InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Rechten uitzendkracht

Rechten uitzendkracht

Rechten uitzendkracht Uitzendkrachten bouwen bepaalde rechten op naarmate ze langer werkzaam zijn voor een uitzendbureau. Veel van hen zijn zich hier niet bewust zijn, maar het is wel heel handig om te weten, omdat je er een bepaald houvast aan hebt. Zeker in tijden dat het economisch niet goed gaat. Veel uitzendkrachten zijn zich niet bewust van het feit dat ze bepaalde rechten opbouwen naarmate ze langer bij een uitzendbureau werken. Zeker in deze tijden van de kredietcrisis is het wel heel belangrijk om je daar als flexwerker wel van bewust te zijn, omdat dit de meest kwetsbare groep is. In het geval van een crisis vallen de eerste en hardste klappen onder uitzendkrachten.

Uitzendwerk

In het geval van uitzendwerk zijn er drie partijen betrokken. Ten eerste de werknemer, ten tweede het uitzendbureau en ten derde de inlenende werkgever. De echte werkgever is het uitzendbureau. Daar is de uitzendkracht in dienst en zij betalen ook het salaris. De inlenende partij is de plek waar de uitzendkracht zijn werk uitvoert. Daarmee wordt overlegt over het dagelijks werk, de werktijden en eventuele vrije dagen.

Uitzendbureau

Naarmate de uitzendkracht langer werkzaam is voor een uitzendbureau bouwt hij meer rechten op. Het kan dan gaan om het recht op pensioen, doorbetaling bij ziekte of scholing. Om te weten welke rechten je hebt is het belangrijk om te weten in welke fase je zit. Deze fase hangt af van de tijd die de uitzendkracht al bij het uitzendbureau werkt. Er zijn vier verschillende fases.

Fase 1 (tussen de 0 en 26 weken werkzaam voor het uitzendbureau)

In deze fase kan de uitzendkracht op geen extra rechten een beroep doen. Ook in het geval dat de uitzendkracht maar een paar uur in de week werkt geldt dit als 'week'.

Na een half jaar heeft de uitzendkracht recht op een scholingsgesprek en een pensioenopbouw.

Na een jaar moet het uitzendbureau je een tijdelijk contract aanbieden. Daar komt onder andere in te staan dat je ook recht hebt op doorbetaling in het geval dat het uitzendbureau tijdelijk even geen werk voor je heeft.

Fase 4 (na 78 tot 156 weken werkzaam voor het uitzendbureau)

Fase 4 gaat in als het de uitzendkracht anderhalf jaar bij hetzelfde bedrijf voor het uitzendbureau heeft gewerkt, of in drie jaar tijd bij verschillende bedrijven. In dat geval heb je recht op een vast contract en dient het uitzendbureau voor werk te zorgen. Als ze dat niet lukt, moet je worden doorbetaald. Het contract geldt voor onbetaalde tijd, dus het uitzendbureau zal je ook niet zomaar kunnen ontslaan. Ook in het geval dat je overstapt naar een ander uitzendbureau blijven deze rechten geldig en neem je ze zelfs mee.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
Fasensysteem ABU/ABU CAOAls je als uitzendkracht komt te werken voor een uitzendbureau dat de ABU CAO hanteert, krijg je te maken met een fasesy…
Soorten van de uitzendovereenkomstAls uitzendkracht krijg je te maken met de verschillende soorten uitzendovereenkomsten. Zo zijn er verschillende soorten…
Fasensysteem NBBU: fasen NBBUAls je als uitzendkracht voor een uitzendorganisatie werkt die is aangesloten bij de NBBU, krijg je te maken met het fas…
Nadelen van uitzendbureausNadelen van uitzendbureausWie is er niet eens binnengelopen? Tempo-Team, Randstad, Adecco, Manpower, of een van die vele andere uitzendbureaus die…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rechten uitzendkracht"

Reacties

J. C. Koopman, 28-02-2018 15:54 #15
Hallo, mijn echtgenote wordt eind maart 2018 ontslagen, bij een uitzendbureau, ze heeft daar dan 4 jaar en 10 maanden gewerkt, steeds bij hetzelfde bedrijf, wat kan zij eisen? Ik heb pensioen, maar word gekort door haar inkomsten, die nu weg gaan vallen.
Hierboven bij fase 4, staat iets anders, en is dat nog steeds van kracht, of is dat een oude regeling? Help mij even uit de nood,
Alvast bedankt

M.vr.gr.

J.C. Koopman

Jose, 31-01-2018 08:22 #14
Ik ben op gesprek via uitzendbureau geweest voor een baan van 40 uur per week. Ook het contract dat getekend is staat op 40 uur per week. Maar in de praktijk blijk ik te moeten klokken en krijg ik dus alleen de uren betaald die ik heb gewerkt, ook als dat er geen 40 zijn. Evt. uren na de "normale" 8 uur worden op 126% uitbetaald.
Kortom, ik dacht een vast maandelijks inkomen te krijgen maar dat fluctueert dus door het klokken. Ik voel me misleid!
Kan dit zomaar, of is het zo dat omdat er 40 uur op mijn contract staat er ook (ongeacht de gewerkte uren) 40 uur moet worden uitbetaald?

Rob Verbrugge, 31-10-2014 10:12 #13
Geachte mev/menr
Ik werk sinds 26-03-2012 bij hetzelfde uitzendbureau. Ik heb nog steeds het zelfde contract van toen, ze hebben me ook nooit een ander aangeboden. Klopt dat?
Hoop dat jullie me daar een antwoord op kunnen geven.
Met vriendelijke groet;

R.J.Verbrugge

Richard, 13-06-2014 13:23 #12
Ik werk nu al 78 weken op 0 uren basis voor een uitzendbureau en heb nu mijn 3de 3 maanden contract gekregen, 1ste was 80uur, 2de was 8 uur en nu het 3de is 80 uur. Wanneer heb ik recht op een vast contract? Of heb ik daar nu al recht op? Dus ik ben als mijn 3de contract afloopt al 2 jaar en 3 maanden voor hetzelfde uitzendbureau bij de zelfde werkgever werkzaam.

Frank, 08-07-2013 10:56 #11
Vraag, een uitzendkracht heeft van 2009 t/m 2012 (september) via een uitzendbureau bij een bedrijf gewerkt. In de tussentijd is het uitzendbureau wel van naam veranderd, maar de persoon werkt nu dus al 4.5 jaar bij hetzelfde bedrijf. Afgelopen september heeft hij/zij een tijdelijk contract gekregen bij dit bedrijf. Kan een bedrijf na een jaar zomaar afscheid nemen van deze persoon, ondanks dat hij er al 4.5 werkt?

Sjani, 23-06-2013 14:44 #10
Ze mogen niet zo maar vakantie dagen van je in houden. Ook al is er geen werk je kan alleen in de min uren komen. Die kunnen ze later van je over uren in trekken. Ik zou er maar even achter aan gaan.

Annie, 24-02-2013 10:55 #9
Ik werk ook voor een uitzendbureau al vijf jaar ben drie maanden in 2009 in ziektewet geweest daarna hadden ze drie maanden geen werk voor me, toen kwam ik in fase b na 7 contracten weer drie maanden er tussen uit en toen drie cpmtracten later kreeg ik ontslag, dus al met al veel rechten opgebluwd, waar zijn die nu dan.

Ralph, 31-01-2013 08:30 #8
Ik heb een vast contract bij mijn uitzendbureau.40 uur [fase4]. Vanaf oktober krijg ik niet genoeg uren aangeboden. Om aan mijn uren te komen word ik van mijn vakantie dagen betaald. Is dat de juiste methode, of moeten ze niet aan mijn vakantie komen?

Van Veen, 04-05-2012 09:14 #7
Hallo, ik werk nu 2,5 jaar 12 uur in de week bij een detacheringsbedrijf, heb wel aardig wat dagen vrij gehad, maar kom makkelijk aan honderd weken, nu kan ik in dienst komen bij het bedrijf dat mij nu in gehuurd heeft, mag dat zomaar zonder consequenties?

Adriana, 31-08-2011 14:06 #6
Ik ben al jaren werkzaam voor een uitzendbureau, wel soms met een aantal weken tussen de opdrachten. Nu moet ik een nw paspoort, heb daar geen financien voor, ben inmiddels weer aan het werk, nu willen ze niet uitbetalen omdat mijn paspoort verlopen is. Mag dat?

Christa, 05-07-2011 11:18 #5
Vraag, hoeveel uur van te voren mag een werkgever zeggen dat er geen werk is voor je. mijn werkgever belt op de dag zelf om aan te geven dat ik niet hoef te komen… mag dit?

Hanae, 02-04-2011 16:17 #4
Momenteel werk ik al vanaf oktober 2008 bij dezelfde uitzendbureau en werkgever. Ik heb sinds kort mijn 5 contract gehad van fase B. Er zijn 3 fase's. Fase A, B en C (detachering). Ik werk 40 uur per week. Nu zie ik dat de uitzendbureau mijn uren hebben verlaagd op mij contract naar 36 uur maar ik werk nog steeds 40 uur. Hun zeggen dat het niet gaat om hoeveel uren ik bij mij werkgever ik werk maar om hoeveel uur zij moeten uitbetalen als ik bijvoorbeeld na een week daar weg moet. Kunnen ze dit doen? Mijn uren verlagen op mijn contract voor hun voordeel? Zodat zij mij minder hoeven uit te betalen?

Ad Boomer, 14-10-2010 10:22 #3
De informatie over 'Rechten uitzendkracht' is ergt interessant. Is dit wettelijk vastgelegd en waar?

Diane de Vries, 28-09-2010 10:39 #2
Wie kan mij verder helpen? Een vriendin van mij heeft een uitzendcontract van een half jaar dat bijna afloopt. Het is een contract van 8 uur, maar in de praktijk is zij al vanaf het begin van haar contract in april, 16 uur per week ingezet. Nu komt de verlenging van haar contract eraan, maar is het niet zo dat zij nu eigenlijk recht heeft op een contract van 16 uur in de week? Ik hoop dat iemand voor mij een verwijzing heeft naar een wett. artikel of iets dergelijks, of een site waar ik dit kan terugvinden?
Groeten, Diane

Truus Ruijs, 11-02-2010 09:32 #1
De uitzendkrachten zijn zich mss niet bewust van hun rechten, de uitzendbureaus des te meer! Met als gevolg dat schoolverlatende twintigers na een tijd uitzendwerk geen werk meer aangeboden krijgen, omdat het ze dan een vast contract zou opleveren. Zit je dus zonder werk èn zonder geld. Bepaalde branches zoals de overheid werken meestal met een vast uitzendbureau: in die branche kom je dan dus niet meer aan de bak. Waar moet je dan van leven?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 15
Schrijf mee!