InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Sollicitatievraag Hoeveel wil jij verdienen?

Sollicitatievraag Hoeveel wil jij verdienen?

Sollicitatievraag  Hoeveel wil jij verdienen? Dit lijkt een eenvoudige vraag om te beantwoorden, maar het antwoord kan je de baan kosten. Je moet niet te hoog, maar zeker ook niet te laag gaan zitten. Sommige vragen zijn moeilijk te beantwoorden omdat je niet weet wat de bedoeling is van de vraagsteller. Uiteraard wil ze zoveel mogelijk verdienen, maar het bedrag dat jij gaat noemen moet wel een realistisch bedrag zijn. In bepaalde gevallen kun je het inkomen ongeveer afleiden uit de tekst van de vacature. Als dat niet het geval is moet je het bedrag noemen waar je op hoopt, maar ga zeker niet te laag zitten.

Hoogte inkomen afleiden uit de vacaturetekst

Aan de hand van de tekst kun je te weten komen wat je ongeveer aan salaris kunt verwachten. Indien er een salarisschaal wordt genoemd, kun je op het internet nagaan tussen welke twee bedragen het inkomen schommelt. Dit zijn namelijk bedragen die je af kunt lezen uit de CAO. Indien de werkgever op zoek is naar een medewerker op MBO-niveau, dan kun je er vanuit gaan dat het inkomen niet boven de 2.500 bruto per maand ligt.

Inkomen niet te laag inschatten

In het geval de interviewer vraagt hoeveel je wilt gaan verdienen moet je zeker niet te laag gaan zitten. Een te laag bedrag kan de conclusie uit getrokken worden dat je nu op een laag niveau werkt. Daarnaast kan het jou ook nog achtervolgen in het verdere sollicitatietraject. Ze gaan jou geen 2.500 aanbieden als jij zelf uit gaat van een bedrag van 2.200. Een werkgever heeft uiteraard het liefst medewerkers die zo goedkoop mogelijk zijn. Indien ze een paar honderd euro per maand kunnen besparen, zullen ze dat zeker gaan doen.

Inkomen ook niet te hoog inschatten

Een te hoog salaris noemen kan gelijk inzichtelijk maken hoeveel de werkgever bereid is om te gaan betalen. Aan de andere kant kan het ook een negatief effect hebben op de voortgang van het gesprek. In hoeverre heeft het zin om het gesprek voort te zetten als de onderlinge verwachtingen sterk afwijken? Noem in een sollicitatiegesprek niet een te hoog bedrag, maar noem wel het bedrag waar je op hoopt.

Hoeveel verdien jij bij jouw huidige werkgever?

Een afgeleide vraag is om te vragen naar het huidige inkomen. De interviewer probeert met deze vraag te achterhalen op welk niveau jij nu werkt en wat jouw verwachtingen zijn. Op zich kun je gewoon eerlijk antwoord geven op deze vraag. Eventueel kun jij jouw antwoord later bijstellen door ook de secundaire voorwaarden erbij te betrekken. Vindt de interviewer het een tegenvallen bedrag, noem dan de secundaire arbeidsvoorwaarden waardoor je het inkomen iets kunt verbloemen. Vindt de interviewer het een te hoog bedrag? Noem dan eventueel dat je bereid bent om voor een lager inkomen te gaan werken. Ook als dat niet het geval is moet je jezelf niet gelijk afschrijven. Dit geeft jou bedenktijd.

Sta ook stil bij de secundaire arbeidsvoorwaarden

Let bijvoorbeeld ook op de pensioenregeling, de studiekostenregeling en de doorbetaling bij ziekte. Hoofdzakelijk gaat het om de hoogte van het inkomen, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen het verschil maken. Bijvoorbeeld een goede pensioenregeling lijkt op jongere leeftijd nog niet belangrijk, maar besef je wel dat een pensioentekort op latere leeftijd moeilijk weer in te lopen is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sollicitatievraag Hoeveel wil jij verdienen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-05-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!