InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Detachering: voordelen & nadelen

Detachering: voordelen & nadelen

In dit artikel wordt besproken wat detachering is, wat de kosten zijn en welke rol de werkgever speelt bij detachering. Daarnaast gaat het over wat de voordelen en nadelen van detachering zijn, voor zowel de werkgever als de gedetacheerde.

Wat is detachering?

Detachering is het lenen van werknemers van een derde partij. Het personeel wordt ingehuurd via een uitzendbureau of detacheringsbureau. Het bureau is de formele werkgever van het personeel: jij bent de opdrachtgever en inhuurder. Het detacheringsbureau loopt de werkgeversrisico’s bij ziekte en bij ontslag. Detacheren komt veel voor in de techniek, ICT en de financiële wereld.

Kosten van detacheren

Detacheren is duurder dan het inhuren van personeel via een uitzendovereenkomst. Dat komt omdat het detacheringspersoneel het werkgeversrisico draagt en verplicht is tot het doorbetalen van loon bij ontslag en bij ziekte. Het is goedkoper om een uitzendkracht in te huren, want zij worden niet doorbetaald bij ziekte, vanwege het principe “geen werk, geen loon”. Hoeveel het uurtarief bedraagt, hangt af van de specialisatie en ervaring van het gedetacheerde personeel.

Procedure detachering

Het detacheringsbureau biedt mensen aan, waar je als werkgever een gesprek mee hebt om te kijken of er mogelijkheden zijn tot samenwerking. In de meeste gevallen hebben de sollicitanten al ruime ervaring opgedaan in verschillende bedrijven. Ze brengen dus kennis en ervaring met zich mee.

Arbeidsvoorwaarden detacheren

Gedetacheerden worden meestal volledig in dienst genomen door het detacheringsbureau. Er is sprake van een driehoeksverhouding tussen opdrachtgever, de detacheerder en het detacheringsbureau. De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij detachering vaak erg goed.

Rol van werkgever bij detacheren

De werkgever blijft bij detacheren verantwoordelijk voor de medewerker op de werkvloer. Hij is echter niet de formeel werkgever.

Voordelen van detacheren (voor werkgever)

Detacheren heeft de volgende voordelen:
  • Door detachering kun je hoogopgeleid personeel inhuren.
  • Werknemers met kennis en ervaring
  • Je bindt de mensen tijdelijk aan je en hoeft ze niet te ontslaan als het minder goed gaat met je bedrijf.
  • Het kan goed zijn voor de organisatie om nieuwe medewerkers met frisse ideeën in dienst te hebben. Zij kunnen inspireren en veranderingen implementeren.

Voordelen van detacheren (voor werknemer)

Een voordeel voor de werknemer is dat hij snel gevarieerde werkervaring kan opdoen bij verschillende opdrachtgevers. Daarnaast hoeft de werknemer zich niet “vast te leggen” in de richting van de kennis die hij opdoet en wisselt hij regelmatig van werkzaamheden en omgeving. Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden erg goed en is het loon hoger dan voor werknemers in vaste dienst.

Nadelen van detacheren:

Detacheren brengt een aantal nadelen met zich mee.
  • Gedetacheerd personeel is minder betrokken bij de organisatie. Ze weten dat ze er tijdelijk zijn en hebben minder binding met het bedrijf.
  • Detacheerders hebben een inwerkperiode nodig. Dit kost tijd en geld. Daar staat tegenover dat ze relatief snel weg zijn.
  • Detacheerders krijgen een salaris dat hoger kan liggen dan dat van het vaste personeel. Dit kan scheve verhoudingen tot gevolg hebben.

Nadelen van detacheren voor werknemer

  • De gedetacheerde blijft een buitenstaander
  • De gedetacheerde heeft altijd te maken met twee partijen waarmee hij moet overleggen
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
DetacheringscontractAls je via een uitzendbureau al geruime tijd bij dezelfde opdrachtgever werkt, kun je een detacheringscontract van het u…
Rechten uitzendkrachtRechten uitzendkrachtUitzendkrachten bouwen bepaalde rechten op naarmate ze langer werkzaam zijn voor een uitzendbureau. Veel van hen zijn zi…
Soorten van de uitzendovereenkomstAls uitzendkracht krijg je te maken met de verschillende soorten uitzendovereenkomsten. Zo zijn er verschillende soorten…
Fasensysteem ABU/ABU CAOAls je als uitzendkracht komt te werken voor een uitzendbureau dat de ABU CAO hanteert, krijg je te maken met een fasesy…
Bronnen en referenties
  • Mkb services
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Detachering: voordelen & nadelen"

Reacties

Joris, 07-11-2018 21:12 #4
@Martin: dit zijn secundaire arbeidsvoorwaarden van de opdrachtgever. Je hebt daar dus waarschijnlijk geen recht op.

Bij sommige opdrachtgevers worden gedetacheerden wel betrokken bij personeelsvereniging en krijgen ze ook een (kleiner) kerstpakket. Maar dit geldt eigenlijk alleen voor langdurige opdrachten.

Martin Hamelink, 01-05-2018 06:29 #3
Een vraag betreffende winstdeling.

Heeft een gedetacheerde recht op winstuitkering en eindejaar bonus als een bedrijf waarvoor hij werkt dit aan zijn vaste medewerkers uitkeert.
Groet Martin

Harco, 22-02-2015 12:58 #2
Werk via een Detachering bedrijf dat mij weer verhuurd als operator chauffeur en onderhoud monteur.( allrounder)
Heb van het bedrijf de mogelijkheid gekregen rijbewijssen te halen en benodigde code 95.moet alleen nog maar de aanhanger.
Nu heb ik bijna alles mag dus al gaan rijden het bedrijf waar ik werk naar adres voor producktie plus minus 500 meter rijden.
dit mag ik dan ook doen en doe ik ook graag.
Maar zijn momenten dat ik het van het bedijf waar ik werk zeg maar Van Heerenveen naar Groningen moet brengen mag dan weer niet. dit zegt het Detacherings buro.
komt er dus op neer mag bijna alleen de kleine straat over steken maar mag nog niet verder.

alsvast bedankt voor reactie's

F. Smits, 23-01-2012 16:12 #1
Hoe zit het met de zelfstandigen aftrek als je kiest voor een detacheringsovereenkomst via een bureau? Verlies je die dan, of blijven je gewerkte uren meetellen voor de urenregistratie / c.q. norm van 1225 uur.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 28-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 4
Schrijf mee!