InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Goed overkomen bij een sollicitatiegesprek

Goed overkomen bij een sollicitatiegesprek

Goed overkomen bij een sollicitatiegesprek Iedereen heeft wel is moeten solliciteren. Het hoort bij het leven, het is ook noodzakelijk. Als je niet solliciteert heb, je geen werk. Als je geen werk hebt, dan heb je geen inkomsten. Het is dan ook belangrijk dat je dit zo goed mogelijk aanleert. Solliciteren is voor veel mensen niet gemakkelijk. Er zijn namelijk een heleboel dingen waar je op moet letten in een sollicitatiegesprek.

Uiterlijk

Het zou niet mogen en het is niet eerlijk, maar het is bewezen dat mooie mensen sneller aan werk komen en meer verdienen. Dit betekent niet dat je heel knap moet zijn om aan fatsoenlijk werk te geraken. Wat wel heel belangrijk is, is dat je toch moeite doet om er goed uit te zien. Een persoon die verzorgder is, komt ook beter over bij de werknemer. Er zijn verschillende dingen voor zowel mannen als vrouwen, waar je op kunt letten om je kansen om aangenomen te worden te verhogen

Een van de belangrijkste zaken waar je op moet letten is, dat je goed gewassen bent. Als je slecht ruikt of je ziet er vuil uit, dan duurt het niet lang of je staat al terug buiten, zonder werk. Je kunt naast jezelf wassen ook een lekker geurtje op je doen. Mannen kunnen bijvoorbeeld ook gel in hun haar doen om er beter uit te zien, als ze kort haar hebben. Het is ook belangrijk dat je goed gekleed bent. Dit hoeft niet te betekenen dat je dure merkkledij aan moet doen, maar dat je neutraal en netjes voorkomt.

Intonatie

Je intonatie is erg belangrijk. Het zijn de grondbeginselen van goede communicatie. Met een juiste intonatie kun je ver komen. Niet alleen tijdens een sollicitatie, maar ook in het dagelijks. Het is belangrijk dat je spreekt in het AN. Het is niet verstandig om tijdens een sollicitatie een dialect te gebruiken. Dit is neutraler en professioneler. Zeker als je in een sociale sector staat, en je hebt veel contact met de mensen dan is het belangrijk dat je met iedereen kunt communiceren. Meertalig zijn is dan ook een groot pluspunt.

Je kunt een goede intonatie hebben, maar dat wilt niet zeggen dat je aangenomen wordt. Je intonatie is net zo belangrijk als datgene wat gezegd wordt. Vriendelijkheid is daarbij onontbeerlijk. Spreek ook niet te snel, laat zien dat je stabiel bent en dat je niet te snel opgejaagd voelt. Het is belangrijk dat je baas een goede eerste indruk krijgt. Let er ook op dat je de zinnen duidelijk en hardop spreekt. Ga ook nooit in discussie met de werknemer. De werknemer kan hiermee misschien al slechte ervaringen hebben gehad. het is dan ook belangrijk ten alle tijden om neutraal te blijven.

Verkoop jezelf. Vertel dingen over jezelf. Geen te persoonlijke dingen, maar maatschappelijke feiten. Zeg waar je vroeger hebt gewerkt, hoeveel ervaring je hebt opgedaan en welke kwalificaties je hebt behaald. Vat ook kort samen wat je positieve eigenschappen zijn, probeer dit zo goed mogelijk samen te vatten. Wees ook niet bang om je mindere goede eigenschappen te vertellen. Dit zal eerder als een positieve factor bijdragen omdat je de werknemer laat zien dat de eerlijk bent en niets verbergt.

Uitstraling

Tenslotte, je uitstraling. Dit is misschien wel de allerbelangrijkste factor van allemaal. De werknemer wil werknemers aannemen die gemotiveerd zijn en gemoedwillig zijn. Laat zien dat je er zin en plezier in hebt, dat je de baan heel graag wilt en dat je er hard voor wilt werken. Geen baas houdt van slechtgezinde werknemers die hun werk niet graag doen, of alleen maar voor het geld. Je mag wel beloftes maken, dit is tenslotte een verkooptechniek. Maar zorg wel dat je alle beloftes achteraf kunt waarmaken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goed overkomen bij een sollicitatiegesprek"

Reactie

Michael, 27-03-2011 11:48 #1
Prima artikel! Leerzaam en praktisch!
Ik ga gelijk een nieuwe baan zoeken!

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 23-06-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!