InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Met een professioneel LinkedIn profiel val je op in de massa

Met een professioneel LinkedIn profiel val je op in de massa

Een zakelijke presentatie op de netwerksite LinkedIn is tegenwoordig een verplicht nummer. Het invullen van het eigen profiel valt echter nog niet mee. Bovendien is LinkedIn – hoe modern ook – in feite toch vergelijkbaar met een mierenhoop: er zijn heel veel die hetzelfde doen. Dus wil je graag opvallen. Maar hoe doe je dat? De tips in dit artikel zorgen ervoor dat het deel van je profiel dat verschijnt in zoekopdrachten prikkelend en professioneel is.

Elevator Pitch op internet

Wil je succesvol zijn op LinkedIn dan moet je eigenlijk aan dezelfde voorwaarden voldoen als die van een elevator pitch. Alleen sta je nu niet met iemand in de lift, maar tref je elkaar op het internet. Dat maakt het extra lastig. In een lift heb je al snel een minuut of meer om je verhaal te doen. Uit onderzoek blijkt dat wie zoekt op internet soms al na 3 seconden een beslissing neemt. Je hebt dus maar 3 seconden om de aandacht op je te vestigen.

Het 'waarom' boeit het meest

De meeste mensen die zichzelf presenteren zullen vertellen wat hun beroep is en hoe zij hun werk doen. Daarmee val je echter niet op in de massa. Mensen zijn termen als 'project manager', 'Coach' of 'HR consultant' het volgende moment weer vergeten.

Wat mensen wel onthouden? Waarom jij iets doet! Als je met grote passie vertelt over iets wat je drijft in je werk en je leven, dan zal men zich dat wel herinneren. Houd dat voor ogen bij het invullen van je profiel.

Vier belangrijke punten

Vier punten in je profiel zijn extra belangrijk. Deze punten bepalen hoe je profiel in beeld komt als gezocht wordt binnen LinkedIn.

1. Geef je profiel een actieve uitstraling

Veel werkzoekenden zetten in hun profiel 'between jobs' of 'open voor een nieuwe uitdaging'. Doe dit liever niet. Zeker als je wat langer zonder werk zit accentueer je daarmee het gat in je CV. Zorg dat je profiel een actieve uitstraling heeft.

2. Zorg voor een goede foto

Zorg voor een nette en goede foto van jezelf. Je zit op de goede weg als je op de foto vriendelijk en open de wereld inkijkt. Wees zeer terughoudend met grappig bedoelde profielfoto's en korrelige, onscherpe 'selfies'.

3. Stel je voor met je volledige naam

Bij een open en welkom profiel hoort ook een volledige naam. Vermijd vragen door initialen in je naam te zetten. Presenteer jezelf met voor- en achternaam.

Je staat er misschien niet bij stil, maar je zou best een paar naamgenoten op de wereld kunnen hebben. Check hoe vaak je naam voorkomt en wie dat zijn. Onderscheid jezelf eventueel door na je roepnaam nog een initiaal van je tweede doopnaam te zetten: 'Berend J. Botje'.

4. Omschrijf jezelf in de headline of kopregel

Bij de headline heb je 140 tekens om te beschrijven. Veel mensen schrijven hier hun beroep of functie. Er staan termen als communicatiespecialist, manager operations, accountant. Dat is misschien informatief, maar zeker niet prikkelend. Het klinkt al heel anders als je de account hier bijvoorbeeld schrijft: 'Mijn drijfveer is jou geld te besparen door een gunstige belastingaangifte.' Dat is interessant! Verderop lees ik wel dat je alle benodigde diploma's en opleidingen hebt.

En verder:
  • Gebruik eenvoudige woorden.
  • Vermijd taalfouten.

Als je zorgt dat je profiel op deze punten goed scoort, zal je het sneller opvallen tussen het totale aanbod.
© 2014 - 2017 Tijnvanhenbeek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Linked In met LinkedInSteeds meer mensen maken een profiel aan op LinkedIn. Misschien heb je dit zelf ook al gedaan. LinkedIn is een sociale n…
Wat is een elevator pitch en wanneer gebruik je deze?Wat is een elevator pitch en wanneer gebruik je deze?Een elevator pitch is een korte introductie van jezelf of van een product wat je wil promoten. Een goede elevator pitch…
LinkedIn profiel gebruiken om hoger in Google te komenLinkedIn profiel gebruiken om hoger in Google te komenOm hoger te komen in Google binnen de zoekresultaten van Google is ‘linkbuilding’ een belangrijk element. Volgens de SEO…
De toegevoegde waarde van een elevator pitchDe toegevoegde waarde van een elevator pitchSolliciteren is een kwestie van uzelf verkopen. In een elevator pitch moet u in een paar minuten iets over uzelf zeggen,…
Tips voor een professioneel LinkedIn profielTips voor een professioneel LinkedIn profielEen LinkedIn account aanmaken is eenvoudig, maar wil je er zoveel mogelijk uithalen als er in zit en jezelf een professi…

Reageer op het artikel "Met een professioneel LinkedIn profiel val je op in de massa"

Infoteur: Tijnvanhenbeek
Gepubliceerd: 26-08-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!