InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat is een Psychologisch Assessment?

Wat is een Psychologisch Assessment?

Bij interessante functies staat vaak in de advertentie dat een assessment deel kan uitmaken van de sollicitatie procedure. Dit betekent, dat je naast je gesprek met een personeelsfunctionaris en je toekomstige baas, ook doorgelicht zal worden in een Psychologisch Assessment Center.

Wat is een Psychologisch Assessment?

In overleg met het assessmentcenter heeft je toekomstige werkgever bepaald wat hij precies over jou wil weten. In de regel laat hij jou testen op de persoonlijkheidskenmerken ,competenties en vaardigheden die van belang zijn voor de functie. Vervolgens heeft het selectie bureau een testprogramma samengesteld en dat kan uit ( een deel van ) de volgende onderdelen bestaan: Persoonlijkheidstest, Intelligentie test, Interview met een psycholoog, Rollenspelen met acteurs/ groepsoefeningen, Postbak oefeningen/ schriftelijke oefeningen.

Wat is een Persoonlijkheidstest?

De persoonlijkheidstest geeft een indicatie hoe jij jezelf ziet op een aantal dimensies zoals extravertheid, groepsgerichtheid, accuraatheid, besluitvaardigheid en zelfstandigheid. Op diverse manieren zal een aantal maal indirect gevraagd worden naar deze dimensies en aan het eind van de test wordt een gemiddelde voor jou berekend. Er wordt achteraf ook gekeken hoe consistent je hebt geantwoord (geef je op de verschillende vragen in een dimensie steeds hetzelfde antwoord of wisselt dat?). Uiteindelijk is het voor je toekomstige werkgever interessant of je persoonlijkheid past bij de functie.

Wat is een Intelligentietest?

Met de intelligentietest probeert het testbureau te achterhalen hoe slim je bent. De test kan bestaan uit diverse onderdelen zoals cijfermatig inzicht, abstractievermogen, logisch redeneren en taalvaardigheid. De testen doe je tegenwoordig meestal op een computer. De tijd om de testen te maken is beperkt. Vraag vooraf dus altijd hoeveel tijd je hebt. Zorg dat je rustig bent voor je begint. Blijf niet te lang op een moeilijke vraag hangen en bedenk dat gokken beter is dan niets invullen.

Wat gebeurt er bij het interview met de Psycholoog?

In dit onderdeel zal de Psycholoog nagaan of je voldoet aan de gevraagde functievereisten en de informatie uit je CV nader bespreken. Vaak is het mogelijk om vooraf te vragen op welke competenties je in het assessment getoetst zal worden. Daarnaast weet je uit de advertentie wat er aan competenties gevraagd wordt (denk hierbij aan kreten zoals: leiderschap, zelfstandigheid, stressbestendigheid). Dit geeft je de mogelijkheid om vooraf te bedenken wat voor de hand liggende vragen bij het interview zijn en wat je erop zou willen antwoorden. Heb je in het verleden bijvoorbeeld ooit een leidinggevende rol vervult? Hoe ging dat? Denk ook na over je sterke en minder sterke kanten, want dat is een favoriet interview onderwerp.

Wat is een rollenspel met acteurs?

Als een psycholoog wil weten hoe je reageert op een opstandige medewerker of een lastige klant kan hij een acteur inhuren om dit in een rollenspel uit te proberen. Er wordt gekeken hoe je in de praktijk zo’n probleem aanpakt.

Wat is een postbak of schriftelijke oefening?

Een postbak is een stapel met bedrijfspost, e-mails ,memo , etc., die een werknemer op een werkdag zou kunnen tegenkomen. Hierbij wordt gekeken hoe je de stapel aanpakt en op welke manier je de (verborgen) problemen oplost.

Wat is een groepsoefening?

Bij een groepsoefening worden diverse kandidaten bij elkaar gebracht en kijkt men hoe de deelnemers met elkaar omgaan en welke rollen (leider, bemiddelaar, etc.) de deelnemers kiezen.

Wat moet ik onthouden?

Aan het eind van de dag maken de psychologen een rapport met al hun bevindingen en sturen dit naar je toekomstige werkgever. Dit kan goed of slecht voor je uitpakken, maar belangrijk om te onthouden is:
  • Een assessment is een moment opname; dus als je het slecht hebt gedaan, bedenk dan dat het een volgende keer al minder moeilijk is omdat je beter weet wat er gaat gebeuren.
  • Oefen altijd vooraf met de intelligentietesten en bereid het interview goed voor. Er zijn boeken vol geschreven over assessments en het is een goede investering om ze vooraf te lezen. Een duidelijk boek is: “Alles over assessment centers” door Jack J.R. van Minden.
© 2010 - 2019 Smartinfo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Assessment, wat is het en wat kan je er mee?Werd het assessment in het verleden zo nu en dan toegepast en bij zwaardere functies, tegenwoordig is het algemeen gebru…
Een assessment: hoe bereid je je voor op een assessment?Wie een nieuwe baan krijgt of wie in een hogere positie kan komen, moet vaak een assessment doen om te kijken of hij of…
Het psychologisch onderzoekTegenwoordig steeds vaker is het een onderdeel van een sollicitatieprocedure. Het psychologisch onderzoek. Ben jij wel g…
Solliciteren: van sollicitatiegesprek naar contractSolliciteren: van sollicitatiegesprek naar contractOpeens krijg je dat telefoontje naar aanleiding van je sollicitatie: je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. W…
Help! Ik heb een assessment!Help! Ik heb een assessment!Een assessment kan veel spanning oproepen. Het gevoel om onder een ‘vergrootglas’ te worden gelegd kan heel onprettig zi…

Reageer op het artikel "Wat is een Psychologisch Assessment?"

Infoteur: Smartinfo
Laatste update: 28-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!