InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Wat mag er niet ontbreken op je LinkedIn profiel?

Wat mag er niet ontbreken op je LinkedIn profiel?

Het virtuele sociale media netwerk LinkedIn is sinds kort ook in het Nederlands beschikbaar. LinkedIn bestaat al sinds 2003 en heeft wereldwijd inmiddels 135 miljoen gebruikers. In Nederland maken ongeveer twee miljoen mensen gebruik van LinkedIn. Anders dan Facebook en Twitter is LinkedIn gericht op het zakelijk netwerken. Werkgevers kunnen er vacatures plaatsen of op zoek gaan naar potentiële werknemers. Als werkzoekende kun je het netwerk gebruiken in je zoektocht naar een baan.

Het belang van een goed LinkedIn profiel

Als je LinkedIn wilt gebruiken voor het vinden van een baan is het belangrijk dat je een goed en vooral ook volledig profiel hebt. Werkgevers gebruiken tegenwoordig steeds vaker social media om op zoek te gaan naar kandidaten voor vacatures die ze willen opvullen. Met een goed en volledig ingevuld LinkenIn profiel maak je uiteraard een betere indruk, dan wanneer je profiel een minimale hoeveelheid informatie bevat. Ook als je zelf bij een bedrijf hebt gesolliciteerd, kan het zijn dat de werkgever nog even je LinkedIn profiel bekijkt. Dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat de werkgever een goed en volledig profiel aantreft.

Welke informatie mag er niet ontbreken op je LinkedIn profiel?

Profielfoto

Het is belangrijk dat je een foto van jezelf op je profiel plaatst. Zo kunnen werkgevers een goed beeld krijgen van wie jij bent. Ben je bijvoorbeeld uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en heeft de werkgever je even opgezocht op LinkedIn, dan ziet men tijdens het gesprek een bekend gezicht. Houd er wel rekening mee dat LinkedIn een zakelijk netwerk is. Vakantiefoto’s kun je beter gebruiken voor je Facebook profiel. Plaats bij je LinkedIn profiel een gewone foto. Aangezien de ruimte voor een foto niet al te groot is, kun je het beste een foto plaatsen waar je alleen met je hoofd opstaat.

Professionele headline

Onder je naam staat je professionele headline. Automatisch wordt hier je huidige functie weergegeven. Het is echter aan te raden om je headline aan te passen. In plaats van dat je slechts vermeld ‘marketing medewerker’ kun je bijvoorbeeld ‘marketing medewerker gespecialiseerd in e-mailmarketing en affiliatie marketing’ vermelden. Zo geef je al in je headline een veel gedetailleerder beeld van jouw expertise. Ook zul je zo beter gevonden worden.

Studieachtergrond en werkervaring

Uiteraard mag een goede beschrijving van je studieachtergrond en je werkervaring niet ontbreken. Het is raadzaam om je werkervaring bovenaan te plaatsen. Geef altijd een korte omschrijving van je werkzaamheden. Uit een functietitel is immers niet altijd op te maken wat je werkzaamheden dan precies waren. Voor je studieachtergrond geldt eigenlijk hetzelfde. Geef kort aan wat je hebt geleerd tijdens je studie. Je zou een aantal vakken of thema’s kunnen noteren. Natuurlijk is het ook altijd een goede idee om je afstudeeropdracht of scriptieonderwerp te vermelden.

Welke informatie is nog meer van belang?

Je profielfoto, professionele headline, werkervaring en studieachtergrond mogen dus niet ontbreken op je LinkedIn profiel. Daarnaast is het ook van belang om een goede samenvatting op je profiel te plaatsten. Vergeet ook niet je specialiteiten te vermelden en je expertises in te vullen. Ten slotte mag informatie over je taalvaardigheid en persoonlijke informatie natuurlijk ook niet ontbreken.
© 2012 - 2019 Mariska25, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Linked In met LinkedInSteeds meer mensen maken een profiel aan op LinkedIn. Misschien heb je dit zelf ook al gedaan. LinkedIn is een sociale n…
Wat is LinkedIn en waar kun je het voor gebruiken?Wereldwijd gebruiken 34 miljoen het professionele virtuele netwerk LinkedIn. Hoe werkt het en wat heb je er aan?
Tips voor een professioneel LinkedIn profielTips voor een professioneel LinkedIn profielEen LinkedIn account aanmaken is eenvoudig, maar wil je er zoveel mogelijk uithalen als er in zit en jezelf een professi…
LinkedIn, account aanmaken en succes hebben met LinkedInLinkedIn, account aanmaken en succes hebben met LinkedInLinkedIn werd in mei 2003 opgericht met als doel om vakmensen, vacatures, klanten en producten en dergelijke, dichter bi…
LinkedIn; Wat is LinkedIn en hoe werkt LinkedIn?De kans is groot dat je wel eens over “LinkedIn” gehoord heb, maar als je het zelf niet gebruikt hebt je misschien geen…
Bronnen en referenties
  • Hoe LinkedIn nu echt te gebruiken

Reageer op het artikel "Wat mag er niet ontbreken op je LinkedIn profiel?"

Infoteur: Mariska25
Gepubliceerd: 15-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!