InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een instellingskok?

Wat doet een instellingskok?

Wat doet een instellingskok? Als instellingskok moet je grote hoeveelheden maaltijden bereiden voor zowel het personeel als de cliënten van een instelling. Daarbij gaat het niet alleen om het koken zelf, maar bijvoorbeeld ook om het verstandig inkopen van de producten.

Opleiding

Om instellingskok te worden, kun je één van de volgende opleidingen gaan doen:
  • Instellingskok (MBO niveau 3)
  • Kok (MBO niveau 2)
  • Zelfstandig Werkend Kok (MBO niveau 3)

Voor een opleiding op niveau 2 heb je geen specifieke vooropleiding nodig. Je moet wel minimaal 10 jaar dagonderwijs hebben gevolgd of ouder zijn dan 16 jaar. Op het VMBO is de basisberoepsgerichte leerweg het minimale.

Om op een MBO niveau 3-opleiding toegelaten te worden heb je óf een VMBO-diploma nodig óf een overgangsbewijs van 3 naar 4 HAVO/VWO óf een MBO niveau 2-diploma.

Werk

Een instellingskok werkt in een grote instelling met een eigen keuken. Dit zijn meestal zorg- en welzijnsinstellingen, zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, crisisopvangcentrums en zorgcentrums, maar bijvoorbeeld ook woonvoorzieningen voor lichamelijk en meervoudig gehandicapte kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Als instellingskok moet je de producten zakelijk inkopen, hygiënisch te werk gaan in de keuken en daarbij een goede en smakelijke maaltijd bereiden. Soms moet dit ook volgens een streng dieet zijn, zoals zoutvrij of vetarm. Je kookt in gigantische pannen en ovens. Een voorbeeld van de grote schaal die mogelijk is in een ziekenhuis met 400 tot 600 bedden:

Totaal aantal maaltijden1200 stuks
Warme maaltijden per dag400 stuks
Broodmaaltijden per dag800 stuks
Soep150 L
Vlees50 kg
Groente75 kg
Aardappelen45 kg

Om even een realistischer beeld te geven: om de maaltijden voor één dag te vervoeren, heb je één gewone én een dubbele vrachtwagen nodig. Dus dat zijn 3 containers vol met eten dat de kok (waarschijnlijk wel met hulp) elke dag moet klaarmaken.

Loon

Als je begint als instellingskok krijg je een bruto salaris van tussen de 1.430,- en 2.600,- per maand. Als je een leidinggevende bent krijg je nog meer (ongeveer tussen de 1.675,- en 2.935,-). En dan komt er vaak ook nog onregelmatigheidtoeslag bij. Dit kan variëren tussen de 22% en de 60%. Je salaris kan dus aardig hoog worden!

Vragen?

Heeft u nog vragen over dit beroep? Reageer dan op dit artikel.
Gerelateerde artikelen
Hoogte van het salaris in overheidsdienstHoogte van het salaris in overheidsdienstHet salaris van de minister-president is het meest besproken salaris van Nederland. Mensen die werkzaam zijn in de publi…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2018 of 2019, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2019Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2019Werken bij Albert Heijn is vaak werken tegen goede arbeidsvoorwaarden. Een goed salaris, personeelskorting en bonussen v…
Het minimum jeugdloon, ook voor studenten!Het minimum jeugdloon, ook voor studenten!Soms is het best ingewikkeld om het allemaal na te gaan wat je wel en niet mag verdienen, wat het minimum uurloon is, of…
Passief inkomen verwerven: als tijd geld "wordt"Passief inkomen verwerven: als tijd geld "wordt"Van negen tot vijf op kantoor werken of als zelfstandige tot s avonds laat doorwerken om een mooi salaris te hebben: he…
Bronnen en referenties
  • www.ziekenhuis.nl www.gobnet.nl

Reageer op het artikel "Wat doet een instellingskok?"

Reacties

Mandy, 08-07-2014 13:47 #3
Ik ben ruim 10 jaar zelfstandig werkend kok. Is t dan mogelijk om hiervoor te solliciteren of moet ik voor instellingskok bijleren?

Anton de Vos, 24-02-2011 23:11 #2
Ik wil graag weten of het mogelijk is om een opleiding tot dieet kok te volgen, wanneer je niet werkzaam bent in een instelling. Ik ben 42 jaar en al jaren werkzaam als zelfstandig werkend kok, wil graag uit de reguliere horeca en ik zie het laten omscholen naar dieet-kok cq instellingskok als een goede stap in de richting naar een wat relaxter leven. Reactie infoteur, 04-03-2011
Een werkplek binnen een instelling is niet altijd een vereiste. Soms ligt hierop wel de voorkeur. Zie bijvoorbeeld http://www.bgp-opleidingen.nl/content/view/31/158/ of http://www.roceindhoven.nl/horeca/opleidingen/dieetkok.html. Succes!

Adavan der Voorden, 24-02-2011 18:36 #1
Ik heb zelf Mulo gedaan en ik heb merendeel kantoorwerk gedaan, maar ik vind koken erg leuk om te doen en ik wil mij laten omscholen, want ik ben boventallig verkaard en ik heb nog 1,5 jaar de tijd om mij te laten omscholen. Hoe lang duurt zo studie als instellingskok en waar kan ik die het best volgen, mijn leeftijd is 55 jaar en ik ben een vrouw. Reactie infoteur, 04-03-2011
Je kunt ervoor kiezen om de mbo3-opleiding tot instellingskok te doen, maar deze duurt 3 tot 4 jaar. De oplieiding tot kok (MBO2) duurt 2 tot 3 jaar (roc.nl). Je kunt bijvoorbeeld ook kijken op http://www.culinaircentrumbeverwijk.nl/kook_workshops.php?pid=40 of http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=12017275&inst=28 voor een turbo opleiding tot kok. Deze versnelde studie duurt 1 jaar.

Succes!

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 14-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 3
Schrijf mee!