Nieuwe werken: Wat is flexibel werken en hoe werkt het?

Nieuwe werken: Wat is flexibel werken en hoe werkt het? Het nieuwe werken is enorm populair onder zowel werkgevers als werknemers. Maar wat is het nieuwe werken nou eigenlijk precies? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Welke bedrijven bieden al nieuw werken? En hoe werkt flexibel werken in de praktijk? Hoe pak je het als werknemer aan, wanneer je wilt meedoen? Hoe regel je thuiswerken of werken op andere tijden? Hoe geef je als innovatieve organisatie op de juiste manier vorm aan het nieuwe werken om werknemers aan je te binden?

Wat is het nieuwe werken?

Het nieuwe werken is eigenlijk werken en samenwerken op een nieuwe manier, op andere tijden of vanuit een andere werkomgeving. Doordat er steeds meer technologie beschikbaar komt, is het nu mogelijk om op afstand met elkaar samen te werken. Via video conferencing, toegang tot het netwerk van het bedrijf vanuit de eigen woning, conference calls en netmeetings bijvoorbeeld. De nieuwe technologie zorgt ervoor dat je vanuit andere locaties maar ook thuis hetzelfde kunt doen als op de werkvloer.

Ook is het voor veel werkzaamheden mogelijk om die op andere tijden uit te voeren dan normaal, zodat je rekening kunt houden met kinderopvang of andere verplichtingen. Doordat je minder gebonden bent aan de eigen kantooromgeving tijdens het werken, hoef je ook niet per definitie tijdens kantooruren te werken maar kun je ook kiezen voor minder doorsnee werktijden..

Wat zijn de voordelen van het nieuwe werken?

Voor de werknemer betekent flexibel werken meer lucht, een betere werk-privé balans, beter combineren van het werk met kinderen, minder reistijd en werken vanuit een prettige omgeving op een ander kantoor of thuis op de bank. Voor de werkgever levert de nieuwe manier van werken meer gemotiveerde en gelukkige medewerkers op, een aantoonbaar hogere productiviteit, meer milieubewust opereren en minder kosten aan gebouwen, verzekeringen en voorzieningen.

Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van het nieuwe werken?

Steeds meer bedrijven onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van het nieuwe werken en ondervinden dat thuiswerken of op andere tijden werken vaak een verbetering van de productiviteit opleveren. De angst voor thuiswerkende medewerkers, die geen output leveren, lijkt te verdwijnen. Veel bedrijven zijn al actief bezig en bieden hun medewerkers de technologische mogelijkheden op andere locaties en op andere tijden met de nieuwste communicatie mogelijkheden zelfstandig te werken en samen te werken met anderen.

Hoe werkt het nieuwe werken in de praktijk?

Het nieuwe werken ziet er bij ieder bedrijf anders uit, afhankelijk van de soort werkzaamheden waar het om gaat. Voor commerciële bedrijven betekent het nieuwe werken thuiswerken, werken vanaf een ander filiaal maar ook werken aan zelfstandige taken buiten kantooruren. Met je collega's communiceer je via de laptop of via de telefoon en je maakt via Internet contact met je persoonlijke werkomgeving met een virtueel bureaublad. Mogelijkheden als Netmeeting of Videoconferencing zorgen ervoor dat je elkaar of elkaars werk zelfs kunt zien, terwijl je aan het werk bent.

Hoe vraag je aan je baas of je mag thuiswerken of op andere tijden mag werken?

Uit onderzoek van het Nieuwe Werken initiatief blijkt dat het overgrote merendeel van zowel werknemers als werkgevers positief staat ten opzichte van meer flexibel werken.

Leidinggevenden zijn ook mensen en die beseffen zelf prima dat het fijn kan zijn om thuis of op een locatie met minder reistijd, met minder achtergrondlawaai te kunnen werken. En dat het voor je energieniveau beter is om niet iedere dag uren kwijt te zijn aan files en openbaar vervoer. Trek dus de stoute schoenen aan en vraag gewoon naar de mogelijkheden.

Welke bedrijven bieden de mogelijkheid tot flexibel werken?

Duizenden bedrijven zijn op dit moment bezig met het nieuwe werken of werken aan het vormgeven daarvan in de eigen organisatie. Bijna alle grote werkgevers zoals financiële instellingen, computerbedrijven als Google en Microsoft maar ook de overheid timmert hard aan de weg en er zullen er nog vele volgen.

Hoe ga je als organisatie om met het nieuwe werken?

Inventariseer in je eigen organisatie de behoeften onder managers en personeel en kijk wat mensen op dit moment in de weg staat om leuk, uitgerust en ontspannen te werken. Maak een analyse van de kosten en baten en kijk naar de ervaringen van bedrijven, die je zijn voorgegaan. Maak inzichtelijk welke technologie je nodig hebt om een begin te kunnen maken en zet de investering daarvan eens af tegen de voordelen op het gebied van sustainability, medewerkerstevredenheid, productiviteit, verzekeringen en beheerskosten van gebouwen en voorzieningen.
© 2011 - 2024 Sterretje999, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Thuiswerken loont en beloontThuiswerken loont en beloontVooroordelen en angst voor het organisatorische gedeelte lijkt vaak de doorslag te zijn om thuiswerken niet te stimulere…
Thuiswerken, flexibel en kostenbesparendMet het Nieuwe Werken (of te wel thuiswerken of op een flexibele manier werken) zorgt voor kostenbesparing en een verhog…
mijn kijk opHet nieuwe werken, de oplossing voor het fileprobleemDagelijks staan duizenden forenzen hun kostbare vrije tijd te verdoen in een van de vele files die ons land rijk is. Zow…
De voor- en nadelen van thuiswerkenTelewerken, ook wel thuiswerken genoemd, betekent eigenlijk het flexibel maken van je werk naar plaats en tijd. Dit klin…

Exporteren naar MarokkoExporteren naar MarokkoVeel Marokkaanse Nederlanders drijven handel met hun voormalige thuisland. Dat komt omdat ze de taal goed kennen en ook…
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
Bronnen en referenties
Sterretje999 (364 artikelen)
Laatste update: 06-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.