Sollicitatievraag – Waar sta jij over vijf jaar?

Sollicitatievraag – Waar sta jij over vijf jaar? Een sollicitatiegesprek kun jij voor een deel voorbereiden. De meeste HR-medewerkers en werkgevers zijn niet origineel in het stellen van vragen. De standaardvragen die in vrijwel alle sollicitatiegesprekken voor komen, kun je voorbereiden. Acht van de tien vragen kun je vooraf bedenken. Je doet er verstandig aan om veel informatie in te winnen over het bedrijf zelf en de standaardvragen vragen goed voor te bereiden.

Het sollicitatiegesprek zal beginnen met de vraag: “Vertel eens iets over jezelf”. Dit is de vraag waar het gesprek mee op gang gaat komen. Door de vragen voor te bereiden kun je sneller en zelfverzekerder de vragen van jouw gesprekspartner beantwoorden. Nadat jij voor jouw gevoel goede antwoorden hebt gegeven, zul jij je zekerder voelen en zul je beter tot jouw recht komen in het gesprek.

Waarom stellen ze een vraag over de situatie over vijf jaar?

De interviewer probeert te achterhalen wat jouw ambities zijn. Indien jij antwoordt dat je zo snel mogelijk door wil groeien naar een leidinggevende positie, geeft dat aan dat jij ambitieus bent. Aan de andere kant kan uit het antwoord ook afgeleid worden of jij wel de juiste persoon op de juiste plek bent. Als er geen mogelijkheid is om door te groeien naar een leidinggevende positie, kun jij ook te ambitieus zijn voor de functie. Indien jij laat merken niet ver vooruit te denken kan het antwoord ook in jouw nadeel werken.

Wat is het beste antwoord op de vraag: Waar sta jij over vijf jaar?

Het beste antwoord is afhankelijk van de functie. Een hoogopgeleide die op een mbo-functie gaat solliciteren doet er verstandig aan om te laten merken tevreden te zijn met de geboden functie. Je zou bijvoorbeeld aan kunnen geven dat jij het belangrijker vindt dat je een baan hebt waar jij je prettig in voelt. Bij een sollicitatie op een functie die boven jouw niveau ligt, moet je juist aangeven dat je ambitieus en leergierig bent.

Slechtste antwoord

Het slechtste antwoord is: “Weet ik niet”. Je kunt beter een richting kiezen. Ook een ontwijkend antwoord moet je zien te voorkomen. Jij moet uitstralen dat je weet wat je wilt. Door aan te geven dat je het niet weet, zeg jij eigenlijk dat je onverschillig bent. Je zet jezelf neer als een ongeïnteresseerde type. Uiteraard ziet een werkgever dat liever niet in de medewerkers.

Doorgroeien in de functie

In veel gevallen is het beste antwoord gericht op de aangeboden functie. Ambieer een functie als senior medewerker. De werkgever is graag bereid om tijd te investeren in dergelijke medewerkers. In het antwoord geef jij eigenlijk aan dat jij de functie niet ziet als een tijdelijke functie. De werkgever moet veel tijd en geld investeren. Een medewerker die binnen een paar jaren uit zichzelf weer wil vertrekken biedt het bedrijf geen zekerheid.

Uiteindelijk wil ik voor mijzelf beginnen

Veel werknemers hebben de ambitie om ooit iets voor zichzelf op te zetten. Dit soort doelen kun je beter niet noemen in het sollicitatiegesprek. Een werkgever heeft er uiteraard geen behoefte aan om een concurrent op te leiden. Hetzelfde geldt voor de ambitie om je om te laten scholen. Dergelijke ambities moet je voor je houden. Dit kan een reden zijn om jou niet aan te nemen voor de functie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sollicitatievraag – Waar sta jij over vijf jaar?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-05-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!