Commercialiteit
In alle vacatureteksten kom je regelmatig tegen dat iemand commercieel moet zijn. Dit betreft niet alleen sec de commerciële functies. Maar als we het overal op los laten, waar hebben we dan exact over?
Algemeen
De basis van commercialiteit ligt in het het feit dat je het marktmechanismen binnen en buiten het eigen bedrijf goed kent. Je weet waarom diensten of producten succes hebben en andere niet en je kent en herkent de behoeften en wensen van afnemers.
Dit gaat niet van zelfsprekend goed en dus moet je voorlopen op mogelijke problemen die kunnen ontstaan en daar oplossingen voor weten te bedenken. Je bent ook bezig met de markt en dus loop je voor op trends en ontwikkelingen en handelt hier vervolgens naar (zelf of leg het op de juiste plaats in de organisatie). Je weet wie je concullega's zijn en bent in staat om het aangeboden product of de dienst een duidelijke en herkenbare positie te geven. Je bent voldoende analytisch om vraagstukken vanuit de markt in kaart te brengen.
Praat je sec over de commerciële man of vrouw in een gepaste functie, dan is het reëel dit te mogen verwachten. Maar het concreet maken van commerciële kwaliteiten in bijvoorbeeld een "interne" staffunctie of back office waar je nooit met klanten mee te maken hebt, is lastiger. Natuurlijk mag je commercialiteit verwachten, maar dan moet je voor de betreffende afdeling of persoon duidelijk maken wat in zijn of haar geval "de klant" is. Een automatiseringsafdeling heeft als "klanten" bijvoorbeeld de collega's op de werkvloer. De back office heeft als "klanten" degene waar men voor administreert (bijvoorbeeld de front office), en natuurlijk zit uiteindelijk bij alle functies de afnemer van je product of dienst erachter. Maar bekijk goed waar de daadwerkelijke klant dusdanig ver van de functionaris staat dat hij of zij er wat hulp bij kan gebruiken het inzichtelijk te maken. Iedereen heeft dus klanten!
Commerciële vaardigheden
Als we dan voor iedereen "de klant" omschreven hebben kun je de geijkte items er voor iedereen op los laten, t.w.:
- Je kunt een verkoopgesprek voeren en luistert naar de klant.
- Je beschikt over inleveringsvermogen (empathie).
- Je bent in staat te onderhandelen.
- Je bent in staat potentiële klanten professioneel te benaderen.
- Je denkt, werkt en handelt vanuit de klant.
Waar gaat een commerciële instelling nog meer over?
Kosten: je bewaakt een budget en haalt meer rendement uit producten en bedrijfsprocessen.
Vakkennis: je weet waar je over spreekt en hebt kennis van zaken. Naast het product of de dienst weet je hoe je professioneel en commercieel moet offreren, klachten moet behandelen en nazorg aan klanten levert.
Als dit in je totaalplaatje past ben je in staat de commercialiteit aan te bieden die de potentiële nieuwe werkgever vraagt. Succes!