InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Vragen en tips over solliciteren voor een job

Vragen en tips over solliciteren voor een job

Vragen en tips over solliciteren voor een job Wanneer je op een vacature wilt gaan solliciteren moet je perfect voorbereid zijn. Zo zal het de inleidende sollicitatiebrief en de bijgevoegde CV in de nopjes in orde zijn om al een eerste goede indruk te maken tegenover je misschien toekomstige werkgever. Maar ook eens je ook op sollicitatiegesprek mag gaan zal je alles moeten geven om jezelf te kunnen verkopen om toch die job vast te kunnen krijgen en ze jou als perfecte kandidaat zullen bezien Solliciteren voor een job is een van de belangrijkste dingen in je carrière. Op basis van een sollicitatiebrief, een sollicitatiegesprek en referenties zal een werkgever je gaan evalueren als jij de geschikte persoon bent die perfect past bij die job. De eerste indruk is daarom ook zeer belangrijk. Waar hecht het bedrijf waarde aan? Wat is de bedrijfsfilosofie? De juiste informatie helpt je al een heel eind op weg.

De sollicitatiebrief

Wanneer je een vacature vindt die bij je past en waarbij je de vereiste componenten bezit, is het tijd om hierop te gaan solliciteren. Dit gebeurt allereerst door het versturen van een sollicitatiebrief waarin je jezelf gaat vertegenwoordigen om op gesprek te kunnen bij de werkgever.

Een sollicitatiebrief bestaat uit een begeleidend schrijven, een cv in tabelvorm waarbij een foto is toegevoegd, een overzicht van je referenties van vorige werkgevers en de behaalde diploma's. Stuur altijd een kopie van je diploma's en opleidingen omdat deze vaak niet meer worden teruggestuurd. Belangrijk in de sollicitatiebrief is natuurlijk de foto. Zorg dat je er netjes en verzorgd op uit ziet en laat deze bij voorkeur maken bij een beroepsfotograaf in plaats van bij een fotoautomaat.

Motiveer in je brief waarom je voor die bepaalde vacature solliciteert en wat je interesses zijn voor dat bedrijf. Verkoop jezelf en laat je opmerken dat jij de geschikte persoon bent voor die job. Gebruik de belangrijkste eisen uit de vacature en gebruik deze in brief om verder op in te gaan.

Het curriculum vitae

Op je CV (Curriculum Vitae) komt je beknopte informatie te staan over wie je bent, welke opleidingen je hebt gevolgd, welke relevante ervaring je hebt en wat je vaardigheden zijn. Geef de werkgever zoveel mogelijk informatie maar overdrijf hier ook niet in. Maak het makkelijk en verzorgd om te lezen. Op internet zijn verschillende programma's te vinden waarin je gewoon de gevraagde gegevens moet ingeven om tot een perfecte en informele CV te bekomen.

Het sollicitatiegesprek

Wanneer je uiteindelijk uitgenodigd wordt om op sollicitatiegesprek te gaan, is het tijd om alles te geven om jezelf goed te doen overkomen en je verkopen om je job te kunnen verkrijgen. Let er allereerst op dat je ruim op tijd bent, wees altijd iets vroeger dan het aangegeven afsprekingsuur om een goede indruk over te brengen.

Let ook op je voorkomen, veel bazen letten op details als gepoetste schoenen, een net pak, schone nagels, verzorgd kapsel, verzorgd gebit, enz. Rook of drink nooit voor je op sollicitatie gaat, ook niet tijdens het gesprek als het je aangeboden wordt. Noem tijdens het gesprek zoveel mogelijk dingen die je te weten bent gekomen door vooronderzoek te doen. Zoek het bedrijf op internet en zoek zoveel informatie dat je kan doorgeven op je gesprek, zo kom je gemotiveerd en geïnteresseerd over.

Wanneer men vraagt achter je zwakke punten (welke meestal wel vaak in een sollicitatiegesprek gevraagd worden), noem dan altijd de fouten die je nu niet meer maakt.

Wees voorbereid op volgende veelgestelde sollicitatievragen:
  • Vertel iets over jezelf?
  • Wat weet je over dit bedrijf?
  • Welke relevante ervaring heb je?
  • Hoe ga je om met stress?
  • Waarom wil je voor ons bedrijf werken?
  • Waarom ben je gestopt met je vorige baan en wat vond je werkgever hiervan?
  • Wat zijn je sterkere en zwakke punten?
  • Waarom zijn dit je zwakke punten?
  • Wat verwacht je hier te verdienen?
  • Wat zijn je hobby's?
  • Waarom zou ik precies jou aannemen?
  • Heb jij nog vragen voor mij?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vragen en tips over solliciteren voor een job"

Reactie

Marco Groothuis, 29-03-2016 16:42 #1
Fijn deze tips en voorbeeldvragen. Ik vind het lastig om sterk in me schoenen te staan bij het solliciteren en mezelf een goede houding te geven. Daardoor slaap ik de nacht voor een sollicitatiegesprek nauwelijks en dit maakt het er niet beter op. Ik ga nu binnenkort sollicitatie gesprekken oefenen met een loopbaancoach om beter voorbereid te zijn. Ik hoop dat dit helpt, mijn neef heeft het in ieder geval goed geholpen. Heeft iemand anders nog positieve ervaringen met een loopbaancoach?

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 04-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!