InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Fasensysteem NBBU: fasen NBBU

Fasensysteem NBBU: fasen NBBU

Als je als uitzendkracht voor een uitzendorganisatie werkt die is aangesloten bij de NBBU, krijg je te maken met het fasensysteem van de NBBU. De NBBU kent vier verschillende fasen: fase 1, 2, 3 en 4. Fase 4 is een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd met het uitzendbureau. De periode van flexibiliteit duurt binnen de NBBU 130 weken oftewel 3,5 jaar. Dit artikel gaat over de verschillende fasen van de NBBU. Welke rechten en plichten heeft de uitzendkracht bij iedere fase?

NBBU: Wat is de NBBU?

NBBU, de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen, is de brancheorganisatie (het overkoepelend orgaan) van uitzendondernemingen die de belangen behartigt met name in het segment van het midden – en kleinbedrijf (mkb) van de uitzendbranche. Vooral de kleinere uitzendbureaus zijn aangesloten bij deze brancheorganisatie.

NBBU CAO

De belangrijkste CAO voor uitzendkrachten is de ABU CAO, die tevens algemeen bindend is verklaard door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De NBBU heeft ook een eigen CAO: de NBBU CAO. Deze CAO is de meest flexibele CAO in de uitzendbranche.

Verschil ABU en NBBU

  • De ABU CAO is bindend verklaard en geldt dus in de gehele uitzendbranche, tenzij het betreffende uitzendbureau de NBBU CAO volgt.
  • De NBBU CAO biedt meer flexibiliteit
  • De grotere uitzendondernemingen, zoals Randstad en Tempoteam zijn aangesloten bij de ABU
  • Het fasensysteem is anders: bij de ABU CAO zijn er de fasen A, B en C. Fase A en B van de ABU komen overeen met fase 1 t/m 3 van de NBBU. Fase 4 en fase C zijn vrijwel gelijk.

Fasesysteem NBBU

De NBBU kent een fasensysteem die vier verschillende fasen telt. Elke fase geeft de uitzendkracht meer rechten. Hoe langer je voor het uitzendbureau werkt, des te meer rechten je opbouwt.

NBBU Fase 1

Fase 1 geldt gedurende de eerste 26 gewerkte weken. De telling begint te lopen vanaf de eerste gewerkte werkweek. Voor de telling van de weken maakt het niet uit hoeveel uur je per week werkt. Zelfs al werk je wekelijks drie uur, dan telt het nog als gewerkte week. In fase 1 is het uitzendbeding van kracht: geen werk, geen loon. Na fase 1 start fase 2 (mits de onderbrekingstermijn niet langer dan 26 weken is)

NBBU Fase 2

Fase 2 duurt 104 gewerkte weken/ 2 jaar. Ook in deze fase is het uitzendbeding van toepassing. Het uitzendbeding is in totaal 130 weken van toepassing.

NBBU Fase 3

In fase 3 gaat de uitzendkracht een uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd aan. Dat is een contract met een begin – en einddatum. De duur van fase 3 is 52 kalenderweken. Je kunt in deze periode maximaal vier contracten aangaan voor bepaalde tijd. Je hebt recht op loondoorbetaling, ook tijdens feestdagen en bij het wegvallen van werk.

NBBU Fase 4

In fase 4 ga je een uitzendovereenkomst aan voor onbepaalde tijd, oftewel een “vast contract” zonder vastgestelde einddatum.

Onderbreking fase 1,2 en 3

In fase 1,2 en 3 begint de telling opnieuw als je 26 weken of langer niet voor het uitzendbureau werkt. De telling begint dan in fase 1. Als je in fase 3 zit en als je 3 maanden of langer niet gewerkt hebt, wordt je naar het begin van fase 3 teruggezet.

Pensioenopbouw uitzendkracht

De pensioenopbouw begint als je 26 weken voor het uitzendbureau hebt gewerkt. Tot die tijd bouw je geen pensioen op.
Gerelateerde artikelen
Fasensysteem ABU/ABU CAOAls je als uitzendkracht komt te werken voor een uitzendbureau dat de ABU CAO hanteert, krijg je te maken met een fasesy…
Rechten uitzendkrachtRechten uitzendkrachtUitzendkrachten bouwen bepaalde rechten op naarmate ze langer werkzaam zijn voor een uitzendbureau. Veel van hen zijn zi…
Nadelen van uitzendbureausNadelen van uitzendbureausWie is er niet eens binnengelopen? Tempo-Team, Randstad, Adecco, Manpower, of een van die vele andere uitzendbureaus die…
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
De opleiding tot uitzendmedewerkerDe opleiding tot uitzendmedewerkerLees hier alles over de opleiding tot uitzendmedewerker die vanaf 1 januari 2010 verplicht wordt. Deze eis gaat in nadat…
Bronnen en referenties
  • NBBU

Reageer op het artikel "Fasensysteem NBBU: fasen NBBU"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 28-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!