InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Sollicitatievraag Hoeveel verdien jij in jouw huidige baan

Sollicitatievraag Hoeveel verdien jij in jouw huidige baan

Sollicitatievraag  Hoeveel verdien jij in jouw huidige baan Sommige sollicitatievragen kunnen jou voor een dilemma plaatsen. Moet je eerlijk het bedrag noemen of moet je het iets verhogen. Een andere optie is om te weigeren om het inkomen te noemen. Wat is wijsheid? In een sollicitatiegesprek moet je voorkomen dat je overrompeld gaat worden door een sollicitatievraag. De vraag: Waar sta jij over vijf jaar, zal niet als een verassing komen. Een vraag over jouw huidige inkomen is een verassende, maar het is niet ondenkbaar dat het ter sprake komt in het sollicitatiegesprek. Je moet je beseffen dat dit niet zomaar een vraag tussendoor is. Het is een vraag waar het wel of niet aannemen van af kan hangen. Noem je een te hoog bedrag, dan ben je bij voorbaat al afgeschreven. Noem je juist een te laag bedrag dan kan de interviewer denken dat je op een laag niveau werkt bij de huidige werkgever. Daarnaast zullen ze je ook een lager salaris aan gaan bieden mochten ze wel met jou verder willen.

Salaris bij huidige of vorige werkgever noemen?

De interviewer stelt een eenvoudige vraag en zal een antwoord verwachten. Weigeren om het bedrag te noemen komt niet open en eerlijk over. Het weigeren om het salaris te noemen zal in de meeste gevallen gezien worden als een slecht kenmerk van jouw karakter. De interviewers zal ook voorzichtiger zijn met het geven van extra informatie.

Eerlijk het bedrag noemen

De werkgever heeft waarschijnlijk vooraf wel een goed beeld over de hoogte van jouw inkomen. Over het algemeen worden er salarissen uitbetaald ter hoogte van een bedrag dat binnen de betreffende branche gebruikelijk is. Eerlijk het juiste bedrag noemen is dan ook logisch.

Het maandelijkse inkomen verhogen

Indien jij gaat solliciteren op een hoger geplaatste functie in vergelijking met jouw huidige functie, kan het slim zijn om een hoger bedrag te noemen. Ten eerste geef je hiermee aan dat je een goed betaalde baan hebt. Ten tweede zal dit de salarisonderhandelingen in een later stadium vereenvoudigen.

Een slag om de arm houden

Je moet voorzichtig zijn met je onwetend op te stellen. In het gesprek aangeven dat je niet precies weet hoeveel je verdiend is niet geloofwaardig. Iedereen weet ongeveer hoeveel er maandelijks binnenkomt en hoeveel er maandelijks bruto wordt uitbetaald door de huidige werkgever of uitkeringsinstantie. Als je het niet wilt vertellen kun je beter gewoon eerlijk zijn.

Gelijk openheid creëren door de hoogte van het inkomen te noemen

In het sollicitatiegesprek al spreken over het salaris zal duidelijkheid creëren. Mocht jij teveel verdienen voor de aangeboden functie, dan zal de interviewer dat gelijk aangeven. Je weet vervolgens gelijk waar je staat. Eventueel kun je in het gesprek nog aangeven dat je bereid bent om een stapje terug te doen om de functie toch te krijgen. Bij het solliciteren vanuit een uitkering zal een inkomensteruggang vaak onvermijdelijk zijn. Doordat je in het eerste gesprek al weet wat het inkomen eventueel gaat worden, kun je gelijk jouw conclusies trekken.

Compenseren met secundaire arbeidsvoorwaarden

In het gesprek kun jij jouw antwoord nog nuanceren door secundaire arbeidsvoorwaarden. Heb je het gevoel dat je een te laag bedrag hebt genoemd, kun je het verschil nog compenseren door betere secundaire arbeidsvoorwaarden bij de huidige werkgever te benoemen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een premievrij pensioen, een dertiende maand en de hoeveelheid vakantiedagen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sollicitatievraag Hoeveel verdien jij in jouw huidige baan"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-05-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!