Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voor - en nadelen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig een populair onderwerp. Het wordt ook wel duurzame ontwikkeling genoemd en betekent dat je als bedrijf niet alleen rekening houdt met de winst, maar ook met de mensen binnen en buiten het bedrijf en met het milieu en de natuur. Dit klinkt allemaal erg goed, maar toch zijn er ook nadelen.
Wat is MVO?
Veel bedrijven doen tegenwoordig aan duurzame ontwikkeling, ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) genoemd. In het kort houdt dit in dat bedrijven zich richten op de 3 p's: people, profit en planet. People staat voor de mensen in en buiten het bedrijf. Profit staat voor de economische prestaties en planet betekent dat het bedrijf ook rekening houdt met de natuur en het milieu. Op dit moment is mvo vooral belangrijk voor het imago van bedrijven, maar in de toekomst kan het gaan gebeuren dat de overheid duurzame ontwikkeling gaat verplichten. Daarom spelen veel bedrijven daar nu alvast op in, zodat ze niet opeens grote aanpassingen moeten gaan uitvoeren.
Voordelen
Natuurlijk kent duurzame ontwikkeling behoorlijk veel voordelen. Er zijn immers veel bedrijven die eraan mee doen en dit worden er steeds meer. De voordelen zijn niet alleen van toepassing op het bedrijf zelf. Ook partijen die niet direct bij het bedrijf betrokken zijn, kunnen voordelen ervaren van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De voordelen binnen het bedrijf zijn:
- Het imago van het bedrijf verbetert
- Meer respect van de werknemers
- Bedrijf kan innovatiever worden
- Meer positieve publiciteit
- Maatschappelijke betrokkenheid
Enkele voordelen buiten het bedrijf:
- Minder schadelijk voor de natuur
- Er wordt minder afval geproduceerd
- Prettigere leefomgeving voor de buurt
Nadelen
Hoewel mvo tegenwoordig erg populair is en steeds meer voorstanders kent, is het niet alleen maar positief. Vooral voor het bedrijf zelf kunnen er weleens negatieve gevolgen zitten aan de duurzame ontwikkeling. Mede hierdoor beginnen nog lang niet alle bedrijven in Nederland met duurzame ontwikkeling.
Een aantal nadelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen:
- Het is vaak duurder
- Niet alle klanten hebben meer geld over voor een duurzaam ontwikkeld product
- In het begin moet er veel geïnvesteerd worden
- Het past niet bij alle bedrijven
Conclusie
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet geschikt voor alle bedrijven. Wanneer bedrijven er echt helemaal voor willen gaan en zich er volledig voor inzetten, kan het een succes worden. Maar bedrijven die alleen aan duurzame ontwikkeling willen beginnen om hun imago te verbeteren en er verder weinig tijd en energie in willen steken, kunnen er beter niet aan beginnen. Voor deze bedrijven zitten er teveel nadelen aan. Als bedrijven negatief in de publiciteit komen omdat ze bijvoorbeeld hun omgeving vervuilen of hun personeel niet goed behandelen, zou maatschappelijk verantwoord ondernemen wel een goede oplossing kunnen zijn. Het bedrijf moet dan wel veel investeren, maar wanneer iedereen zich er helemaal voor inzet kan het imago weer verbeteren en zullen mensen een positievere indruk krijgen.