InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Detacheringscontract

Detacheringscontract

Als je via een uitzendbureau al geruime tijd bij dezelfde opdrachtgever werkt, kun je een detacheringscontract van het uitzendbureau aangeboden krijgen.Op het moment dat je een contract voor onbepaalde tijd bij een uitzendbureau krijgt aangeboden is het belangrijk dat je eerst goed op de hoogte bent met de rechten en plichten voordat je tekent.

CAO

Hierin staan de regels over de plichten en rechten van de gedetacheerde en het uitzendbureau. Het is belangrijk om dit door te lezen.

Leegloopregeling

Op het moment dat de gedetacheerde bij de huidige opdrachtgever weg moet komt de gedetacheerde bij het uitzendbureau in de leegloopregeling. Dit betekend dat het uitzendbureau of de gedetacheerde zelf binnen 3 maanden een andere baan moet hebben gevonden. Mocht dit niet lukken in de gestelde periode van 3 maanden, dan kan het uitzendbureau ontslag aanvragen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van het hoe en wat. Het uitzendbureau is namelijk wel verplicht een bepaald geldbedrag aan de gedetacheerde te voldoen bij deze ontslagprocedure.

Loon

In het contract wordt een uurloon vastgesteld bij het uitzendbureau. Dat betreft een loon die de gedetacheerde behoudt ongeacht wie de opdrachtgever is. Is het loon hoger bij de opdrachtgever, dan krijgt de gedetacheerde het uurloon wat de opdrachtgever heeft doorgegeven. Geeft de opdrachtgever een lager loon, dan krijgt de gedetacheerde het loon dat met het uitzendbureau is vastgesteld.

Werkniveau

Als de gedetacheerde in de leegloopregeling komt, gaat het uitzendbureau ander werk zoeken. Het uitzendbureau is niet verplicht om werk te zoeken op hetzelfde niveau. Een uitzendbureau mag werk aanbieden wat 2 schalen onder het laatst uitgevoerde werk valt. Dit betekend dat de gedetacheerde werk moet accepteren die op een lager niveau ligt.

Weigering

De gedetacheerde kan een functie weigeren. Echter zijn hier wel regels aan verbonden. Bij de eerste weigering zal er een officiële brief door het uitzendbureau worden opgemaakt. Het is afhankelijk van het uitzendbureau hoe vaak de gedetacheerde mag weigeren. Bij teveel weigeringen kan het uitzendbureau ontslag aanvragen. De officiële brieven zullen in deze procedure worden meegenomen.

Opleiding/Cursus

De gedetacheerde heeft een bedrag beschikbaar voor een opleiding of cursus. Als de gedetacheerde aan het werk is, dan moet de opleiding/cursus wel een meerwaarde hebben voor het werk dat op dat moment wordt uitgevoerd. De gedetacheerde moet zelf bij het uitzendbureau een verzoek indienen voor een opleiding/cursus.

Bovenstaand is een klein gedeelte van informatie wat belangrijk is bij detachering. Het is dus zeer verstandig om goed op de hoogte te zijn van de rechten en plichten. Met deze informatie hoop ik dat bepaalde belangrijke zaken duidelijk zijn geworden.
© 2008 - 2017 Brasseuph, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
Detachering: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt besproken wat detachering is, wat de kosten zijn en welke rol de werkgever speelt bij detachering.…
Werken op zondag: rechten en plichtenWerken op zondag: rechten en plichtenWerken op zondag: wat zijn uw rechten en plichten als werknemer. Steeds meer winkels, met name supermarkten, verruimen h…
Fasensysteem ABU/ABU CAOAls je als uitzendkracht komt te werken voor een uitzendbureau dat de ABU CAO hanteert, krijg je te maken met een fasesy…
Belgische belastingaangifte: rechten en plichtenZowel belastingplichtige als fiscus hebben bepaalde rechten en ook verplichtingen die dienen nageleefd te worden. Bovend…

Reageer op het artikel "Detacheringscontract"

Reacties

Robin Leeuwis, 12-02-2013 15:17 #3
Ik ben op het moment werkzaam bij Randstad, en heb daar een detacheringscontract. Ik heb een contract van min. 24 uur en max. 32 uur. Randstad wil dat je je minimale uren werkt, en wanneer je dat niet werkt, dat dan je dat dan aanvult met verlofuren/vakantie uren.

Mag een uitzendbureau je dit verplichten? CAO is hier niet duidelijk in. Het lijkt mij echter sterk dat dit verplicht mag worden. Als je bijvoorbeeld weinig werkt hebt en telkens onder je minimum uren komt en daarom telkens vakantie uren op moet nemen, heb je uiteindelijk geen mogelijkheid meer om vakantie op te nemen omdat je uren op zijn! Daarbij is het ook niet voordelig voor de opdrachtgever, gezien het feit dat mensen moeten blijven wanneer het rustig is en niet weg kunnen door het niet meer hebben van vakantie uren.

Jos, 22-01-2013 14:34 #2
Wat is het volgende:
Het minimaal aantal uren dus mag het een nul uren contract zijn? Hoe zit het nou met de inlenersbeloning?

Maarten de Ridder, 04-01-2012 11:09 #1
Een detacheringsbureau beroept zich op het feit dat zij geen CAO hebben? Als werknemer volg ik de CAO waar ik ben gedetacheerd dacht ik, mijn bureau weigert mij bepaalde vergoedingen te betalen die wel in de CAO staan van de inlener maar het bureau beroept zich hier weer op feit dat zij geen CAO volgen. Het verbaast mij dat uitzendbureaus dit wel doen en detacheringsbureau niet!

Infoteur: Brasseuph
Gepubliceerd: 12-03-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 3
Schrijf mee!