InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Assessment, wat is het en wat kan je er mee?

Assessment, wat is het en wat kan je er mee?

Werd het assessment in het verleden zo nu en dan toegepast en bij zwaardere functies, tegenwoordig is het algemeen gebruik en ingeburgerd. Er zijn verschillende soorten assessments. Hoe werkt e.e.a. nu?

Verschillende soorten

In de praktijk zijn er verschillende typen assessments. Afhankelijk van de doelstelling kan een assesment in de 3 hoofdgroepen ingedeeld worden, t.w.
  • selectie-assessment
  • ontwikkelingsassessment
  • loopbaanassessment

Selectie-assessment

De selectie-assessment is de meest gebruikte. Deze wordt toegepast als je in een sollicitatieprocedure terecht komt en sommige werving- en selectiebureaus werken er zelf mee en doen al op voorhand een assessment.

Maar meestal ligt het moment van assessment als je aan het eind van de procedure zit. Men heeft in eerste instantie een keuze gemaakt en wil weten hoe groot de kans op succesvol functioneren is.

Het assessment heeft deels de 'harde' functie-eisen in zich en deels de zachte functie-eisen. Garantie wordt uiteraard niet gegeven, maar assessment geeft voldoende inzicht.

Ontwikkelingsassessment

Bij een ontwikkelingsassessment of developmentassessment is de doelstelling duidelijk breder dan bij een selectieassessment. De grotere organisaties hebben vaak een management development tak en deze assessments worden daar vaak in toegepast. Je vormt een "kweekvijver" met talent om zometeen op de juiste plaatsen in je organisatie te zetten.

Geschikt of ongeschikt kent men in deze niet, maar meer waar je je verder kunt ontwikkelen. Je krijgt dan een advies mee, waar in een management developmenttraject de mentor en betreffende medewerker weer verder mee kan.

Loopbaanassessment

Een loopbaanassessment wordt nogal eens toegepast bij een outplacementtraject. De vraag die centraal staat is welke verandering het meest geschikt is. Dit uitgaande van je competenties, gedrag, drijfveren en je totale persoonlijkheid. Dit gaat dus over het algemeen "verder" dan de bovengenoemde assessments en is meestal niet in een dag te realiseren.
De psycholoog kijkt dus op een andere manier naar je en zoekt meer naar mogelijkheden voor je loopbaanrichtingen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Assessment, wat is het en wat kan je er mee?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-09-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!