Functieprofielen

Functieprofielen Beschrijving van meerdere functieprofielen binnen een organisatie. Handig om te zien wat voor competenties verschillende personen moeten hebben voor bepaalde functies.

Directeur

Profiel:
  • heeft helicopterview/overzicht
  • gangmaker
  • hakt knopen door
  • kan motiveren,stimuleren,coordineren en controleren
  • kan met iedereen goed omgaan
  • organisatietalent

Taken en verantwoordelijkheden:
  • leiding geven aan de hele organisatie en intern overleg voeren voor een goede afstemming van werkzaamheden
  • bewaken van de uitvoering van het ondernemingsplan
  • organiseren van en leiding geven aan de verschillende vergaderingen
  • ervoor zorgen dat de afdelingen hun afspraken nakomen en goed samenwerken
  • eindverantwoordlijk zijn voor het samenstellen van het ondernemingsplan en het jaarverslag.
  • verantwoordelijk voor hele organisatie

Financiele afdeling

Profiel:
  • vind het leuk om met cijfers te werken
  • nauwkeurig
  • uitleggen wat cijfers beteken en hoe ze werken

Taken en verantwoordelijkheden:
  • bepalen van kostprijs van het product
  • ondersteunen van de afdeling marketing en verkoop bij het bepalen van de verkoopprijs
  • voeren van de administratie met behulp van een internet-boekhoudpakket
  • beheren van de kas
  • verrichten van betalingen
  • financiele resultaten in de gaten houden en bespreken

Afdeling Marketing/Verkoop

Profiel:
  • verkopen
  • alles weten over de markt en de klant
  • vlot spreken en schrijven
  • organisatietalent
  • klantgericht
  • sterke contactuele eigenschappen

Taken en verantwoordelijkheden:
  • zorgen voor verkoop en leveringsvoorwaarden
  • verkopen product
  • juiste marketing- verkoopstrategie

Afdeling Promotie en PR

Veel grotere bedrijven kennen in hun organisatie een aparte afdeling promotie en PR. Bij wat kleinere bedrijven is deze afdeling van onderdeel van de marketingafdeling. Als er geen afdeling promotie en PR is vallen deze punten onder de afdeling Marketing en Verkoop.

Profiel:
  • vlot schrijven
  • creatief
  • organisatietalent
  • klantgericht

Taken en verantwoordelijkheden:
  • verzorgen van de interne commerciele communicatie
  • verzorgen van de externe communicatie
  • ontwikkelen en beheren huisstijl,logo folders en brochures
  • verzorgen briefpapier en visitekaartjes
  • verzorgen inhoud website

Afdeling Productie/Inkoop

Als de organisatie het product zelf gaat vervaardigen, is de afdeling productie verantwoordelijk voor het productieproces. Als een product ingekocht gaat worden heeft de inkoopafdeling dezelfde functie als de productieafdeling.

Profiel:

  • goed onderhandelen
  • sterke contactuele eigenschappen
  • goed samenwerken
  • doortastend
  • creatief
  • overtuigingskracht
  • stressbestendig
  • nauwkeurig

Taken en verantwoordelijkheden afdeling productie:
  • opzetten van het productie proces
  • beheren van de voorraad
  • bewaken veiligheid van het product en het proces ervan.(verkomen diefstal en zoekraken materialen en voorraden)

Taken en verantwoordelijkhedenn afdeling inkoop:
  • benodigde goederen en producten op tijd aanwezig
  • onderzoek naar inkoop van grondstoffen
  • uitvoeren leveranciersonderzoek
  • Zorgen voor voldoende gekwalificeerde leveranciers
  • onderhouden van contacten met leveranciers
  • offertevragen en contracten opstellen
  • bewaken van naleving contracten door leveranciers

Afdeling personeelszaken

De afdeling personeelszaken zorgt ervoor dat iedereen die in de organisatie werkt optimaal kan functioneren.

Profiel:

  • goed luisteren
  • goed communiceren
  • wekt vertrouwen
  • goed omgaan met conflicten
  • mensen motiveren
  • nauwkeurig

Taken en verantwoordelijkheden:
  • vertrouwenspersoon zijn
  • periodiek houden vanfunctioneringsgesprekken
  • coordineren van eventuele functiewisselingen
  • verzorgen interne personele communicatie
  • bewaken motivatie medewerkers
  • oplossen conflicten
  • bewaken van de werkdruk van verschillende afdelingen
  • opstellen loonschalen en het berekenen van netto salarissen
  • bijhouden loonadministratie
© 2008 - 2024 Flix, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Elementen van de marketingmix, de 6 P’sElementen van de marketingmix, de 6 P’sAls aanvulling op de 4 P’s die vanuit de vorige eeuw werden gebruikt in de marketingmix, voegen we 2 nieuwe elementen to…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
De verschillende functies van een inkoopafdelingDe verschillende functies van een inkoopafdelingInkoop is veel meer dan alleen het plaatsen van een bestelling bij een leverancier. Er zijn vele onderzoeken en modellen…

SWOT Analyse met voorbeeldEen uitgebreide SWOT analyse van het bedrijf Tv-Toys. Uitleg wat het bedrijf is en doet en een duidelijke confrontatiema…
Ondernemingsplan schrijvenOndernemingsplan schrijvenEen informatietekst over het ondernemingsplan, wat er in moet staan en hoe bepaalde dingen in elkaar zitten. Handig voor…
Flix (26 artikelen)
Gepubliceerd: 15-09-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.