Met een professioneel LinkedIn-profiel val je op in de massa
Een zakelijke presentatie op de netwerksite LinkedIn is tegenwoordig een verplicht nummer. Het invullen van het eigen profiel valt echter nog niet mee. Bovendien is LinkedIn – hoe modern ook – in feite toch vergelijkbaar met een mierenhoop: er zijn heel veel die hetzelfde doen. Dus wil je graag opvallen. Maar hoe doe je dat? De tips in dit artikel zorgen ervoor dat het deel van je profiel dat verschijnt in zoekopdrachten prikkelend en professioneel is.
Elevator Pitch op internet
Wil je succesvol zijn op LinkedIn dan moet je eigenlijk aan dezelfde voorwaarden voldoen als die van een elevator pitch. Alleen sta je nu niet met iemand in de lift, maar tref je elkaar op het internet. Dat maakt het extra lastig. In een lift heb je al snel een minuut of meer om je verhaal te doen. Uit onderzoek blijkt dat wie zoekt op internet soms al na 3 seconden een beslissing neemt. Je hebt dus maar 3 seconden om de aandacht op je te vestigen.
Het 'waarom' boeit het meest
De meeste mensen die zichzelf presenteren zullen vertellen wat hun beroep is en hoe zij hun werk doen. Daarmee val je echter niet op in de massa. Mensen zijn termen als 'project manager', 'Coach' of 'HR consultant' het volgende moment weer vergeten.
Wat mensen wel onthouden? Waarom jij iets doet! Als je met grote passie vertelt over iets wat je drijft in je werk en je leven, dan zal men zich dat wel herinneren. Houd dat voor ogen bij het invullen van je profiel.
Vier belangrijke punten
Vier punten in je profiel zijn extra belangrijk. Deze punten bepalen hoe je profiel in beeld komt als gezocht wordt binnen LinkedIn.
1. Geef je profiel een actieve uitstraling
Veel werkzoekenden zetten in hun profiel 'between jobs' of 'open voor een nieuwe uitdaging'. Doe dit liever niet. Zeker als je wat langer zonder werk zit accentueer je daarmee het gat in je CV. Zorg dat je profiel een actieve uitstraling heeft.
2. Zorg voor een goede foto
Zorg voor een nette en goede foto van jezelf. Je zit op de goede weg als je op de foto vriendelijk en open de wereld inkijkt. Wees zeer terughoudend met grappig bedoelde profielfoto's en korrelige, onscherpe 'selfies'.
3. Stel je voor met je volledige naam
Bij een open en welkom profiel hoort ook een volledige naam. Vermijd vragen door initialen in je naam te zetten. Presenteer jezelf met voor- en achternaam.
Je staat er misschien niet bij stil, maar je zou best een paar naamgenoten op de wereld kunnen hebben. Check hoe vaak je naam voorkomt en wie dat zijn. Onderscheid jezelf eventueel door na je roepnaam nog een initiaal van je tweede doopnaam te zetten: 'Berend J. Botje'.
4. Omschrijf jezelf in de headline of kopregel
Bij de headline heb je 140 tekens om te beschrijven. Veel mensen schrijven hier hun beroep of functie. Er staan termen als communicatiespecialist, manager operations, accountant. Dat is misschien informatief, maar zeker niet prikkelend. Het klinkt al heel anders als je de account hier bijvoorbeeld schrijft: 'Mijn drijfveer is jou geld te besparen door een gunstige belastingaangifte.' Dat is interessant! Verderop lees ik wel dat je alle benodigde diploma's en opleidingen hebt.
En verder:
- Gebruik eenvoudige woorden.
- Vermijd taalfouten.
Als je zorgt dat je profiel op deze punten goed scoort, zal je het sneller opvallen tussen het totale aanbod.