InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Tips voor een professioneel LinkedIn profiel

Tips voor een professioneel LinkedIn profiel

Tips voor een professioneel LinkedIn profiel Een LinkedIn account aanmaken is eenvoudig, maar wil je er zoveel mogelijk uithalen als er in zit en jezelf een professioneel profiel geven, houdt je dan aan de volgende tips.

Voordelen van een LinkedIn profiel

  • Je profiel is je eigen online visitekaartje, maar dan uitgebreider omdat je meer ruimte hebt om je gegevens kwijt te kunnen.
  • Je kunt via je profiel makkelijk (oud) collega’s / studiegenoten/ netwerk contacten terugvinden.
  • Je kunt vacatures zoeken en ook vacatures plaatsen
  • Je kunt vragen stellen aan collega’s en specialisten
  • Je kunt je aansluiten bij een specifiek netwerk of doelgroep of er juist zelf een beginnen.
  • Je kunt mensen aanbevelen, en je kunt zelf ook door iemand aanbevolen worden

Je profiel samenstellen

Vooral als je een professioneel / zakelijk profiel wilt aanmaken is het van belang hier aandacht aan te besteden en zoveel mogelijk van jezelf te laten zien. Hierdoor trek je je klanten aan en wek je vertrouwen bij hen.

Foto toevoegen

Voeg een duidelijke foto van jezelf toe. Dit wekt vertrouwen bij de mensen die je nog niet kennen en het helpt andere mensen (die je wel kennen) om je sneller te vinden.

Email adres toevoegen

Mensen zijn sneller geneigd een email te sturen dan bijvoorbeeld te bellen. Verwacht je veel emails te krijgen via je LinkedIn contacten, dan is het een idee om een apart email adres aan te maken voor je profiel. Zo houdt je je zakelijke emails gescheiden van je prive – emails.

Introductie tekst toevoegen

Bovenaan in je profiel is er ruimte voor een kort bericht van zo’n 140 tekens. Hier kun je een persoonlijke introductie of beschrijving van jezelf in zetten. Ook kun je kiezen hier actuele berichten in te zetten. Elke keer als je de tekst in deze ruimte van je profiel verandert krijgen je contacten deze verandering te zien in hun startpagina. Jij krijgt op jouw beurt dan ook het nieuws van je contacten weer op jouw startpagina te zien. Je kunt ook besluiten om een link in je profiel te plaatsen.

Werkervaring

Benoem hier behalve de baan zelf (huidig en/of vorig) ook je werkzaamheden. Beschrijf de dingen kort en bondig maar probeer wel het plaatje compleet te krijgen en niets belangrijks te vergeten.

Online links toevoegen

Je kunt in dit gedeelte van je profiel een zakelijke of persoonlijke website vermelden. In totaal kun je 3 links toevoegen, dus maak goede keuzes. Vergeet niet om de namen van de links erbij te vermelden. Als je contact niet weet waar de link hem/haar naartoe brengt, zal er niet op geklikt worden.

Andere contacten toevoegen

Probeer zoveel mogelijk de standard LinkedIn uitnodiging te vermijden als je een contact besluit toe te voegen. Schrijf liever een persoonlijkere uitnodiging. Zo haal je iemand eerder over om je als contact toe te voegen.

Tenslotte

Werk je profiel regelmatig bij en log ook regelmatig op je account in. Zo laat je je contacten zien dat je actief bent op LinkedIn en zullen je ook vaker hier bezoeken. Zelf kun je natuurlijk ook via de zoekopties toekomstige klanten of contacten vinden en zo je netwerk gaan uitbreiden.
Gerelateerde artikelen
Linked In met LinkedInSteeds meer mensen maken een profiel aan op LinkedIn. Misschien heb je dit zelf ook al gedaan. LinkedIn is een sociale n…
Wat mag er niet ontbreken op je LinkedIn profiel?Het virtuele sociale media netwerk LinkedIn is sinds kort ook in het Nederlands beschikbaar. LinkedIn bestaat al sinds 2…
Wat is LinkedIn en waar kun je het voor gebruiken?Wereldwijd gebruiken 34 miljoen het professionele virtuele netwerk LinkedIn. Hoe werkt het en wat heb je er aan?
LinkedIn vergroot kansen nieuwe baanLinkedIn vergroot kansen nieuwe baanDoor actief te zijn op LinkedIn vergroot u uw kansen op het vinden van een andere baan. U kunt uw netwerk inzetten om u…
Met een professioneel LinkedIn-profiel val je op in de massaEen zakelijke presentatie op de netwerksite LinkedIn is tegenwoordig een verplicht nummer. Het invullen van het eigen pr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.managementsupport.nl

Reageer op het artikel "Tips voor een professioneel LinkedIn profiel"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!