Online solliciteren: hoe doe je dat?
Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand geschreven, later werden ze getypt of met de tekstverwerker opgesteld en vervolgens geprint. Anno 2010 kunnen mensen ook gewoon online solliciteren. Maar moet je dan ook nog per post een brief versturen? De regels voor online solliciteren.
Meeste vacatures in Nederland staan online
Hoewel er nog steeds veel vacatures in kranten staan, worden de meeste banen toch op het internet weergegeven. Hele pagina’s vol zijn er van te vinden. Bij dat soort vacatures kan vaak ook via een formulier gereageerd worden dat ook weer via internet verstuurd moet worden.
Solliciteren per internet: nog niet voor elke baan normaal
Overigens geldt niet voor elke branche dat het solliciteren via internet al normaal is. In de zorg bijvoorbeeld worden toch nog vaak brieven verwacht. Ook een vrachtwagenchauffeur zal vaker via andere kanalen worden aangenomen. Maar mensen die hoger zijn opgeleid, moeten anno 2010 wel vaak digitaal solliciteren.
De vormen van online solliciteren
Er zijn verschillende manieren om online te solliciteren. Dit zijn:
- Een webformulier invullen
- Sollicitatiebrief en curriculum vitae per mail versturen (zonder een vooringevuld formulier)
Solliciteren via webformulier: hoe doe je dat?
Als bij een sollicitatie via een webformulier moet worden gereageerd dan is het belangrijk om een aantal zaken goed te doen. Vaak kan er op die manier niet een echte sollicitatiebrief worden bijgevoegd, maar moet het curriculum vitae (de levensloop van iemand) in dat formulier worden gezet. Bovendien moeten vaak zaken worden aangegeven als:
- Hoe lang iemand al werkt
- Hoe lang iemand al bij z’n huidige baas werkt
- De hoogste opleiding die iemand heeft gevolgd
- Het aantal banen en welke banen iemand heeft gehad
- Soms is er ook wel de mogelijkheid om een sollicitatiebrief bij te voegen. Die moet dan via knippen en plakken worden bijgevoegd.
Online een sollicitatiebrief sturen: de regels
Bij het versturen van een brief die in een sollicitatie formulier moet worden gezet moeten een aantal zaken worden aangepast. Dit zijn:
- Adres is niet nodig (staat al in het andere deel van het formulier)
- Datum is niet nodig
- Onderwerp is niet nodig
- Begin dus direct bij de aanhef, zijnde Geachte dames en heren
- Bij weinig ruimte is het heel belangrijk om die dingen er uit te halen die van groot belang zijn voor die specifieke functie. Leg de nadruk op de belangrijkste ervaring en vaardigheden en leg uit wat ze betekenen voor de baan waarop wordt gesolliciteerd.
- Wees heel secuur bij het invullen van een online sollicitatie formulier. Het gevaar bestaat dat het snel even tussen de bedrijven door wordt gedaan omdat het immers maar een formulier is dat per mail wordt verstuurd. De belangen zijn echter groot en schrijf of taalfouten zijn vaak onvergeeflijk. Gebruik bovendien geen afkortingen en gebruik ook geen populaire zinnen. Het bedrijf wil een serieus iemand en niet iemand die een beetje popi-jopi doet. Bovendien is zo’n online sollicitatie wel de eerste kennismaking.
Online solliciteren: brief en cv per e-mail versturen
Bij anderen bedrijven staat dat je een sollicitatiebrief gewoon per e-mail kunt versturen. Daar hoort dan dus geen ingevuld formulier bij. Hoe doe je dat:
- Verstuur zo’n sollicitatiebrief samen met het curriculum vitae als pdf. Hierdoor blijven inhoud en layout in tact zoals je die had bedoeld.
- Plak nooit de brief en het cv in een mail. Dit komt heel onprofessioneel over en het leest bovendien ook erg naar. Maak er altijd er een bijlage van.
- Houd het kort en zakelijk
- Vermeld je naam en als er een vacaturenummer is, dat nummer
- Schrijf in je brief waarom je solliciteert en waarom jij de beste voor die baan bent
- Schrijf nooit een sollicitatiebrief per e-mail als dat niet in de tekst van de vacature wordt genoemd. Zoek ook niet zelf e-mailadressen op als dat niet is genoemd en het bedrijf dus blijkbaar niet wil dat je op die manier solliciteert. Staat niet in de tekst dat je per mail kunt solliciteren, stuur dan gewoon een brief per post
Per internet solliciteren en dan ook nog een brief per post sturen?
Solliciteren per internet betekent niet dat je dan ook alsnog een brief per post moet sturen. Sterker nog dat zal alleen verwarrend werken. Je kunt wel een ontvangstbevestiging vragen, zodat je weet dat de brief per e-mail goed is aangekomen. Overigens betekent dit niet dat je ook altijd een ontvangstbevestiging krijgt. Niet iedereen drukt altijd op de knop om die te versturen.