InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen is het vinden van een verband tussen people, planet en profit en daarmee rekening houden met stakeholders. Deze verhouding leidt tot betere resultaten voor zowel het bedrijf als de samenleving.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Door deze methode van werken verwerft een onderneming een beter imago en toont ze haar verantwoordelijkheid voor de wereld.
Bedrijven kunnen echter niet volledig duurzaam gaan produceren. Het kan hen in de problemen helpen. Duurzaam ondernemen vraagt veel tijd, inspanningen en geld. Vooral dat laatste kan een bedrijf in slechte cijfers brengen.

Cradle-to-cradle

C2C (Cradle-to-cradle) betekent letterlijk van wieg tot wieg produceren. Hierbij maakt een onderneming producten die volledig gerecycleerd kunnen worden. In 2002 verscheen het boek From Cradle to Cradle, remaking the way. Het boek werd geschreven door Michael Braungart waarin hij de manier waarop we vandaag producten maken bekritiseerd. De manier van produceren die men vandaag hanteert is van wieg tot graf. Nieuwe producten belanden uiteindelijk op de vuilnisbelt. Deze vorm van recycleren noemt men wel eens downcycling, omdat het product niet 100% gerecycleerd is en omdat de kwaliteit afneemt. Denk maar aan de bruine vellen gerecycleerd papier. Met C2C, van wieg tot wieg, maken we spullen waarvan de materie voor 100% recycleerbaar is. In Nederland gaat Braungart nu een krant ontwikkelen op basis van dit systeem. Je kan dan de informatie kopen in plaats van de krant volgens Braungart. De krant is volledig gemaakt van polyester. Nadat je de krant gelezen hebt, breng je deze terug zodat de inkt afgewassen kan worden.
Alles wat je consumeert moet zo ontworpen zijn dat het het milieu ten goede komt. , zegt Braungart.

Kleine bedrijven en duurzaam ondernemen

De uitgangspunten blijven hetzelfde, maar de praktijk is gedeeltelijk anders. Kleine ondernemingen richten zich bij duurzaam ondernemen in eerste instantie op de interne organisatie (milieu en medewerkers). Pas veel later wordt aandacht besteed aan het overleg met stakeholders (klanten, leveranciers ... ), waarbij ook de maatschappij onder de loep genomen wordt.

MVO is dus niet enkel voor grote ondernemingen. Ook kleine ondernemingen spelen een belangrijke rol bij de ondersteuning van duurzame ontwikkeling. KMO's spelen immers een belangrijke rol in onze samenleving. Zij maken de meerderheid van alle ondernemingen uit. In lokale gemeenschappen zijn het vaak de sterkste spelers. De maatschappelijke invloed van KMO's is dus zeer groot. Bovendien kunnen KMOs vaak persoonlijke relaties onderhouden met hun stakeholders. Daardoor zijn economische relaties tegelijkertijd menselijke relaties.

Duurzaam ondernemen is de enige motor voor de economie en de samenleving om te vernieuwen!
© 2011 - 2019 Dictator, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatschappelijk_verantwoord_ondernemen

Reageer op het artikel "Duurzaam ondernemen"

Reactie

Lord666, 04-10-2011 11:50 #1
Een onderneming kan echter niet altijd slagen in duurzaamheid zonder tussenkomst van de staat. Dat is bijvoorbeeld het geval voor wapen- of tabaksfabrieken die ISO14.000 gecertificeerd zijn. Het spreekt voor zich dat hun globale project strijdig is met duurzame ontwikkeling. Maar meer van hen eisen, zou voor hen neerkomen op harakiri plegen.Men zou dus eigenlijk wel op een democratische manier een oplossing moeten bekomen met de staat

Infoteur: Dictator
Gepubliceerd: 04-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!