veel bedrijven zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden vastgelegd in een CAO, een collectieve arbeidsovereenkomst. Je kunt als individuele medewerker ook onderhandelen over secundaire arbeidsvoorwaarden. Enkele tips bij het onderhandelen over arbeidsvoorwaarden:
  • Bepaal van tevoren de ondergrens van wat je minimaal wilt verdienen. Hoger inzetten is prima, maar wees bereid om concessies te doen.
  • Zet hoger in dan het salaris dat je uiteindelijk wilt krijgen. Vraag niet meer dan marktconform is.
  • Bedenk wat je aan secundaire arbeidsvoorwaarden wilt. Ga in gesprek over de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden.
Gerelateerde artikelen
Arbeidsvoorwaardengesprek voorbereidenArbeidsvoorwaardengesprek voorbereidenJe hebt de sollicitatieprocedure succesvol doorlopen. Jij bent als de geschikte kandidaat uit de bus gekomen. Nu wacht a…
Wat is een arbeidsovereenkomst?Wat is een arbeidsovereenkomst?In de arbeidsvoorwaarden worden de condities die gelden tussen de werkgever en de werknemers vastgelegd. Beide partijen…
Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?Het inkomen van leraren is onder andere afhankelijk van het soort onderwijs, en het aantal dienstjaren. De afgelopen jar…
Nieuwe secundaire arbeidsvoorwaardenNieuwe secundaire arbeidsvoorwaardenSecundaire arbeidsvoorwaarden worden voor veel werknemers steeds belangrijker. Reden genoeg voor werkgevers om het aan t…
ArbeidsvoorwaardengesprekNa een eerste of soms wel meerdere gesprekken met je nieuwe werkgever, komt de volgende stap: het gesprek over de arbeid…
Bronnen en referenties
  • P&O Actueel
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 21-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!